جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

خبرنگاران می توانند با پرسشگری و مطالبه گری زمینه ساز توسعه و پیشرفت شوند

[ad_1]
57488306

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور با صدور پیامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی، ۱۷ مرداد روز خبرنگار را به فعالان عرصه رسانه تبریک گفت

به گزارش ایسنا، متن پیام معاون پارلمانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

17 مرداد مصادف با روز خبرنگار، روز نکوداشت روایتگر و اسوه ایثار، شهید صارمی است همانکه بی محابا،جان خود را در راه آرمان های انقلاب اسلامی فدا کرد و نام نیک اش بر جریده روزگار درخشید، این روز را گرامی می دارم و به همه خبرنگاران و روزنامه نگاران متعهد، امانتدار، اخلاق مدار، و تلاشگران حق گو و حق نگار که مجهز به سلاح قلم و اندیشه اند، تبریک می گویم. در مکتب ما، قداست قلم تا جایی است که خداوند به آن قسم یاد می کند و ارزش تفکر و اندیشه تا مرتبه ای است که یک ساعت آن با هفتاد سال عبادت برابراست.

مروری در توصیه‌های مصحف کریم، انسان را دچار شگفتی می کند. از سوی برخی از قرآن پژوهان به بیش از 30 الی 40 آیه قرآن در خصوص رسالت خبرنگاری و معیار های خاص انتشار خبر عنوان شده است. براین اساس،سخنی باید در بین مردم جامعه پخش شود که حق باشد و به آبرو و حیثیت فردیا گروهی لطمه وارد نکند و اساس کار یک خبرنگار مبتنی بر مدار انسانیت و اخلاق باشد.

قرن بیست و یکم و عصر کنونی را عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات نامیده اند. در این فضا برخی از قدرت ها، از ابزار رسانه ای و شبکه های ارتباطی و بنگاه های غول پیکر خبری برای منافع خود بهره می برند و گاه برای نیل به مقاصد توسعه طلبانه، متوسل به جنگ نرم می شوند تا بدون پرداخت هزینه های گزاف جنگ فیزیکی و شیوه های سنتی کشورگشایی با مهندسی افکار عمومی و قلب رویدادها بر جامعه هدف چیره شوند.

امروزه یکی از شاخص های توسعه یافتگی و ملاک ارزیابی پیشرفت و توسعه کشورهای دنیا، کمیت و کیفیت رسانه ها و فضای رسانه ای آن کشور است و رسانه ها و ابزار های نوین ارتباطی با سرعت خیره کننده و کم هزینه، مرزهای کشورها و قاره ها را در نوردیده و اخبار و تحلیل مختلف را به اطلاع مخاطبین خاص و عام خود می رسانند. از همین رو به خوبی می توان به نقش و کارکرد رسانه ها، خبرنگاران، روزنامه نگاران از منظر هدایت افکار عمومی و آگاهی بخشی پی برد بطوریکه انسجام و وحدت ملی، نشاط و مشارکت اجتماعی، اعتمادسازی و ارتقاو تعدیل هیجانات نامعقول و سودجویانه از اثرات مثبت و مفید آن خواهد بود و هرگاه تاکید یا توصیه ای به فرهنگ سازی در یک زمینه خاص باشد، شالوده و اساس کار مبتنی بر رسانه ها پی ریزی می شود.

خبرنگاران از جایگاه رفیع و رسالت خطیری در مرجعیت، ایجاد شفافیت و تنویر افکار عمومی برخوردارند و می توانند با پرسش گری، مطالبه گری، نظارت وانتقاد سازنده، موجب تحرک، امیدآفرینی و انعکاس صدای مردم، اصلاح روندها و رونق امور، و زمینه ساز پیشرفت و توسعه گردند.

امید است که در امواج رسانه ای و فضای مجازی، نخبگان و فرهیختگان اهل قلم همچنان با استقلال رای و انعکاس بیطرفانه رویدادها به میثاق حرفه ای خود با شهدای رسانه پایبند باشند و در آموزش سواد رسانه ای به مردم و انتشار اخبار مثبت و دلگرم کننده پیشتاز باشند. اما به هرحال این شغل هم مانند سایر مشاغل آسیب های خاص خود را دارد و در زمره مشاغل سخت و دشوار و پر استرس قرار گرفته است و به رغم اهتمامی که در پرداختن به مشکلات حقوقی، دغدغه های معیشتی و رفاهی، بیمه و امنیت شغلی این صنف پر مشغله و تلاشگر تاکنون وجود داشته، اذعان می داریم، رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند تلاش بیشتری است.تکریم و صیانت از شان و منزلت اصحاب رسانه، اجازه نخواهد داد که خبرنگار وامدار گروه یا طیف یا جناح خاصی باشد و نباید برخی حمایت ها منجر به مصلحت اندیشی و فاصله گرفتن از رسالت مقدس حق گویی و حق نگاری، دفاع از حقوق مردم، تقویت سرمایه اجتماعی و حفظ مصالح ملی گردد.

در پایان ضمن تبریک مجدد و آرزوی توفیق برای اهالی رسانه و اندیشه سازان جامعه در جهت تحقق آرمان های اصیل انقلاب و تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای اعتلای نظام و کشورمان، به عنوان یک مسئول خدمتگزار در دولت تدبیر و امید یادآور می شوم که همواره این عزیزان را همراه و همیارخویش دانسته و می دانم. عزت ، سلامت و تداوم حضور موثر در عرصه اطلاع رسانی و توفیق پاسداری از دستاردهای شهدای گرانسنگ رسانه را، برای یکایک آن بزرگواران ، از درگاه باریتعالی مسألت دارم. الطاف تابناک الهی روشنگر راهتان باد.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا