جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

زمان و شرایط برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

به موجب قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور مسئول تعیین و اعلام زمان برگزاری انتخابات در مرحله دوم است.

بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در صورتی که انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخابیه به مرحله دوم کشیده شود، وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف «یک ماه» پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، تعیین و اعلام خواهد کرد.

زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله دوم

بر اساس ماده ۱۰ (اصلاحی ۱۳۹۵/۳/۳) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در صورتی که در مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی برای یک یا چند نفر از داوطلبان انتخابات حداقل یک پنجم آراء به دست نیاید، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد، یعنی از بین نامزد‌هایی که حداقل یک پنجم آراء را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین رای را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند، اما درصورتی‌که تعداد نامزد‌های باقی مانده، کمتر از دو برابر باشد، تمام آن‌ها در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند کرد.

به موجب تبصره ۳ ماده فوق، وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف «یک ماه» پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، تعیین و اعلام خواهد کرد.

بنابراین حوزه‌های که انتخابات نماینده‌ منتخب آن‌ها برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال ۱۴۰۲ به مرحله دوم کشیده شده است مانند حوزه‌های انتخابیه: ملایر، سمیرم، لنجان، شبستر، زنجان و طارم، قائمشهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ، و سوادکوه‌شمالی و مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد و سایر حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات مجلس شورای اسلامی یک مرحله دیگر باید در آن برگزار شود (اسامی دقیق حوزه‌های مرحله دوم را در اینجا مشاهده کنید)، بعد از تأیید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، باید منتظر تعیین و اعلام زمان برگزاری انتخابات مرحله دوم توسط وزارت کشور ظرف یک ماه آینده باشند.

باتوجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری برگزار شده است و وزارت کشور یک ماه فرصت دارد تا زمان برگزاری انتخابات مجلس در مرحله دوم را اعلام کند، احتمالا انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله دوم

به موجب تبصره ۲ ماده ۶۹ آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، تعیین تعداد و محل استقرار شعب اخذ رأی مرحله دوم انتخابات، به تشخیص هیئت اجرایی و نظارت مربوط است و بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۰۸ آیین‌نامه فوق کلیه مراحل اجرایی پس از اظهار نظر شورای نگهبان در مرحله اول، عیناً در مرحله دوم تکرار خواهد شد.

بر اساس ماده ۸۹ همین آیین‌نامه مراحل ثبت مشخصات رأی دهنده، اخذ رأی و قرائت و شمارش آراء در مرحله دوم انتخابات، مشابه مرحله اول انتخابات در خصوص ثبت نام، اخذ رأی، قرائت و شمارش آراء با رعایت موارد زیر است:

۱- پاسخ استعلام الکترونیکی رأی دهنده باید مربوط به همان حوزه انتخابیه‌ای باشد که در مرحله دوم مراجعه کرده است.

۲- چنانچه رأی دهنده در مرحله اول به هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه مراجعه نکرده باشد و پاسخ استعلام الکترونیکی آن نیز تأییدکننده عدم مراجعه وی در مرحله اول به هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه باشد، می‌تواند در انتخابات شرکت کند.

۳- با رعایت مفاد بند‌های یاد شده در صورتی که شعبه کاملاً برون خط (آفلاین) باشد، شناسنامه رأی دهنده به مهر مرحله دوم انتخابات جاری ممهور گردد.

نکته مهمی که در تبصره ۴ (اصلاحی ۰۳ˏ۰۳ˏ۱۳۹۵) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در رابطه با شرایط رأی دهندگان بیان شده است این است که رأی دهندگان مرحله دوم صرفا می‌توانند در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده‌اند شرکت کنند. همچنین کسانی که در مرحله اول انتخابات در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده باشند در مرحله دوم انتخابات می‌توانند شرکت کنند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا