جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

هدف حمله آمریکا به «حشد»: زدنِ پلِ تهران – مدیترانه!

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، یکی از کاربران توئیتر در صفحه کاربری خود نوشت: آمریکا همواره در پی تضعیف متحدان ایران در عراق است چرا که نظم شکل‌گرفته در عراق را در تضاد با منافع خود میداند و در پی راه‌اندازی نظمی جدید یا بی‌ثباتی در عراق است. ایجاد فتنه در عراق نیز در همین راستا قرار دارد فتنه‌ای که بهترین زمینه برای هدف قرار دادن منابع امنیت‌ساز عراق شد.

888484 410
از سوی دیگر مانور مرکب ایران-روسیه-چین CHIRU۲۰۱۹ در اقیانوس هند، بیش از آنکه اقدامی سیاسی یا نظامی باشد؛ اقدامی فعالانه در آستانه‌ی شکل‌گیری ترتیبات امنیتیِ نوین و نظم جدید جهانی ارزیابی میشود. این ابتکار، حرکتی راهبردی از سوی ایران در صفحه شطرنج ایران_آمریکا به‌شمار میرود.

آمریکا که در موضع انفعال قرار گرفته بود؛ باید حرکتی علیه منافع راهبردی ایران می‌کرد تا روند توسعه قدرتِ بازیگری ایران را مهار کند.یکی از مهم‌ترین اهداف راهبردی ایران در منطقه، برقراری اتصال زمینی از تهران تا مدیترانه است. محوری شامل تهران-بغداد-قائم-آل‌بوکمال-دمشق- لاذقیه وبیروت از ابتدای راه اندازیِ محور تهران-مدیترانه، آمریکا و آل‌سعود و اسرائیل که منافع خود را درخطر میدیدند؛ به روش‌های گوناگون برای قطع این محور تلاش کردند.
888480 757
شکننده‌ترین بخش این محور، منطقه اتصال شهر قائم درغرب عراق به شهر آل‌بوکمال درشرق سوریه است. منطقه‌ای بیابانی و سنی‌نشین بادسترسی ضعیف بنا بر آنچه گفته شد؛ بهترین مکان برای پاسخ به محور مقاومت، حمله به آسیب‌پذیرترین بخش از منافع راهبردی این محور در عراقِ بحران‌زده است. اما آیا حملات اخیر، به تغییر تصمیم ایران در اتصال تهران به مدیترانه و تضعیف حشدالشعبی در عراق منجر می‌شود؟ خیر!
888482 622

تصمیم ایران در اتصال به مدیترانه، تصمیمی راهبردی بامنافعی بلندمدت است و یکی از مهم‌ترین دارایی‌های ایران برای نقش آفرینی در نظم آتی جهانی است؛ لذا هزینه‌های ادامه این پروژه، ابدا بر فواید آن غلبه نمیکند؛ به تعبیر دقیقتر، آمریکا توان غلبه دادن هزینه‌های این تصمیم بر فوایدش را ندارد؛ از سوی دیگر هر گونه حمله خارجی به حشدالشعبی و پاسخ‌های احتمالی حشد، دوقطبی‌یی که آمریکا در فتنه عراق تعریف کرده را تضعیف می‌کند. دوقطبی مطلوب آمریکا، قرار دادن حشد در مقابل مردم است یعنی حشد درمقابل شعب؛
با حمله آمریکا به حشد و البته درگیری‌های اخیرِ حشد با داعش، محبوبیت حشد افزایش می‌یابد. این بهترین زمینه برای پاسخ‌های متقابل حشد خواهد بود پاسخ‌هایی که میتواند به حذف پایگاه‌های آمریکا در عراق و محدودسازیِ لانه جاسوسی آمریکا منجر شود؛ این یعنی توسعه‌ی امنیت در کشورهمسایه ایران.
منبع:خبرگزاری دانشجو

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا