جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

سازش در پرونده قتل عمد و صلح بین دو طایفه بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد

[ad_1]
61679829

مرکز توسعه حل اختلاف کشور از سازش بین دو طایفه از طوایف بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد در باره یک پرونده قتل عمدی خبر داد.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی مرکز توسعه حل اختلاف کشور اعلام کرد:

در آیینی که همزمان با عید غدیر، عید امامت و ولایت، روحانیون و سادات جلیل القدر، مسئولان قضایی و سیاسی، بزرگان ایلات و طوایف، سفیران صلح شوراهای حل اختلاف، مسئولین استانی و شهرستانی، بزرگان و ریش سفیدان در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه گِرد هم آمدند تا شاهد صلح و سازش بین دو طایفه از طوایف بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد باشند.

6 سال پیش، در درگیری که بین دو نوجوان رخ داد یکی از آنان به خاطر قتل عمد دستگیر و پس از طی تشریفات قضایی و قانونی، حکم قصاص نفس قاتل در دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت، اما در این بین بزرگان ایلات و طوایف و سفیران صلح شوراهای حل اختلاف استان از پای ننشستند و خواهان رضایت و بخشش قاتل بودند.

تا اینکه سرانجام در عید غدیر خم بزرگان ایلات و طوایف، دور هم نشستند و با حضور مسئولین قضایی و سیاسی و انتظامی و اجرایی و سفیران صلح در شهر دهدشت  جشن ولایت را با جشن عفو و گذشت و مهربانی رقم زدند تا  درس بخشش و فداکاری را ترویج دهند.

در این آیین حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج از طوایف بابکانی و اولاد میرزاعلی که تلاش کردند این صلح انجام بگیرد قدردانی نمود.

نماینده ولی فقیه در استان، در ادامه با اظهار اینکه، همه ما باید تلاش کنیم تا این خطاها کمتر شود اظهار کرد: جامعه ما دچار یک عصبیت و عصبانیت است، باید عصبیت‌ها و عصبانیت‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: راه درمان عصبیت‌ها و عصبانیت‌ها، برداشتن آنهاست.

حجت الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی نماینده مقام معظم رهبری استان کهگیلویه و بویراحمد؛ در پایان با اظهار اینکه، باید به فکر تربیت دینی فرزندان مان باشیم تصریح کرد: فرزندان مان را در فضای مجازی، که فضایی غربی، الحادی و کفر آمیز است، رها نکنیم و نباید اجازه داد، هر ایده و فکری که به معنای واقعی، قتل عام انسان ها را درپی دارد ،رشد کند.

حجت‌الاسلام سید محمد ابراهیم ساجدی معاون قضایی رئیس دادگستری استان و رئیس شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد  با بیان حدیثی از امیرالمومنین (ع) اظهار کرد: « قَالَ علی  (علیه السلام) : إذا قَدَرتَ عَلی عَدُوِّکَ فَاجعَلِ العَفوَ عَنهُ شُکرا لِلقُدرَهِ عَلَیهِ، چون بر دشمن ظفر یافتی (و قدرت انتقام پیدا کردی)، عفو و گذشت را شکرانه پیروزیت قرار ده.چرا که هر نعمتی شکری دارد که اگر انجام گیرد موجب بقای نعمت و سعادت انسان می شود و عفو و گذشت سیره عملی اهل بیت علیهم السلام می‌باشد افزایش آن است.

رییس شوراهای حل اختلاف در سخنانش، از احیاء سنت حسنه بخشش، از خانواده مقتول تشکر و قدردانی نمود.
حاج آقای ساجدی بیان کرد: خانواده محترم و بزرگ بابکانی با گذشت از حق قصاص خویش ، فرهنگ سازش و اخوت را ترویج دادند با احترام گذاشتن به ریش سفیدان و ذی نفوذان و مسئولین محلی ، سرمایه عظیم انسانی را برای خود بدست آوردند ، چرا که همه را مدیون خویش قرار دادند و با گذشت ، روش نیکویی را در جامعه رواج دادند و هر آنکس روش نیکو در جامعه بناء بگذارد تا روز قیامت که دیگران به آن روش عمل کنند از ثواب آن بهره مند می شود.چرا که ثواب احیاء گران حسنات ابدی خواهد بود.

وی خطاب به ریش سپیدان و متنفذین محلی اظهار داشتند: شما ریش سپیدان صلح با حضور در بین جامعه و تلاش برای سازش اختلافات می توانید نقش مؤثری در حل اختلافات طوایف و خانواده ها داشته باشید و از نزاع ها و درگیری های دسته جمعی جلوگیری نمائید ، که تلاش شما کمک بسزایی به دستگاههای قضایی و امنیتی جهت برقراری نظم و امنیت دارد.

معاون قضایی رئیس کل و رئیس شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان از ریش سفیدان و متنفذین و مسئولین محلی که نقش بسزایی در سازش قتل داشته‌اند، تقدیر و تشکر کرد.

در این آیین مهندس امیرحسین خوبانی از ریش سفیدان و معتمدان و از اعضای سفیران صلح شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد که سهم به سزایی در این امر خداپسندانه داشت، از گذشت و ایثار خانواده عزیزی از طایفه بابکانی تشکر و قدردانی کرد.

در پایان این آئین ارزشمند که تا پاسی از شب ادامه داشت، طعم شیرین صلح و سازش بر خستگی شب مصلحان غلبه کرد و رضایت نامه خانواده عزیزی با حضور حاضران و به دست پدر شهید بازگیر از شهدای شهر دهدشت به خانواده احسانی اهداء گردید.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا