جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

تاثیر طب فشاری بر کاهش وزن

ادعاهایی وجود دارد که طب فشاری در کمک به کاهش وزن افراد موثر است. در حالی که تحقیقات کمی برای تایید این عملکرد وجود دارند، برخی از مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ ای را نشان می‌ دهند.

طب فشاری یا فشار درمانی یک فرآیند منحصر به فرد در طب سنتی چینی است که شامل اعمال فشار فیزیکی روی نقاط خاصی از بدن می شود. برخلاف طب سوزنی ، پزشکان طب فشاری به جای سوزن از انگشتان، کف دست، آرنج، پا یا یک سری وسایل مخصوص استفاده می کنند.

ادعاهایی وجود دارد که طب فشاری در کمک به کاهش وزن  افراد موثر است. در حالی که تحقیقات کمی برای تایید این عملکرد وجود دارند، برخی از مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ ای را نشان می‌ دهند.

دریافت طب فشاری از پزشک متخصص در این زمینه برای اکثر افرادی که ممکن است بخواهند آن را به عنوان روشی مکمل و یک برنامه فیزیکی معمولی امتحان کنند، ایمن است.

طب فشاری چیست؟

همانطور که اشاره شد، طب فشاری بخشی از طب سنتی چینی است که قدمت باستانی دارد. پزشکان طب سنتی چینی معتقدند بدن انسان دارای 361 نقطه طب فشاری است که توسط مسیرهایی به نام مریدین ها به هم متصل شده اند.

یک جریان انرژی به نام چی این مسیرها را در بدن دنبال می کند که مسئول سلامت کلی هر یک از ما است. اختلال در جریان انرژی می تواند باعث بیماری شود.

به نظر می رسد که با استفاده از طب سوزنی و طب فشاری در نقاط خاص، می توان جریان چی و در نتیجه سلامتی را بهبود بخشید.

هر نقطه فشاری را می توان در امتداد یکی از مریدین های اصلی یافت:

– مریدین ریه

– مریدین روده بزرگ

– مریدین طحال

– مریدین قلب

– مریدین روده کوچک

– مریدین مثانه

– مریدین کلیه

– مریدین پریکارد

– مریدین معده

– مریدین کیسه صفرا

– مریدین کبد

هر مریدین مسیری را به سوی یک اندام خاص، مشخص می کند. از این رو تصور می‌ شود که بر سلامت اندام مربوطه بسته به سطح جریان انرژی تاثیر می‌ گذارد.

مطالعات نشان داده اند که طب فشاری می تواند به درمان بیماری های مختلف از جمله سردرد، تهوع، اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی و دردهای مزمن کمک کند. یافته های مرتبط با این موضوع از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی هستند.

آیا به کاهش وزن کمک می کند؟

هرچند  طب فشاری برای کمک به درمان بسیاری از بیماری ها موثر بوده است، اما همچنان اطلاعات دقیقی در خصوص تاثیر آن بر کاهش وزن در دست نیست.

پزشکان طب سنتی چینی معتقد هستند که افزایش وزن ناشی از عدم تعادل انرژی در بدن است. از آن جایی که طب فشاری برای بازگرداندن این تعادل طراحی شده است، تصور می شود که می تواند به کاهش وزن کلی در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند کمک کند.

تحقیقات اخیر نشان داده اند که ممکن است چنین ادعاهایی تا حدودی حقیقت داشته باشند. مشخص شده است که نقاط طب فشاری که بر هضم، متابولیسم و کاهش استرس تاثیر می‌ گذارند، همگی می‌ توانند نقش مهمی در استفاده از طب فشاری برای کاهش وزن نیز داشته باشند.

یک بررسی سیستماتیک اطلاعاتی را از هفت مطالعه استخراج کرد و نشان داد که استفاده از نقاط فشاری روی گوش، به کاهش کلی وزن در یک دوره 12 هفته‌ ای کمک می‌ کند. این مطالعه از طریق  مجله مدیسن  قابل دسترسی است.

از نقاط فشاری مهم برای کاهش وزن

 طب فشاری  متدی است که می توان آن را به راحتی در خانه امتحان کرد. اگر این روش به درستی انجام شود، مزایای سلامتی متعددی به همراه خواهد داشت و تبدیل به یک گزینه درمانی مکمل مقرون‌ به‌ صرفه برای افرادی خواهد شد که در تلاش برای کاهش وزن خود هستند.

چهار نقطه فشاری به غیر از نقطه گوش وجود دارند که می توانند به کاهش وزن یاری برسانند. با این حال، طب فشاری برای کاهش وزن یک حوزه مطالعاتی در حال تکامل است و بسیاری از مزایای آن هنوز در مرحله بررسی قرار دارند.

برای به کار گیری طب فشاری باید در این زمینه تجربه و تخصص لازم را داشت بنابراین توصیه می شود این حرکات حتما توسط پزشک دارای تخصص مرتبط انجام شود و خود فرد از آن اجتناب کند. 

نقطه San Yin Jiao

نقطه فشار SP6 را می توان در مریدین طحال یافت. تصور می شود که این نقطه تاثیر زیادی بر اندام های زیر شکم و همچنین سیستم عصبی پاراسمپاتیک داشته باشد؛ سیستمی که تمام عملکردهای بدن را در حالت استراحت کنترل می کند.

این نقطه روی قسمت داخلی مچ پاها، حدود 7 سانتی متر بالاتر از استخوان مچ قرار دارد. فرد متخصص طب فشاری با یک یا دو انگشت فشار محکمی به نقطه وارد می کند و به مدت دو تا سه دقیقه با حرکات دایره ای ماساژ می دهد. برای بهترین نتیجه، همین کار را در سمت دیگر نیز تکرار می شود.

از طب فشاری تا کاهش وزن

نقطه Zu San Li

نقطه Zu San Li یا پای سه مایل به این دلیل نام گذاری شده است که تحریک آن به کشاورزان اجازه می دهد تا سه مایل بیشتر پیاده روی کنند. این نقطه در قسمت جلویی ساق پا زیر زانو قرار دارد و به مریدین معده مربوط می شود.

نقطه مذکور می تواند با بهبود هضم به کاهش وزن کمک کند. متخصص برای ماساژ دادن این نقطه، فشار محکمی اعمال می کند و با حرکات دایره ای کوچک به مدت دو تا سه دقیقه ماساژ می دهد. این عمل را در هر دو طرف تکرار می کند.

از طب فشاری تا کاهش وزن

نقطه Tian Shu

این نقطه فشاری را هم می توان در امتداد مریدین معده یافت. Tian Shu در میانه راه مرز خارجی عضله شکم و خط ناف قرار دارد. تصور می شود که این نقطه به مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال و اسهال خونی کمک می کند و از این رو با تاثیر بر تنظیم روده، به کاهش وزن یاری می رساند.

متخصص طب فشاری این نقطه را روی شکم مشخص می کند و محکم فشار وارد می کند. نقطه را با حرکات کوچک و دایره ‌ای به مدت دو تا سه دقیقه ماساژ می دهد. این کار را از هر دو طرف تکرار می کند.

از طب فشاری تا کاهش وزن

نقطه Zhong Wan

این نقطه متعلق به یکی از 12 مریدین اصلی نیست و به مسیر دیگری مربوط می شود. اعتقاد بر این است که این نقطه فشاری با تاثیرگذاری بر اندام‌ های فوقانی شکم به هضم غذا کمک می‌ کند.

متخصص طب فشاری برای فعال کردن این نقطه، ابتدا فشار محکمی اعمال می کند و با حرکات دایره ای تا سه دقیقه ماساژ می دهد.

 

از طب فشاری تا کاهش وزن

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
عصرایران
دکمه بازگشت به بالا