جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

تخم‌مرغ‌های رنگی که خطرناکند

معاون سلامت دامپزشکی یزد گفت: عده‌ای سودجو با عرضه تخم‌مرغ‌های رنگی صنعتی فاقد نشان به عنوان تخم‌مرغ بومی اقدام به کلاهبرداری و تهدید سلامت مردم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا متوسل الحسینی توضیح داد: با توجه به وجود نژادهایی از مرغ‌های صنعتی که تخم‌مرغ آنها رنگی است، اکثر تخم‌مرغ‌های رنگی موجود در بازار صنعتی هستند؛ متاسفانه مشاهده می‌شود که افراد سودجو اقدام به عرضه این نوع تخم‌مرغ در بازار تحت عناوین محلی یا بومی با قیمت‌هایی به مراتب بیش از بهای واقعی می‌کنند.

وی افزود: به دلیل فقدان پرینت روی این گونه تخم‌مرغ‌ها، در صورت بروز مشکل بهداشتی به سختی قابل ردیابی هستند و کیفیت و تاریخ تولید آنها نیز برای مصرف کننده مشخص نیست و علاوه بر این نیز بخش عمده‌ای از این محصول در مراکز غیرمجاز تولید می شود.

وی ضمن اعلام مخاطره‌آمیز بودن مصرف هرگونه تخم مرغ بدون پرینت و نشان تولید، اعلام کرد: این گونه تخم‌مرغ‌ها معمولاً تک رنگ، کمی بزرگ‌تر و گاهاً پررنگ‌تر از تخم‌مرغ‌های بومی و معمولاً همه یک اندازه است که افراد سودجو آنها را از شانه و کارتن تخم‌مرغ خارج کرده و از سبد یا سایر ظروف جهت عرضه استفاده می‌کنند.

متوسل‌الحسینی با اشاره به مصرف فراورده‌های لبنی و جایگاه آن در انتقال بیماری‌هایی نظیر تب مالت، بیشترین عامل مخاطره را ناشی از مصرف فراورده‌های تولیدشده از شیر نجوشیده گوسفند و بز به خصوص پنیر بی نمک دانست و توصیه کرد: هموطنان از فراورده‌های پاستوریزه استفاده کنند و در صورتی که ناگزیر به استفاده از شیر غیرپاستوریزه هستند، حتما آن را قبل از مصرف بجوشانند.

وی تصریح کرد: اطلاع نداشتن بخشی از هموطنان از کیفیت تولید و نظارت‌های بهداشتی فراورده‌ها و نشر شایعات با هدف بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به تولیدات صنعتی تحت نظارت، سبب شده تا عده‌ای برای سودجویی با استفاده از عناوینی نظیر «ارگانیک»، «محلی» و «سنتی»، اقدام به عرضه محصولات فاقد مجوز و با وضعیت سلامت نامشخص و امکان وجود مخاطرات بهداشتی و عوامل بیماری‌زا به شهروندان با قیمت‌های کاذب و اجحاف در حق مصرف کنندگان کنند.

معاون دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: با توجه به قابل ردیابی نبودن این محصولات، شهروندان به منظور حفظ سلامت خود از خرید محصولات فاقد شناسنامه، خودداری و در صورت مشاهده هرگونه تخلف جهت برخورد با متخلفین و پیشگیری از بروز بیماری در جامعه با شماره 1512 تماس برقرار کنند.

منبع:خبرگزاری ایسنا

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا