جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

رشد ۵۵ درصدی خرید تضمینی گندم

به گزارش روز جمعه ایرنا، بر اساس آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده است شرکت بازرگانی دولتی ایران در بهار امسال، ۲ میلیون و ۷۳۷ هزار تن گندم به ارزش ۱۳ هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان خریداری کرده است.
در مدت مشابه سال گذشته سه میلیون و ۵۰۵ هزار تن گندم به ارزش هشت هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان خریداری شده بود که آمارهای امسال حکایت از رشد ۵۵.۸ درصدی در ارزش و کاهش ۲۱.۹ درصدی در وزن دارد.
همچنین شرکت بازرگانی دولتی ایران در سه ماهه نخست سال جاری اقدام به خرید ۱۱۲ هزار و ۴۰۰ تن انواع دانه‌های روغنی از جمله کلزا، سویا، گلرنگ و آفتابگردان به ارزش ۸۴۴ میلیارد تومان کرده است.
این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۲۱۹ هزار و ۱۰۰ تن دانه روغنی به ارزش ۹۷۶ میلیارد تومان خریداری شده بود که نشان از کاهش ۴۸.۷ درصدی در وزن و ۱۳.۶ درصدی در ارزش دارد.
ارقام اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در میزان ارزش بدون احتساب هزینه های تبعی خرید محاسبه شده است.
به گزارش ایرنا، پیشتر در اطلاعیه ای اعلام شده بود که خرید تضمینی گندم در حال حاضر در استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد در جریان است.
در سال جاری هر کیلوگرم گندم با قیمت چهار هزار تومان به اضافه یک هزار تومان جایزه تحویل (در مجموع پنج هزار تومان) خریداری می‌شود که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
طی سال‌های اخیر به دلیل خودکفایی در تولید گندم و خرید از کشاورزان داخلی، ورود این محصول به کشور ممنوع بوده و به غیر از تکمیل ذخایر کشور در برخی مواقع توسط شرکت بازرگانی دولتی، مجوزی برای واردات گندم برای بخش خصوصی صادر نشده است.
همچنین با وجود ادامه تحریم‌ها علیه ایران، دولت برای خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم و وابستگی نداشتن به کشورهای بیگانه، موفق عمل کرده و برای رضایت تولیدکنندگان تلاش می کند تا با ایجاد درآمدزایی و انگیزه، تولید بالا و مستمر این محصول استراتژیک را ادامه دهد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا