جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

ابوالفتح: جواب اتحادیه اروپا گام بعدی ایران در «شطرنج برجام» را تعیین خواهد کرد/ آمریکایی‌ها به شدت نگرانند که اروپا تحت فشار ایران قرار گرفته و باج دهد

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اعلام موضع خانم موگرینی پس از نشست بروکسل مبنی بر اینکه از ایران می‌خواهیم به برجام پایبند باشد؛ اروپا هم راهکار مالی را اجرایی خواهد کرد، گفت: مشخص است که اتحادیه اروپا اراده، توان، قدرت و بضاعتی که در خصوص برجام داشته تا الان ارائه داده است و الان در شرایطی هستیم که قریب به یک سال است که آمریکا از برجام خارج شده، ۶ ماه است که تحریم‌ها علیه ایران برگشته و ۱۰ هفته هم است که موضوع به صفر رساندن صادرات نفت ایران و همچنین قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی صورت گرفته است و در تمام این موارد اروپا اقدام عملی انجام نداده است.

وی با اشاره به اینکه در طول تمام این مدت اروپایی‌ها صرفا به انتشار بیانیه اکتفا نموده اند، گفت: در شرایط فعلی هم که ایران اعلام کرد تعهدات خود را کاهش خواهد داد اروپا به تکاپو افتاده است و در نهایت شاید خروجی این تکاپو اینستکسی باشد که تحریم‌های غذا و دارو را برطرف خواهد کرد مواردی که از ابتدا نیز در لیست تحریم‌های آمریکایی نبوده است.

ابوالفتح ادامه داد: راه اندازی اینستکس با این شرایط به گفته وزیر امور خارجه کشورمان تنها یک درصد خواسته‌های ایران را پوشش خواهد داد و اروپا مترصد آن است که به هزینه ایران با فشار از خودگذشتگی و مردانگی کشورمان برجام حفظ شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه در دور قبل معافیت خرید نفت برای کشور‌های اروپایی از جمله یونان و ایتالیا صادر شده بود، گفت: در آن دوره شاهد آن بودیم که حتی این دو کشور هم با وجود آنکه مجوز خرید نفت از ایران داشتند این کار را نکردند چه برسد به دور جدید که این ویبر‌ها برای این دو کشور اروپایی صادر نشده است.

وی با اشاره به سفر غیرمنتظره و از قبل اعلام نشده پمپئو به بروکسل و شرکت در نشست اتحادیه اروپا با محوریت تصمیمات جدید ایران در قبال برجام گفت: پمپئو پس از این نشست خطاب به اروپایی‌ها اعلام کرده هر نوع مراوده اقتصادی به جز مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی با برخورد و تحریم آمریکایی‌ها همراه خواهد بود.

ابوالفتح با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها حتی به بهای نابودی تجارت خود با اروپا به دنبال این هستند که حرف خود را به کرسی بنشانند، گفت: نشست دیروز اتحادیه اروپا نیز در پی اعلام کاهش برخی تعهدات برجامی ایران برگزار شد و در حاشیه این نشست سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با خانم موگرینی، رئیس اتحادیه اروپا جلسه‌ای داشتند که پمپئو نیز میهمان این جلسه بود.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: آمریکایی‌ها به شدت نگران این هستند که اروپا تحت فشار ایران قرار بگیرد و به اصطلاح خودشان به ایران باج دهد و همواره هشدار می‌دهند که تسلیم باج خواهی ایران نشوید.

وی ادامه داد: حضور پمپئو در بروکسل نیز به منظور اعلام همین هشدار بود. آمریکایی‌ها معتقدند حتی خروج ایران از برجام نباید باعث شود که اروپا در قبال ایران کم بیاورد.

ابوالفتح با اشاره به اینکه موضوع برجام و تمکین اروپا از آمریکا برای شخص ترامپ مسئله‌ای حیثیتی است، گفت: در حالی که آمریکا در مسائل مربوط به ونزوئلا و کره شمالی به نتیجه نرسید تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که در مسئله ایران حرف خود را در قبال اروپا به کرسی بنشاند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان خاطرنشان کرد: پیش بینی دقیقی از واکنش اروپا نمی‌توان داشت، اما ممکن است اینستکس طوری طراحی شود که مورد پذیرش ایران نیز قرار گیرد و یا ممکن است شرایط طوری پیش رود که همان طور که رئیس جمهور گفت ایران قدم‌های بعدی را در قبال برجام بردارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا