جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی: سه موسسه اعتباری تا مهرماه منحل می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه مجامع سه موسسه اعتباری ناتراز تا مهرماه برای انحلال برگزار می شود، از گشایش ها در زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها خبر داد و گفت: خبرهای خوب ارزی در راه است

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه مجامع سه موسسه اعتباری ناتراز تا مهرماه برای انحلال برگزار می شود، از گشایش ها در زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها خبر داد و گفت: خبرهای خوب ارزی در راه است.

محمدرضا فرزین در نشست مشترک خبری تیم اقتصادی دولت برای ارایه گزارش عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اقدامات بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی است که در حال انجام آن هستیم تا ناترازی بانک ها اصلاح شود.

وی افزود: برای این منظور برنامه اصلاحی به همه بانک‌ها داده‌ایم و بر روند اجرای برنامه نظارت داریم.

نظام بانکی ورشکسته نیست؛ بلکه کمبود نقدینگی دارد

فرزین با بیان اینکه بانک‌های ناتراز را محدود کردیم، گفت: البته ناترازی به معنی ورشکستگی نیست؛ نظام بانکی ما ورشکسته نیست بلکه دارایی منجمد و عدم کفایت سرمایه مشکل اساسی بانک مرکزی است و باید بانک‌ها کفایت سرمایه را افزایش دهند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی تنظیم امور پولی، اعتباری و ارزی کشور است، اظهار کرد: متغیرهای پولی کشور در پنج سال گذشته آسیب جدی داشته است و از این رو نیاز به اصلاح اساسی در قوانین و نظامات بانکی و پولی احساس شد.

وی با بیان اینکه متوسط رشد نقدینگی از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ برابر ۳۳ درصد و نرخ تورم معادل ۴۲ درصد بود، افزود: به دلیل شوک‌های سیاسی و انتظارات تورمی، بی‌اعتمادی و فضای ناشی از بی اعتمادی در کشور ایجاد شد.

فرزین در توضیح برنامه دولت سیزدهم برای بهبود شاخص های اقتصادی در حوزه پولی و بانکی اظهار داشت: ما نقشه راهی در بانک مرکزی تدوین کردیم که نقدینگی مدیریت و کنترل ششده و بازار ارز مدیریت شود تا از این مسیر تنظیم گری و تقویت حکمرانی بانک مرکزی در حوزه ریال و ارز محقق شود.

وی ادامه داد: با همکاری دولت و مجلس، قانون بانکداری مرکزی تهیه شده است. اختلافاتی در دیدگاه‌های دولت، مجلس و بانک مرکزی در این زمینه وجود داشت که به توافق خوبی رسیده‌ایم.

وی درباره مشکلات قانون فعلی توضیح داد: یکی از اشکالات این است که قوانین حل و فصل به درستی تدوین نشده و بانک مرکزی اختیار کافی ندارد و اقتدار بانک مرکزی به خوبی انشاء نشده است و به همین دلیل قانون جدیدی که در حال تهیه است، بر انجام این اصلاحات تمرکز دارد.

فرزین با یادآوری اینکه قانون بانکداری در قالب طرح در مجلس بررسی شد، خاطر نشان کرد که جلسات منظمی با مجلس برای تدوین و تصویب این طرح برگزار شد تا ضوابط و ساختارهای جدیدی فراهم شود.

رشد نقدینگی به ۲۷.۵ درصد در تیر ماه کاهش یافت

فرزین یکی از تصمیم های اصلی و جدی دولت سیزدهم در حوزه سیاست‌های پولی را تصمیم گیری درباره نقدینگی عنوان کرد و با یادآوری این نکته که نقدینگی عامل تورم در بلندمدت است، افزود: یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی، کنترل نقدینگی است.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: رشد نقدینگی در سال ۹۹ معادل ۴۰ درصد و در ۱۴۰۰ معادل ۳۹ درصد بود که در ۱۴۰۱ به ۳۱.۵ درصد رسید و در تیر ماه امسال به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است.

وی بر این نکته تاکید کرد که برنامه ریزی بانک مرکزی رساندن نرخ رشد نقدینگی به ۲۵ درصد در پایان سال جاری است.

رئیس کل بانک مرکزی به موضوع تورم مصرف نیز اشاره کرد و گفت: نرخ رشد تورم ماهانه کالا در ماه گذشته (تیرماه) به صفر رسید و نرخ تورم ماهانه به شدت کاهش یافت.

فرزین با بیان اینکه نقدینگی در سه ماه اول امسال ۳.۹ درصد رشد کرده است، متذکر شد: رشد نقدینگی در حال کاهش و فروش ارز در حال افزایش است.

وی از روند رو به افزایش تراز پرداخت‌ها و فروش نفت به عنوان دو دلیل برای کاهش تورم یاد کرد.

تورم ماهانه تولید در تیر ماه به ۱.۸ درصد کاهش یافت

رئیس کل بانک مرکزی به نرخ تورم تولیدکننده به عنوان یکی دیگر از شاخص های کلان اقتصادی گریزی زد و گفت: نرخ نقطه به نقطه تورم تولید کننده که در اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل ۱۰۳ درصد بود، در تیرماه امسال به ۳۲ درصد رسیده و تورم ماهانه تولید نیز در این ماه به ۱.۸ درصد کاهش یافته است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در سال‌های گذشته به شمار می‌رود.

فرزین توضیح داد:‌ این کاهش نشان از کنترل شدید نرخ تورم تولید کننده (PPI) دارد و نشان می‌دهد که در آینده شاهد کاهش شدید نرخ تورم مصرف‌کننده نیز خواهیم بود.

رئیس دستگاه پولی کشور همچنین یادآور شد: در حوزه تورم مصرف کننده (CPI) نرخ تورم بر اساس اعلام بانک مرکزی حدود ۱۵ درصد از ابتدای سال تا کنون کاهش پیدا کرده است.

تراز پرداخت‌ها و تراز حساب جاری کشور مثبت شده است

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در سال ۱۳۹۰، حساب جاری کشور مثبت ۲۶ میلیار دلار بود اما در سال ۹۹ این حساب به منفی ۷۰۸ میلیون دلار رسیده بود.

فرزین ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ رقم حساب جاری به ۱۱ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.

وی با یادآوری اینکه حساب کالایی کشور نیز به ۲۲ میلیارد دلار رسیده است، توضیح داد: این بدان معناست که صادارت کالای ایران ۲۲ میلیارد دلار بیش از واردات بوده است.

وی تاکید کرد: حجم تجارت ایران در حال نزدیک شدن به رقم ۲۰۰ میلیارد دلار است که عدد بسیار بزرگ است.

رئیس کل بانک مرکزی متذکر شد: صادرات غیرنفتی کشور با روندی افزایشی به ۴۲ میلیارد دلار رسیده است.

هیچ بانکی از کنترل بانک مرکزی خارج نیست

فرزین با بیان اینکه در حوزه اقتصاد در حال ورود به دوره جدیدی هستیم، تصریح کرد: ما قدرت خلق نقدینگی نظام بانکی را کاهش داده‌ایم به طوری که رشد ضریب فزاینده کاهش یافته و به منفی ۹.۸ درصد رسیده است.

رئیس بانک مرکزی درباره برنامه اصلاحی این نهاد نظارتی برای اصلاح نظام بانکی کشور افزود: فهرستی از ناترازی بانک‌ها را در اختیار داریم و به همه آنها برنامه اصلاح داده ایم و اجرای این برنامه را کنترل می‌کنیم.

فرزین با اعلام اینکه برای بانک های ناتراز محدودیت هایی ایجاد شده است، توضیح داد: ناترازی به معنی ورشکستگی نیست. ناترازی نظام بانکی از منظر کسری نقدینگی است نه ورشکستگی.

وی با تاکید بر اینکه نظام بانکی کشور ورشکسته نیست بلکه کسری نقدینگی دارد، در توضیح محدودیت های ایجاد شده برای بانک های ناتراز اظهار داشت:‌ بانک‌های ناتراز باید نسبت کفایت سرمایه خود را به ۸ درصد افزایش دهند، در برابر اضافه برداشت‌ها وثیقه بگذارند.

فرزین افزود: هیچ بانکی خارج از کنترل ما نیست. برخی بانک‌ها اضافه برداشت دارند که در حوزه اصلاحی برنامه بانک مرکزی قرار دارند.

ضریب جینی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش یافت

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به ارایه آماری از رشد اقتصادی کشور پرداخت و با بیان اینکه رشد نرخ ۹۱ تا ۱۴۰۱ در کشاورزی ۳.۵ و نفت منفی ۱ درصد بوده است، گفت: فقط رشد بخش کشاورزی پایین تر از نرخ متوسط است.

وی با بیان اینکه رشد بخش نفت به ۱۰ درصد رسیده و فروش نفت نیز در تیر به بالاترین رقم در پنج سال گذشته رسیده است، افزود: صادرات نفت ۴۱ درصد رشد کرده است.

فرزین ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ ضریب جینی به اندازه دو دهم واحد کاهش یافت زیرا میزان پرداخت یارانه نقدی به ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان رسید که البته منجر به افزایش تورم شد اما ضریب جینی را کاهش داد.

وی افزایش نرخ تشکیل سرمایه و خرید دستگاه ها در بنگاه‌ها و نیز افزایش صادرات خدمات و کالا را از دیگر شاخص های مهمی برشمرد که بیانگر رشد اقتصادی کشور است.

مطالبات ارزی از کشورهای دیگر با مذاکره وصول نشود، شکایت می‌کنیم/ خبرهای خوش ارزی در راه است

رئیس کل بانک مرکزی درباره وصول مطالبات ارزی ایران از سایر کشورها اظهار داشت: از بسیاری از کشورها طلب ارزی داریم و در حال مذاکره با تمام این کشورها برای وصول آنها هستیم.

فرزین با بیان اینکه اگر با مذاکره حل نشود، شکایت می کنیم، گفت: خبرهای خوب ارزی در راه است و آثار آن را به زودی مشاهده خواهید کرد

رییس کل بانک مرکزی درباره تامین ارز دستگاه ها گفت: سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار ارز تامین ارز دستگاه‌ها داشتیم و امسال تامین ارز مورد نیاز دستگاهها رشد ۶.۸ درصدی داشته است.

وی افزود: امسال توانستیم ۲۳ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار تامین ارز داشته باشیم در حالی که در دوره مشابه سال گذشته ۲۲ میلیارد و ۵۵۲۰ میلیون دلار بود.‌

وی با یادآوری راه اندازی مرکز مبادله ارز، اظهار داشت:‌ اتفاقات خوبی از لحاظ نهادسازی انجام شده که نمونه آن راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا است که به زودی آثار آن را مشاهده خواهید کرد.

رئیس کل بانک مرکزی توقف فروش ارز در خیابان و جمع شدن صف های خرید ارز را از جمله دستاوردهای این نهاد نظارتی برشمرد و گفت: تقاضای ارز برای رفتارهای سفته بازانه در بازار نیز کاهش یافته است و متقاضیان باید حساب ارزی افتتاح کنند.

به گفته فرزین، با این اقدامات میزان فروش ارز که پیش از عید روزانه ۳۰ میلیون دلار بود، اکنون به طور متوسط به حدود ۵ تا ۶ میلیون دلار رسیده است.

وی با یادآوری اینکه بالای ۶۰ نیاز ارزی در سامانه ارزی آورده شده است، افزود: امروز غالب نیازهای کشور در یک سامانه تامین می شود.

فرزین از راه اندازی صندوق تثبیت ارز خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه درصدد هستیم با تکانه های بازار ارز برخورد کنیم و ارز مورد نیاز را از این محل تامین کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در حوزه معامله با کشورهای همسایه به دنبال طراحی ریال آفشور هستیم که طرح مناسبی است که می تواند منجر به تقویت حکمرانی ریال شود؛ ما مرزبان ریال هستیم نه دلار و باید ریال را تقویت کنیم.

سه موسسه اعتباری تا مهرماه منحل می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: هیچ بانکی خارج از کنترل نیست؛ اگرچه برخی از بانک ها اضافه برداشت رو به افزایش دارند که رسیدگی آنها در اولویت کاری بانک مرکزی قرار دارد و تحت کنترل هستند.

فرزین از برگزاری مجامع برای انحلال سه موسسه اعتباری خبر داد و گفت: مجامع انحلال سه موسسه اعتباری تا مهرماه برگزار می شود و در مورد بقیه بانکها نیز با همکاری وزارت اقتصاد برنامه مشخصی داریم.

وی تاکید کرد: هدف دولت امسال کنترل رشد نقدینگی با اصلاح شبکه بانکی و سایر ناترازی‌های موجود است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا