جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

تائید انتقال پیغام ترامپ به مقامات ایران از سوی سفارت سوئیس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، دامنه اختلافات و مناقشات میان ایران و آمریکا در طی سال‎های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سبب شده است تا فرآیند ارتباط میان این دو کشور در اشکال مختلفی همچون انتقال پیام از طریق کشورهای مختلف صورت گیرد که این روند در طول دوران قطع روابط سیاسی ایران و آمریکا مکررا تکرار شده است به گونه‎ای که شاهد بودیم باراک اوباما رئیس‎جمهور آمریکا در سال 88 اولین نامه رسمی خود را به مقام معظم رهبری ارسال کرد و در این نامه خواهان همکاری بهتر دو کشور شده بود روندی که بازهم از سوی رئیس‎جمهور وقت آمریکا ادامه داشت و اوباما در مجموع 4 بار به مقام معظم رهبری نامه‎هایی را با موضوعات مختلف ارسال کرد.
با پایان دوران ریاست‎جمهوری اوباما و برسرکارآمدن دونالد ترامب روابط میان ایران و آمریکا با مشکلات بیشتری روبه‎رو شد به گونه‎ای که دامنه این اختلافات با خروج آمریکا از توافق برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران شدت بیشتری پیدا کرد و سبب شد تا ایران به مانند همیشه از موضع قدرت دربرابر مقامات آمریکایی قد علم کند و با تهدید بستن تنگه هرمز نسبت به مواضع آمریکایی‎ها واکنش نشان دهد. روندی که سبب شد تا برخی از رایزنی‎ها از سوی دونالد ترامپ رئیس‎جمهور آمریکا برای بهبود روابط با ایران و حتی مذاکره فراهم شد و برخی از اخبار از ارسال نامه ترامپ به مقامات ایرانی از طریق سفارت سوئیس و کشور حافظ منافع آمریکا در ایران خبر دارد هرچند که هنوز ارسال و دریافت این نامه از سوی مقامات کشورمان و نهادهای امنیتی تایید نشده است.
محمدجوادجمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری با بیان اینکه نمی‎شود با آمریکا در سایه زور مذاکره کرد اظهار کرد: در حال حاضر همه جناح‎های سیاسی نیز بر این باورند که با شرایط فعلی نمی‎توان با آمریکا مذاکره کرد چراکه حضور در این مذاکرات به ضرر کشورمان است.
وی افزود: ترامپ خواهان این است که با استفاده از زور در جهت کشاندن ایران پای میز مذاکره وارد عمل شود و برحسب شرایط و مشکلات اقتصادی که در کشورمان وجود دارد منافع خود را محقق کند روندی که از سوی هیچ ایرانی چه اصلاح‎طلب و اصولگرا قابل قبول نیست و امکان تحقق آن وجود ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما زمانی که با آمریکایی‎ها در رابطه با برجام صحبت کردیم توانایی‎هایی در حوزه هسته‎ای چون غنی‌سازی داشتیم و توانستیم یک امتیازاتی بگیریم و یک امتیازاتی بدهیم و این مبنای مذاکره است، اما ترامپ معتقد است آمریکایی‌ها باید همه امتیازاتی را که از برجام نصیب ایران شده لغو کنند تا آنها با فراغ بال بیشتری در جهت تخریب ایران وارد عمل شوند.
جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: پیغام‎ها و پیام‌های مقامات آمریکایی به ایران منتقل می‎شود و ما هم هیچ وقت درهای مذاکره را نبسته‎ایم، اما معتقدیم آمریکا باید دوباره به برجام بازگردد تا ایران در قالب این توافق با آمریکا مجددا مذاکره کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران همیشه از مذاکره با کشورهایی که از دریچه احترام با کشورمان برخورد می‎کند استقبال می‎کند از این رو ما با کشوری که ما را گاوه شیرده خطاب کند، قطعا مذاکره نخواهیم کرد.
جمالی درباره اینکه انتقال پیام‌های مقامات آمریکایی در کشورمان به چه شکلی است، گفت: در رابطه با این پیام‎ها باید ببینیم که این نامه یا پیام‎ خطاب به چه کسی است در آن صورت نامه به آن مقام مسئول منتقل می‎شود، روندی که به طور مثال در نامه باراک اوباما عملی شد و باتوجه به اینکه این نامه خطاب به مقام معظم رهبری بود نامه به دست ایشان رسید که این روند درباره پیام ترامپ نیز صدق می‎کند.

منبع:اقتصادنیوز

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا