جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

جلیلی: طرح «وان» بدون افزایش قیمت‌ها، سهم مردم را از انرژی به آنان برمی‌گرداند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، در ادامه جلسات روایت موضوعات مختلف در صفحات مجازی متعلق به سعید جلیلی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، بخشی از برنامه روایت «معیشت» به ارائه طرح پیشنهادی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره یارانه های حوزه انرژی اختصاص یافت.

جلیلی در این گفتگو اظهار داشت: کارشناسان دولت سایه از سال ۹۷ بر روی طرحی در حوزه یارانه های انرژی کار کردند که استقبال مردم را به همراه داشته باشد. این طرح در سال ۹۸ نیز به سران قوا ارائه شد. نامزدهای انتخابات باید مواضعشان را نسبت به چنین طرح های عملیاتی بیان کنند.

وی افزود: در کنار برخی از طرح های اساسی و زیربنایی زمانبر که باید پیگیری شود، طرح هایی هم هست که می شود از همین امروز شروع کرد و مردم اثراتش را به سرعت بینند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وظیفه رییس جمهور اجرای قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: طبق این وظیفه، عدالت باید در مناسبات جامعه جاری باشد، این حرف باید تبدیل به یک سری طرح های مشخص عملیاتی شود و مردم آن را در زندگی شان احساس کنند.

جلیلی با اشاره به اینکه که برخی از منابع تخصیصی کشور به بهترین شکل هزینه نمی شود، تشریح کرد: یکی از مزیت های نسبی کشور ما دارایی منابع انرژی است. در عین حال ما جزو پرمصرف ترین کشورها بوده و از طرفی با شرایط سخت اقتصادی هم روبرو هستیم. آیا نمی شود طرحی در انداخت که از این شرایط، حداکثر استفاده را برای بهبود معیشت جامعه برد و طرح های مربوط به اصلاح الگوی مصرف را به نحوی پیش برد که خود مردم از آن استقبال کنند؟

وی افزود: چرا باید در کشوری که منابع انرژی دارد آحاد جامعه از حقشان محروم باشند؟ چرا فردی به خاطر اینکه خودرو ندارد از سهم انرژی برخوردار نباشد و کسی که استخر خانگی دارد یا آنکه دارای چند خودرو است، از این منابع سهم چند برابری دریافت کند؟ باید هر ایرانی باید سهم برابر با دیگری داشته باشد و اگر نمی خواهد استفاده کند، معادل آن را دریافت کند.

دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد: دولت باید برنامه‌هایی را دنبال کند که اولا عدالت را افزایش دهد، ثانیا اصلاح الگوی مصرف را در پی داشته باشد و ثالثا موجب بهبود معیشت خانوارها شود. باید مردم احساس کنند که از اجرای طرح های مربوطه نه تنها ضرر نمی کنند، بلکه منتفع می شوند.

وی با اشاره به ارائه طرح وان به سران قوا، عنوان داشت: دوستان ما در دولت سایه از سال 97 طرح هایی را دنبال کردند که این ویژگی ها را داشته باشد. همین بحث مصادف شد با طرح بنزینی دولت. ما گفتیم طرح دولت اشکالات زیادی دارد و می توان به جای آن طرحی اجرا کرد که مردم نه تنها معترض نشوند، بلکه از آن استقبال کنند. چرا باید طرحی اجرا کنیم که موجب ناراحتی و اعتراض مردم شود؟

جلیلی گفت: طرح مد نظر ما به طور خلاصه این بود که ما در کشور میزان مشخصی مصرف حامل های انرژی داریم شامل گاز، برق، بنزین، گازوییل و… . این میزان را تقسیم بر جمعیت کشور می کنیم که یک واحد انرژی یا به اختصار وان که شامل سبدی از حامل های انرژی است به دست می آید.

وی ادامه داد: حق برخورداری از این واحد انرژی را به صورت برابر به افراد جامعه می دهیم و مدیریت مصرفش در اختیار مردم قرار می دهیم. مردم می توانند مصرف کنند یا به افرادی که مصرف بیشتری دارند بفروشند. این می‌شود هم توزیع عادلانه، هم اصلاح الگوی مصرف و هم دولت برخلاف طرح های مشابه، پولی از جیب خودش نمی دهد. اختیار دادن به مردم بالاترین مصداق احترام به مردم است.

عضو شورایعالی امنیت ملی در ادامه خاطرنشان کرد: در این صورت مردم نسبت به مصرفشان هم بی تفاوت نخواهند بود و می گویند اگر مصرف برقمان را مدیریت کنیم و گاز را بهینه مصرف کنیم، می توانیم واحد انرژی مان را بفروشیم و مبلغ اضافه‌ش در جیبمان می رود. اگر نیاز به مصرفش هم دارند، اکثریت جامعه مانند گذشته می توانند بدون فشار جدید و اضافی به مصرف معقولشان ادامه دهند.

وی افزود: با این کار نه خلق پولی می شود نه دولت از طرف مردم این فروش را انجام می دهد که مثل الان با وجود افزایش قیمت ها همچنان یارانه نقدی پرداختی ثابت بماند.

جلیلی تاکید کرد: این طرح تنها از منظر فواید اقتصادیش بررسی نشده بلکه جنبه های تخصصی انرژی و جنبه های فنی اجرایی توسط کارشناسان ما کامل بررسی شده است. اجرای سریع این طرح نیاز به زیرساخت های پیچیده و سنگین ندارد.

وی در این راستا اضافه کرد: به دلیل روند مثبتی که در بانکداری الکترونیک داشتیم، الان تقریبا هر خانوار ایرانی یک شماره حساب و کارت بانکی دارد که با همان کارت و یک گوشی ساده و غیرهوشمند می تواند از این طرح برخوردار شود و سهم خود را مدیریت کند.

جلیلی تصریح کرد: طبق برآورد اولیه کارشناسان دولت سایه با اجرای این طرح، اکثریت جامعه از فروش واحدهای انرژی مازاد خود بهره خواهند برد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: ما اگر در این سالها به طرح های خوبی رسیدیم نگفتیم بگذاریم بماند برای زمانی که خودمان سر کار آمدیم، بلکه همان موقع به دولت ارائه دادیم.

وی افزود: سال 98 چندماه قبل از بحث بنزین این طرح را برای رئیس جمهور و سران قوا ارسال کردیم اما توجهی نکردند و آن طرح کذایی را دنبال کردند که عواقب آن را دیدید.

جلیلی ادامه داد: حتی در سال گذشته و ماه اول روی کار آمدن مجلس جدید، در جلسه ای طرح را به روسای کمیسیون های اقتصادی و انرژی مجلس ارائه کردیم و بعد از آن این پیشنهاد را در قالب طرح قانونی برای رئیس مجلس و رئیس مرکز پژوهش های مجلس ارسال کردیم و کارشناسان ما در جلسات کمیسیون ها و دستگاه های دولتی و بانک مرکزی به تبیین آن پرداختند.

وی تصریح کرد: هر طرحی قابل تکمیل است و دولت و مجلس می توانستند با بررسی دقیق، طرح را کامل تر کنند اما با وجود تایید مزیت های این طرح در جلسات حضوری در نهایت به ما پاسخ جامع و مستدلی مبنی بر احصای ایرادات طرح ندادند.

جلیلی در ادامه بیان کرد: اگر برخی موضوعات در انتخابات مطرح می شود، نباید شعار باشد بلکه باید ایده ها تبدیل به طرح های عملیاتی شده باشد و همه ابعادش تا پایان مسیر دیده شده باشد.

وی درباره طرح وان گفت: ما مدعی هستیم این طرح قابل دفاع است و در جلسات مختلف هم کارشناسان ما از منظر تعیین الگوی مصرف، روش اجرا و… از آن دفاع کرده اند. کسانی که نامزد انتخابات هستند باید مواضعشان را نسبت به این طرح ها مشخص کنند و بگویند اگر موافق نیستند طرح جایگزینشان چیست؟ باید گفتگوها از بحث های کلی و انتزاعی به بحث درباره طرح های واقعی تغییر پیدا کند.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا