فیلم

توجه به سلایق مختلف در سریال‌های نوروزی/ «نون‌خ» و «گاندو» همچنان در صدر

امسال تلویزیون نسبت به سال‌های گذشته به لحاظ مضمون و محتوا تفاوت‌هایی نسبت به سال‌های گذشته در نظر گرفته بود و با پخش کارهای متنوع تلاش کرد موفق‌تر از سال‌های گذشته عمل کند.

امسال دو سریال کمدی «نون خ۳» و «نوروز رنگی» با محوریت طنز از تلویزیون پخش شد که با توجه به آماری که علی‌عسگری رئیس سازمان صدا و سیما در اولین دیدار خود با شورای معاونان در سال جدید ارائه نداد، نشان از مخاطب بیش از ۸۲ درصدی برنامه‌های رسانه ملی در هفته نخست نوروز ۱۴۰۰ داشت. بر اساس این نظرسنجی در هفته اول نوروز 1400 نصاب سریال‌ها و ویژه‌برنامه‌های تحویل سال در سال‌های گذشته شکسته شد و فصل سوم سریال «نون خ» شبکه یک سیما با 79.6 درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد 89.3 درصد و ویژه‌برنامه تحویل سال «عصر جدید» شبکه سه با 70.5 درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد 87 درصد در صدر سریال‌های در هفته اول نوروز و ویژه‌های تحویل سال قرار گرفتند.

بعد از فصل سوم سریال «نون خ» شبکه یک سیما، سریال «گاندو 2» از شبکه سه سیما با 55.8 درصد مخاطب و رضایت 87.6 درصدی درحد زیاد در رتبه دوم سریال‌های هفته اول نوروز 1400 قرار گرفته است.

اما حالا با پایان تعطیلات نوروز علی رغم اینکه پخش همه سریال ها به پایان نرسیده، اما تا اینجای کار سریال «نون خ» توانسته 81 درصد از مخاطبان نوروزی را همراه خود کند و در رتبه نخست بایستد و پس از آن نیز سریال گاندو با 61 درصد مخاطب در رتبه دوم قرار گیرد.

تلویزیون امسال علاوه بر پخش سریال‌های طنز، سریال «گاندو» با مضمون امنیتی پلیسی را روی آنتن شبکه سه برد که با اقبال خوبی مواجه شد و بحث‌هایی را در فضاهای مختلف جامعه ایجاد کرد.

همچنین سریال «هم‌بازی» با موضوع مشکلات و معضلات جوانان و اشتغال‌زایی در بستری عاشقانه توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و با توجه به داستان‌ها و خرده‌پیرنگ‌های مناسب سازندگان این مجموعه یک ملودرام شیرین را در ایام نوروز برای بینندگان فراهم آوردند.

نکته قابل تامل در سریال‌های امسال، طنز خانوادگی «نون‌خ» بود که بار دیگر نشان داد طنز مناسب و به دور از لودگی می‌تواند نظر مخاطب را جلب کند. اگر نگاهی به این سریال داشته باشیم خواهیم دید کارگردانی خوب سعید آقاخانی، نو و جذاب بودن قصه‌ها که توسط امیر وفایی نوشته شد و لوکیشن‌های زیبای روستایی از ویژگی‌های خوب سریال است که با توجه به اقبال مخاطب این سریال زنگ خطری برای سریال «پایتخت» خواهد بود.

مخاطب تلویزیون به خوبی نحوه عملکرد گروه سازنده را زیر نظر دارد و در انتخاب سریال‌ها بسیار با دقت عمل کرده و از منتقدان سرسخت به شمار می‌آید. امسال قسمت های پایانی «پایتخت۶» نتوانست نظر مخاطب را جلب کند و اکثر خانواده‌ها بعد از پایان سریال آن را چندان موفق ندانسته و اصطلاح آب بستن به سریال را درباره آن به کار بردند. قضاوت مخاطب نشان از این مهم دارد که سازندگان آثار به خصوص آثاری که در فصل‌های مختلف و ادامه‌دار ساخته می‌شود باید در انتخاب قصه و سوژه دقت نظر لازم را داشته باشند تا بتوانند موفقیت خود را در جذب مخاطب تضمین کنند.

بیننده تلویزیون منتقد بی‌رحمی است که با کوچک‌ترین ضعف در محتوا و ساختار حق انتخاب داشته و شبکه را تغییر می‌دهد. اقبال مخاطب از سریال «نون‌خ۳» زنگ خطر برای سازندگان سریال «پایتخت» را نواخت تا سازندگان «پایتخت» اگر قصد ادامه ساخت این سریال را در فصل‌های بعدی دارند، بدانند که باید متفاوت عمل کنند و به ریل سابق سریال که مبتنی بر خانواده اصیل ایرانی بود بازگردند. سیروس مقدم اگر می خواهد همچنان موفق عمل کند، این سخن خود را فراموش نکند که «این برند با تدبیر مدیران و تلاش تیم سازنده و درک بالای مردم قوام پیدا کرده است، اگر این سه رکن همچنان کنار هم بمانند پایتخت‌های ۷،۸،۹ و… هم ساخته می‌شود.»

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا