جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

تبعات خروج دولت واشنگتن از سازمان جهانی بهداشت

[ad_1]

تبعات خروج دولت واشنگتن از سازمان جهانی بهداشت

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اعلام رسمی آمریکا مبنی بر خروج از سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: ایالات متحده یک قدرت هنجارساز در عرصه  جهانی است و ممکن است در پی خروج آمریکا از این سازمان تعدادی دیگر از کشورها نیز اقدام به ترک سازمان جهانی بهداشت کنند؛ گرچه هنوز کشوری در این ارتباط اظهارنظری نداشته است. 

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اعلام رسمی آمریکا مبنی بر خروج از سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: پیش از این دولت ترامپ ادعاهایی را در مورد سازمان جهانی بهداشت مطرح کرده بود و تاکید داشت که این سازمان نیاز به اصلاحات اساسی دارد چرا که به وظایف خود عمل نکرده و بیش از اندازه تحت نفوذ چین است.
وی ادامه داد: ترامپ معتقد است که همه‌گیری شیوع ویروس کرونا به خاطر این است که این سازمان اطلاعات دقیقی در این زمینه ارائه نکرده و به خاطر چین اقدام به پنهان کاری در خصوص این ویروس کرده است. ترامپ در همین ارتباط یک محدوده زمانی را مشخص کرده بود که این سازمان اصلاحات مورد نظر آمریکا را در خود اعمال کند و پس از اینکه این اصلاحات محقق نشد ، دولت واشنگتن تصمیم گرفت که از این سازمان به صورت رسمی خارج شود.
وی با بیان اینکه اینها ادعاهایی است  که آمریکا در مورد این سازمان مطرح کرده  و این در حالی است که کشورهای اروپایی به عنوان هم پیمانان آمریکا به این اندازه این سازمان را مورد حمله  و همجمه قرار نداده‌اند، گفت: دولت آمریکا به صورت رسمی اعلام به خروج از این سازمان را کرد و فرایند  این موضوع  حدود یک سال طول می‌کشد البته به شرطی که دولت آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ تغییر نکند، چرا که «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده که اگر رئیس‌جمهور شود ، آمریکا  بلافاصله بار دیگر به این سازمان جهانی باز می‌گردد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد تاثیرات این خروج خاطرنشان کرد: دولت آمریکا،  تا کنون اصلی‌ترین تامین کننده بودجه این سازمان بوده است. البته تا یک سال آینده نیز باید تعهدات مالی خود را انجام دهد و بعد از خروج  آمریکا ممکن است این سازمان از نظر مسائل مالی با مشکلاتی مواجه شود. گرچه این انتظار وجود دارد که بقیه کشورهای عضو تلاش کنند هزینه‌های  مادی خروج آمریکا را جبران کنند  و بودجه مورد نیاز این سازمان را تامین کنند. 

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشت که آمریکا یک قدرت هنجارساز در  عرصه جهانی است و ممکن است در پی خروج این کشور از این سازمان برخی از کشورها نیز در همراهی با آمریکا ، تصمیم به خروج از این سازمان بگیرند . گرچه تا کنون کشوری در این مورد اظهارنظری نکرده است. از طرف دیگر ممکن است آمریکا در همین راستا اقدام به ساخت یک نهاد جدید کند.
ابوالفتح همچنین با تاکید بر اینکه آمریکا کشوری صاحب نفوذ در عرصه جهانی است و از جمله کشورهای پر جمعیت جهان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: این خروج باعث می‌شود که سازمان بهداشت جهانی نتواند نظارتی بر آمریکا در حوزه بهداشت و سلامت داشته باشد و مردم آمریکا از خدمات احتمالی این سازمان محروم می‌شوند. از طرف دیگر این  خروج باعث می‌شود که دیگر کشورهای جهان دسترسی‌شان به تحقیقات و دستاوردهای علمی و فناوری آمریکا از طریق سازمان بهداشت جهانی محدود شود. بنابراین این خروج برای سلامت مردم جهان و هم سلامت شهروندان آمریکایی مخاطره‌آمیز است. 
انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا