جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

رویوران: جوامع مسلمان و عرب با اقدام رهبران‌شان در قبال اسرائیل همراهی نمی‌کنند

[ad_1]
57757444

یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به توافق امارات و بحرین برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: معتقدم جوامع عرب مسلمان به ویژه در سطح نخبگان نسبت به اسرائیل موضع دارند و با اقدام رهبرانشان همراهی نخواهند کرد. 

به گزارش ایسنا، حسین رویوران در نشست هم اندیشی جنبش های دانشجویی و سازمان‌های مردم نهاد درباره چگونگی حمایت از قضیه فلسطین، درباره برقراری رابطه امارات و رژیم صهیونیستی که عصر روز دوشنبه برگزار شد، گفت: اقدام امارات متحده عربی یک اقدام محدود نیست بلکه این پروژه است و کشورهایی از جمله عمان، عربستان، کویت، چاد و غیره هم در دستور کار هستند که این عادی سازی روابط را در یک فرایند زمانی مشخص با مدیریت رسانه ای انجام دهند.

وی ادامه داد: این کشورها هیچ وقت در معامله مقابله با رژیم صهیونیستی نبودند و از قبل تعامل با هم داشتند. آنچه اتفاق افتاده یک نوع آشکارسازی روابط و ایجاد سفارت خانه است. 

وی در پاسخ به اینکه هدف تعامل اسرائیل با کشورهای عربی منطقه و آشکار کردن این تعاملات در شرایط کنونی چیست؟ گفت: این نیاز آمریکا و اسرائیل است، یکی به خاطر انتخابات آمریکا و دیگری به خاطر اعتراض های گسترده داخلی در اسرائیل. مفاسد و ناکارآمدی دولت نتانیاهو از موضوعات مورد اعتراض هست. در اسرائیل با 8 میلیون جمعیت روز گذشته 7 هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند و این ناکارآمدی دولت نتانیاهو را نشان می دهد.

رویوران گفت: اسرائیل با این اقدام می خواهد به گونه ای اعتراض های داخلی را مهار کند اما این مساله بخشی از یک پازل بزرگ است. آمریکایی ها نگران تولید ناخالص ملی چین هستند اما با آمدن کرونا و رکود اقتصادی در آمریکا زمان رسیدن چین به اقتصاد اول به نظر سریع تر از زمانی خواهد بود که از قبل پیش بینی شده است و این مساله آمریکا را نگران کرده است. از این رو معتقدم آمریکا می خواهد با حمایت از تعامل اسرائیل با کشورهای عربی برای اسرائیل محیط امن ایجاد کند و منطقه را از اولویت و تمرکز خارج کند تا بتواند به اقتصاد خودش بپردازد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: این نوع اقدامات خیانت آمیز از سوی برخی کشورهای عربی منطقه، ممکن است در سطح بالا اتفاق بیفتد اما در سطح پایین خیر. مردم منطقه به قرآن و مسائل دینی اعتقاد دارند. مفاهیم دینی در وجدان مردم وجود دارد و مقابله با رژیم صهیونیستی در ابعاد اجتماعی وجود دارد. مثل مصر که از 1987 کمپ دیوید را امضا کرد اما در 2011 دیدیم اولین جایی که به آن تعرض شد سفارت اسرائیل بود. جامعه مصر آنقدر نسبت به آنها موضع منفی داشت که از دیوار سفارت تا طبقه 18 بالا رفتند و این مساله اتفاقا رسانه ای شد و از آنجا وارد ساختمان شد و بسیاری از مدارک را به پایین انداختند این در حالی بود که به شدت از این سفارتخانه محافظت می شد. از این رو معتقدم جوامع مسلمان و عرب و به ویژه در سطح نخبگان نسبت به اسرائیل موضع دارند و با این اقدام رهبرانشان همراهی نخواهند کرد. 

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا