جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

“عدم اقبال عمومی به کاربرد استانداردهای دوگانه در مبارزه با تروریسم” به قلم سفیر چین

[ad_1]
61559532

“به تازگی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مصوبه موسوم به لایحه ۲۰۲۰ حقوق بشر اویغورها را امضا نموده است. این لایحه علاوه بر نادیده انگاشتن حقایق، امر صحیح و ناصحیح را جابه‌جا نموده و با سرزنش وضعیت حقوق بشر در منطقه شین جیانگ (سین‌کیانگ) چین، به گونه‌ای شرورانه سیاست‌های چین در حوزه کنترل مرزهای سرزمینی‌اش را مورد هجوم قرار داده و به گونه‌ای عریان به کارگیری استانداردهای دوگانه در زمینه مبارزه با تروریسم را متجلی ساخته است.”

چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در تهران در یادداشتی که در اختیار ایسنا گذاشته با بیان مطلب فوق نوشته است: هدف این لایحه بدنام کردن و سیاه جلوه دادن فعالیت‌های چین در عرصه مبارزه با تروریسم و مقابله با جدایی طلبی و تخریب روند شکوفایی و ثبات در شین جیانگ و همچنین مهار توسعه عظیمی که در چین در جریان بوده با بهانه حقوق بشر، اقوام و ادیان است. اقدامات آمریکا با مخالفت قاطع دولت و ملت چین روبه رو شده و در جامعه بین‌المللی هم مورد استقبال قرار نگرفته است.

تروریسم و  اندیشه‌های افراط گرایانه، دشمن مشترک تمام بشریت است و چین یکی از قربانیان تروریسم بوده است. در این میان برخی از جدایی طلبان قومی و گروه‌های خشونت طلب با سوء استفاده از ابزارهای تروریستی و خشونت محور، آسیب‌هایی را متوجه انسان‌های بی‌گناه نموده و به دسیسه چینی برای تجزیه چین و تشکیل رژیمی افراط گرا مشغول گشته‌اند. آنها ضمن برقراری ارتباط با سازمان‌های تروریستی فرامرزی، به جذب نیرو، تسلیحات و آموزش برخی از جوانان بی کار و بی سواد منطقه شین جیانگ پرداخته و آنان را به فعالیت‌های تروریستی وا می‌دارند. از دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی تا کنون، در نتیجه اقدامات جدایی طلبان قومی، افراط گرایان و خشونت طلبان در منطقه شین جیانگ چین و برخی از مناطق دیگر، چندین هزار پرونده مرتبط با فعالیت‌های خشونت طلبانه یا تروریستی تشکیل شده و آسیب‌های بسیاری به مال و جان انسان‌های بی گناه وارد آمده است، این روند تاجایی ادامه یافت که حتی برخی از گروه‌های خشونت طلب دامنه عملیات تروریستی خود را تا مناطقی چون پکن یا شهر کونمینگ گسترش داده بودند.

تاسف آور اینکه، ایالات متحده با اتخاذ رویکردهای منفعت طلبانه در عرصه مبارزه با تروریسم بکارگیری “استانداردهای دوگانه” در این زمینه را در دستور کار خویش قرار داده و از این ابزار برای حفظ زورگویی و معادلات ژئوپلیتیک مورد نظرش بهره برداری می‌نماید. آمریکا در این میان از سویی تروریسم را تنها با اقوام، ادیان و کشورهایی خاص پیوند می‌دهد و با چنین رویکردی به طور عمدی به محکوم سازی و تخریب وجهه ادیان و کشورهایی مشخص می پردازد و از دیگر سو چشم خود را بر تلاش های موثر دیگر کشورها در حراست از امنیت، مبارزه با تروریسم و برطرف کردن افراط گرایی می‌بندد. این کشور در عین حال به بهانه‌هایی چون دموکراسی یا حقوق بشر، سیاه نمایی در خصوص دیگر کشورها را پیگیری نموده و تعصبات سرسختانه و تصلب سیاستمداران آمریکایی در گزینه‌های مورد نظرشان را به گونه‌ای حیرت آور در برابر جهانیان به معرض ظهور گذارده است.

از دسامبر سال گذشته میلادی تا کنون، شبکه تلویزیون گلوبال چین(CGTN) به طور متداوم به پخش دو سری برنامه مستند در خصوص مبارزه با تروریسم در منطقه شین جیانگ اقدام نموده و به تازگی نیز نسبت به ساخت سومین بخش این مستند مفصل با عنوان “تیان شن (نام منطقه ای کوهستانی در غرب چین) عظیم، خاطرات مبارزه با تروریسم در شین جیانگ” پرداخته و با بررسی مجدد پرونده‌های مشخص و حقایق روشن به بررسی ملزومات امور مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در شین جیانگ پرداخته است. این مجموعه مستند همچنین تلاش عظیمی که چین در این عرصه انجام داده را به تصویر کشیده که این تلاش‌ها به واقع تمام بینندگان را حیرت زده می‌نماید. اما رسانه‌های آمریکایی و غربی این مستند را نادیده گرفته‌اند. آن‌ها که اغلب در خصوص مسائل مربوط به شین جیانگ بی وقفه فریاد می‌کشند، در مواجهه با محتوای متقن این مستند، سکوتی سنگین را در پیش گرفته‌اند. واکنش رسانه‌های جمعی غربی که در برابر محتوای این مستند، سر خود را چون کبک در برف فرو برده بودند، به واقع قابل وصف نبود. آیا چنین رویکردی به این دلیل نبوده حقایق بیان شده در آن مستند آنچنان واقعی بوده که دروغگو در مواجهه با آن چاره ای جز سکوت نمی یافته؟ یا چنین رفتاری برآمده از عدم جرات رسانه‌های غربی در مواجهه با تصویر حقیقی ترور و خشونت و عدم جرات آنها در شنیدن صدای حقیقی چند ده میلیون نفر از مردم چین و نظرات اهالی شین جیانگ بوده است؟

جدای از اینکه چگونه به ارزیابی عملیات نجات و فعالیت‌های ضد تروریسم در شین جیانگ بپردازیم، ما هرگز بکارگیری “استانداردهای دوگانه” با رنگ و بوی ایدئولوژیک را در این خصوص نخواهیم پذیرفت. همیشه واقعیات بر نظریات و تحلیل‌ها برتری دارند و روش‌های ناراست آمریکا نیز تزلزلی را در روند عظیم توسعه در چین ایجاد نخواهد کرد. تمام برنامه‌هایی که در شین جیانگ عملی شده نیز به گونه‌ای موثر فعالیتهای تروریستی و خشونت طلبانه را مهار کرده و در ابعاد گسترده یکپارچگی و امنیت کشور را محفوظ داشته و حقوق اساسی مردم در این منطقه از جمله حق حیات و زندگی، حق سلامت و بهداشت، توسعه و دیگر حقوق آن ها را تضمین نموده است. طی بیش از سه سال اخیر، در منطقه شین جیانگ هیچ گونه عملیات تروریستی رخ نداده و ایمنی جان و مال ۲۵ میلیون نفر از اقوام مختلف که در این ناحیه سکونت دارند به بهترین شکل ممکن حفظ شده است.  اینکه سیاست‌های مرتبط با شین جیانگ خوب است یا خیر، امری است که خود مردم شین جیانگ بیش از هر کسی نسبت به آن آگاه بوده و بیش از هر فرد دیگری برای سخن گفتن درباره آن محق‌اند. شین جیانگ سابق، به گونه‌ای بود که به واسطه وقوع عملیات‌های تروریستی، چشم اندازی برای آتیه زندگی مردم وجود نداشت اما مردم در شین جیانگ امروز، با بهره گیری از سعادت جمعی در زندگی اجتماعی، در امنیت و خوشبختی زندگی می‌کنند. دولت چین بر این باور است که بزرگترین مصداق حقوق بشر، سعادت و خوشبختی مردم است که امروز قریب به یک میلیارد و چهارصد میلیون چینی شامل اویغورهای ساکن شین جیانگ نیز قدر آن را می‌دانند. چین امیدوار است همراه با تمام کشورهای جهان، ضمن پیگیری و ایجاد سرنوشت مشترک جامعه بشری، بهره گیری مشترک جهانیان از یک زندگی زیبا و سعادتمند را محقق سازد.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا