جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

اگر نجفی در جمع خبرنگاران حرفی زده که متضمن عنوان اقرار باشد، می‌تواند از آن عدول کند؛ اقرار باید مقرون به صحت و واقع باشد

اگر نجفی در جمع خبرنگاران حرفی زده که متضمن عنوان اقرار باشد، می‌تواند از آن عدول کند؛ اقرار باید مقرون به صحت و واقع باشد / نقطه های کوری در پرونده قتل میترا استاد وجود دارد؛ مثلا اینکه نجفی با چه کسی و چه وسیله ای به قم رفته / طبق قانون، تحقیق مقدماتی محرمانه است؛ در نحوه پوشش خبری این موضوع، تخلف آشکاری صورت گرفته / آلت جرم باید به آزمایشگاه برود، اما خبرنگار آن را مانند یک کابوی دستش گرفته و فشنگ ها را می‌شمارد؛ چرا اسلحه مسلح را در اختیار خبرنگار گذاشته‌اند؟

نعمت احمدی، وکیل و حقوقدان درباره اظهارات محمدعلی نجفی در جمع خبرنگاران و اینکه آیا می توان در دادگاه به آنها استناد کرد گفت: اگر فرض کنیم آقای نجفی حرفی زده که متضمن عنوان اقرار باشد، می‌تواند از اقرار عدول کند. اقرار باید مقرون به واقع باشد. اگر مثلا من بروم اقرار کنم که فلان کس را کشتم و بعد هم مشخص شود کسی دیگر کشته و یا اصلا آن آقا نمرده، باید مرا اعدام کنند؟ خیر. اقرار باید مقرون به صحت و واقع باشد.
احمدی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» درباره توئیت محمود صادقی که احتمال ارتکاب قتل همسر محمدعلی نجفی توسط فردی غیر از خود نجفی را مطرح کرده بود، گفت: این یک فرضیه است، اثبات یک فرضیه در مسأله به این مهمی نیاز به ادله دارد. در مورد حوادث مواردی داریم مانند اینکه افرادی که همدیگر را نمیشناسند، سر یک مسئله ای بگو مگو می کنند و بعد یکی قاتل می‌شود؛ یا بین خانواده ها هم همین. بنابراین این را نمی توانیم بگوییم، فقط می توانیم بگوییم که آقای نجفی چه تغییراتی در این یک سال کرده و از آن آدم آرام به این وضعیت رسیده.

این وکیل دادگستری افزود: آن ساختمان قطعا دوربین دارد، زیرا در آن برج الان همه خانه ها دوربین دارند. خیلی راحت می شود با بازبینی دوربین ببینند آیا کسی داخل منزل رفته یا نه. خیلی ساده است. وقتی در چنین برج هایی وارد می شوید اسم تان را می‌پرسند و اینکه کدام طبقه می روید. مگر اینکه همراه باشد، مثلا همراه نجفی باشد که در این صورت دیگر از او سوال نمی‌کنند. ولی در آن موقع هم باید دوربین نشان دهد که دو نفرند. اگر این فرضیه را بخواهیم پیش ببریم باید ببینیم که شب چه زمانی آقای نجفی آنجا بوده، آیا آنجا خوابیده یا سوالات دیگر.

احمدی اضافه کرد: در این پرونده از نظر من از ساعت وقوع قتل تا ساعت 7 که آقای نجفی آمده خودش را معرفی کرده، نقطه های کوری وجود دارد. نمونه اش این که ایشان به راننده اش گفته برو من خودم می آیم و وقتی بالا رفته، دیگر راننده نداشته. بعد می گوید رفتم به قم و سر قبر پدرم. باید دید ایشان با چه کسی و با چه وسیله ای رفته، حتی اگر خودش گفته با اتوبوس رفته، باید روشن شود. هرکس هر فرضیه ای را می‌تواند متصور باشد، منتها برای اثبات هر فرضیه باید اقداماتی را انجام داد.

احمدی همچنین درباره رفتار صداوسیما در نحوه پوشش اخبار مربوط به قتل همسر نجفی گفت: بنابر ماده ی ۹۱ تا ۹۶ قانون دادرسی کیفری تحقیق مقدماتی محرمانه است و در اینجا تخلف آشکاری صورت گرفته. از طرفی در مورد اسلحه ای که به خبرنگار داده شده باید مسوولین آگاهی را بازخواست کرد، که شما اسلحه مسلح را آنجا گذاشته و در اختیار خبرنگار گذاشته اید. اگر آنجا اتفاقی می فتاد، فرض کنیم خود خبرنگار یا کسی دیگر از این اسلحه استفاده می کرد، چه کسی می‌خواست پاسخ بدهد؟ و مهم تر از آن، اسلحه آلت قتاله است، یعنی آلت جرم بوده. باید ببینیم اثر انگشت چه کسی رویش است. اما خبرنگار آن را مانند یک کابوی دستش گرفته و فشنگ ها را درمی آورد و می‌شمارد.

او افزود: اگر فرضیه آقای صادقی را نادیده بگیریم، مقتول با این اسلحه کشته شده، اما اسلحه هنوز آزمایشگاه نرفته، اسلحه باید برود آزمایشگاه تا ببینند از آن شلیک شده یا نه و اثر انگشت چه کسی روی آن است.

احمدی همچنین گفت: اینکه اسلحه را در اختیار خبرنگار گذاشته اند، باعث شد که جامعه حساسیت بیشتری به این پرونده داشته باشد. چرا؟ درست است آقای نجفی شهردار بودند ولی الان یک متهم است، با این کارها حقوق متهم، خانواده متهم و خانواده مقتول را نادیده می‌گیرند. این بدترین وضعی بود که بوجود آوردند.

او همچنین درباره اظهارات نجفی در جمع خبرنگاران و اینکه آیا می توان در دادگاه به آنها استناد کرد گفت: اگر فرض کنیم آقای نجفی حرفی زده که متضمن عنوان اقرار باشد خب می‌تواند از اقرار عدول کند. اقرار باید مقرون به واقع باشد. اگر مثلا من بروم اقرار کنم که فلان کس را کشتم و بعد هم مشخص شود کسی دیگر کشته و یا اصلا آن آقا نمرده، باید مرا اعدام کنند؟ خیر. اقرار باید مقرون به صحت و واقع باشد.

او همچنین درباره تصاویر حضور نجفی در دادسرا و حضور یک زن در کنار او گفت: من نمی خواهم کار این خانم را نقض کنم، وکالت تخصص می‌طلبد، وکیل کیفری و کسی که در دادسرا کار کند باید تجربه دیگری داشته باشد. این خانم بی تجربه است. قانون دادرسی کیفری اجازه نمی‌دهد وکیل در مرحله تحقیق مقدماتی نقش داشته باشد. یعنی اگر این خانم می‌خواست چیزی بگوید که این کار را بکن یا نکن، بازپرس مانع می شد.

احمدی با بیان اینکه چیز مهمی که در این پرونده وجود دارد آن است که دستور مقام قضایی چه بوده، گفت: آیا تا ساعت 7 که آقای نجفی خودش را تسلیم کرده، یا به قول آقایان در حوالی خیابان وحدت اسلامی دستگیرش کردند آیا پرونده، دستور مقام قضایی خورده یا نخورده؟ ضابط دادگستری هرچه که قاضی دستور بدهد انجام می دهد، منتها در جرایم مشهود یعنی جرایمی که پلیس آنجا باشد ببیند من دارم جرم مرتکب می شوم می تواند نقش داشته باشد، در غیر این صورت باید مقام قضایی دستور دهد.

او افزود: من نمی دانم در ساعت 7 که پرونده قتل تشکیل شده، دستور مقام قضایی چه بوده، یعنی ارجاع شده بوده یا نه؟ آیا در حال حاضر پرونده در شعبه ده بازپرسی و زیر نظر بازپرس شعبه ده؟ یا خود آقای شهریاری رسیدگی می‌کند؟ یا آگاهی؟

احمدی گفت: به آن خانم وکیل نقد می کنند. نقد به کسانی وارد است که وکیلی را که تجربه کار کیفری ندارد آنجا گذاشته اند. از طرفی اگر تجربه کار کیفری هم داشته باشد قانون دادرسی کیفری اجازه نمی‌دهد که متهم همراه یک وکیل باشد. البته این خانم باید اظهار نظر می‌کرد که آقای نجفی شما بلبل زبانی نکنید به سوالات فقط پاسخ دهید.

663344 251

منبع: انتخاب

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا