جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

رویارویی راه‌آهن با چالش سیل

نوروز امسال و آغاز سفرهای نوروزی همراه با بارش مستمر باران در استان‌های شمالی کشور به خصوص استان‌ها گلستان و مازندران بود.

حجم این بارندگی آن قدر زیاد شد که مردم این منطقه را با مشکل سیل و آبگرفتگی شدید مواجه ساخت و با وارد آوردن خسارات، تعطیلات سال نو را به کام آن ها تلخ کرد.

از ۲۸ اسفند سال گذشته،در اثر سیل و رانش زمین در برخی از نقاط شمالی کشورمان از جمله برخی از محورهای اصلی مواصلاتی خطوط ریلی آسیب دیدند که می‌توان به محور منتهی به صالح‌آباد شاهرود، خط ریلی ساری تهران و ریزش و رانش در شیرگاه اشاره کرد.

ارزیابی‌ها از حجم بالای خسارت به این منطقه خبر می دهد تا جایی که حسن نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، میزان برآوردهای اولیه را ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد. همچنین این حوادث سبب شد اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، عازم مناطق آسیب دیده شده و از نزدیک مشکلات مناطق سیل‌زده را بررسی و پیگیری کنند.

در این میان نه تنها مشکلاتی برای ساکنین این مناطق ایجاد شد بلکه به دلیل تقارن با ایام نوروز و سفرهای نوروزی بسیاری از هموطنان غافلگیر و دچار مشکلات متعددی شدند.

نگاهی به عملکرد مدیریت بحران در شقوق مختلف حمل و نقلی حاکی از رفتار نسبتاً مطلوب زیر مجموعه های وزارت راه از جمله راه‌آهن دارد.

باید در نظر داشت با توجه به اینکه مدیریت این سازمان در چند روز گذشته از سوی هئیت دولت منصوب شده است اما با این وجود شاهد کمترین اختلال در سفرهای ریلی در مناطق سیل زده بودیم.

بر اساس اخبار منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ۲۹ اسفندماه ۹۷ به دنبال شرایط نامساعد جوی و بروز طوفان؛ بارش شدید باران موجب ریزش کوه و رانش زمین و در پی آن مسدودی مسیر ریلی محور شمال شد اما در همان روز محور شمال بازگشایی و سیر قطارهای این محور به روال عادی بازگشت .

همچنین در همین ایام پس از چهار شب و روز تلاش راه‌آهن شمال تمام مسیرهای آسیب دیده رانشی و سیل زده پاکسازی و مقاوم سازی شد.

این در حالی است که راه‌آهن در این شرایط بدون بهره گیری از کمک نیروهای امدادی استان که درگیر سیل شهرهای مختلف بودند عملیات را پیش برد.

راه‌آهن در اقدامی دیگر با ایجاد ۲ شکاف در خط آهن عبوری از استان گلستان به مردم سیل زده استان گلستان کمک رسانی کرد و مانع وارد شدن خسارت‌های جانی و مالی بیشتر به مردم منطقه شد.

چنین اقداماتی نشان می دهد که همان گونه که رهبر معظم انقلاب در این زمینه تأکید کردند نگاه در این حوادث باید تبدیل آنها به فرصت و نعمت با مدیریت صحیح و پیشگیرانه باشد، موضوعی که به نظر می‌رسد در شرکت راه‌آهن مورد توجه قرار گرفته و نشانه هایی از هنر استفاده از امکانات موجود در مقابله با بحران و مدیریتی منسجم در این شرکت به چشم می‌خورد.

بارها شاهد بودیم در بحران‌های پیش‎آمده در نقاط مختلف کشور سقوط هواپیمای سی۱۳۰، ساختمان پلاسکو و… عملکرد مدیریت بحران در شأن مدیریت بحران کشور نبوده و آنچه که از سوی کارشناسان و صاحب نظران همواره مورد نقد قرار گرفته است، نبود مدیریت یکپارچه در بسیاری از دستگاه های اجرایی کشور است.

با توجه به این که طبق فرمایش مقام معظم رهبری مسافرت با راه‌آهن باید به‌عنوان یکی از خدمات دولت به اقشار محروم همواره مورد توجه قرار گیرد و حمل نقل مسافری ریلی همواره باید آمادگی کاملی برای خدمت رسانی به مردم داشته باشد و از این رو جایگاه انتصابات در راه‌آهن از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

در نهایت امیدواریم سعید رسولی مدیرعامل جدید راه آهن بتواند در جایگاه جدید خود به این مهم دست یابد. خبرگزاری آنا نیز انتصاب وی را به مدیرعاملی راه‌آهن تبریک گفته و آرزوی رونق هرچه بیشتر صنعت ریلی در کشورمان با تلاش روزافزون مسئولان را دارد.

منبع:خبر فوری

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا