جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

نمره‌ دولت درتامین معیشت مردم زیر 10 است

احمد کریمی اصفهانی، دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در گفت و گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، پیرامون افزایش قیمت‌ها در بازار شب عید گفت: به طور معمول هرساله حدودا دو ماه قبل از عید به سبب افزایش تقاضا قیمت‌ها تا اندازه ای که توان مردم اجازه می‌دهد افزایش می‌یابد اما به دلیل افزایش قیمت دلار قیمت در نیمه‌ی دوم امسال شاهد افزایش قیمت مواد اولیه‌ و کالاهای وارداتی بودیم لذا به نظر نمی‌رسد در روزهای منتهی به سال نو قیمت کالاها از این بالاتر برود چرا که دیگر قدرت خرید مردم پاسخگوی این میزان افزایش قیمت نیست؛ به همین جهت بعضی از اصناف تلاش می‌کنند اجناس خود را با سود ناچیز برسانند که بتوانند به اصل سرمایه‌ی خود برسند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم ترخیص کالاهای وارداتی از سوی گمرک اظهارداشت: این مسئله در گمرک همیشه وجود داشته است و دولت باید پاسخ بدهد که اساسا چرا کالاها باید زمان زیادی در گمرک معطل بمانند. هزینه‌ ماندن کالاها در انبار و تاخیر در زمان تخلیه در قیمت نهایی کالاها تاثیر دارد و در نهایت به مصرف کننده تحمیل می‌شود. دولت باید این ساختار را اصلاح کند. البته قول‌هایی در این زمینه داده شده ولی تا به حال عملی نشده است.

کریمی با اشاره به نواقص موجود در سازوکار گمرک گفت: این مشکلات زاییده‌ سازوکار گمرک است و این معطلی بخشی از سیستم گمرک است. در برخی موارد هم وجود افراد ناکارآمد و وجود افراد رشوه بگیر باعث می‌شود تا در ترخیص کالای وارداتی سهل انگاری صورت بگیرد. البته افراد زحمت و شریف زیادی در در مجموعه‌ گمرک حضور دارند و باید تلاش کنند با حذف معدود افرادی که به وجهه‌ نیک این مجموعه آسیب می‌رسانند، سازوکار گمرک را بهبود ببخشند.

دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار در اظهار نظری پیرامون نمره‌ دولت در زمینه‌ تنظیم و نظارت بر بازار و وضعیت معیشت مردم تصریح کرد: به نظر من نمره‌ دولت در این زمینه زیر 10 است و بجای اینکه به معیشت مردم فکر کند تمامی نیروی خود را در مسیر برجام و معاهدات بین‌المللی محدود کرده است. این در حالی است که اگر دولت بجای صرف این میزان انرژی برای برجام، در مسیر توسعه‌ توانمندی داخلی قدم بر می‌داشت امروز به نتایج به مراتب بهتری دست پیدا می‌کرد. همانطور که آقای رئیس جمهور متذکر شد طرف غربی قابل اعتماد نیست و نباید تمام تخم مرغ‌هایمان را در سبد غربی‌ها بگذاریم. خواسته‌های آن‌ها تمامی ندارد و در پس هر خواسته، خواسته‌ دیگری وجود دارد.

وی در پایان گفت: می‌شود مشکلات اقتصاد داخلی را حل کنیم مشروط بر این‌که نگاه به داخل داشته باشیم و به بیگانگان اعتماد نکنیم. این خوی درندگی کشورهای جنایتکار است که تلاش دارند کشورهای مستقل را به زانو در آورده و از آن‌ها سواستفاده کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا