جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

پربازدیدهای اخبار حقوقی در هفته‌ای که گذشت

[ad_1]

محکومیت اکبر طبری معاون سابق اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه به ۳۱ سال حبس، اجرای حکم قصاص نوید افکاری و … پربازدیدهای اخبار حقوقی و قضایی ایسنا در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، پربازدیدهای اخبار حقوقی این هفته را در زیر می خوانید:

61655426

محکومیت طبری به ۳۱ سال حبس

یکی از اخبار پربازدید حقوقی در هفته گذشته محکومیت اکبر طبری  معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه بود که  غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در این باره گفت:  طبری به ۳۱ سال حبس محکوم شده است.

اسماعیلی همچنین گفت که بیژن قاسم زاده -بازپرسی که تلگرام با دستور قضایی او در ایران فیلتر شده است- به جرم دریافت رشوه، به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.  همچنین رسول دانیال زاده فرزند حسینعلی به جرم مشارکت در تشکیل شبکه ارتشا به لحاظ اینکه پس از تشکیل پرونده به کشور بازگشت، دادگاه در مورد ایشان تخفیفاتی را لحاظ کرده به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

گفتنی است، بر اساس حکم صادره از ناحیه دادگاه کیفری یک استان تهران، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه در این پرونده مجموعا به ۵۸ سال و ۹ ماه و ۲۰ روز حبس و قریب هزار میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است و در صورت قطعی شدن این دادنامه، بر اساس قانون، مجازات اشد که سی و یک سال حبس و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و جزای نقدی و انفصال ابد از خدمات دولتی است، قابل اجرا است.

61729872

حکم نوید افکاری اجرا شد

یکی دیگر از اخبار حقوقی  هفته گذشته مربوط به اجرای حکم اعدام نوید افکاری بود.

رئیس کل دادگستری فارس در این رابطه اعلام کرد: حکم قصاص نفس یک متهم به قتل پس از انجام تشریفات قانونی استیذان و با اصرار اولیاء دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا گذارده شد.

دادگستری استان فارس همچنین در اطلاعیه‌ای که راجع پرونده نوید افکاری منتشر کرده گفته بروز خطای فاحش در تمامی این مراحل از بازجویی و دادرسی گرفته تا صدور حکم و بررسی مجدد پرونده در دیوان عالی کشور امری نزدیک به محال است. 

61691989

 نابودی رژیم صهیونیستی وعده الهی است

یکی از اخبار مهم هفته گذشته مربوط به سخنان رییس قوه قضاییه در شورای عالی قوه قضاییه بود که حجت الاسلام رییسی  وضعیت نابسامان بازار و گرانی لجام گسیخته کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را رنج آور دانست و بر لزوم مدیریت بازار توسط دولت تأکید کرد.

رییس قوه قضاییه بر لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد.                                 

همچتین در جلسه شورای عالی قضایی هفته گذشته علی القاصی دادستان تهران  با اشاره به احصای قریب ۲۰ پرونده مشمول جرم سیاسی در دادسرای تهران و اعلام خبر ارجاع دو فقره از این پرونده‌ها با ۵ متهم به دادگاه کیفری یک استان خاطر نشان کرد که تشخیص سیاسی بودن یا نبودن جرم با دادسرا و دادگاه است و همه مراجع قضایی باید جرایم سیاسی را مطابق با ضوابط و تشریفات قانون مربوطه بررسی نمایند.

محمدجواد حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران نیز  گفت: مرتکب جرم سیاسی باید حتما انگیزه اصلاح امور را داشته باشد.

همچنین در جلسه شورای عالی قضایی  حجت الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه از دستگیری ۲ تن از وکلای مدعی وکالت تضمینی خبر داد.

61701538

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری استعفا داد

یکی از اخبار مهم حقوقی مربوط به استعفای مرتضی شهبازی نیا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا)  بود و او ضمن تایید این خبر گفت که  استعفا و دلیل آن به اطلاع روسای کانون‌های وکلای دادگستری رسیده است.

61732579

هیات عمومی دیوان عالی کشور: محمد علی نجفی مرتکب قتل عمد شده است

جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور در مورد پرونده محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران در هفته گذشته در محل دیوان عالی  برگزار شد و  پس از انجام رای گیری در هیات عمومی دیوان عالی کشور درباره پرونده محمدعلی نجفی، حجت الاسلام مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور گفت: در جلسه ۶۶ نفر از قضات کیفری بودند و از این تعداد ۳۹ قاضی رای دادگاه کیفری را تایید کردند و ۲۷ قاضی رای دیوان عالی را تایید کردند؛ بر این اساس، قتل عمد است.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور اظهار کرد: پرونده مطروحه ویژگی خاصی ندارد و مانند تمام پرونده‌هایی است که به صورت اصراری در هیات عمومی دیوان عالی کشور مطرح می‌شود. 

رییس دیوان عالی نیز در ادامه درباره بررسی پرونده زم در این دیوان گفت: رسیدگی به پرونده زم در دیوان عالی تمام شده است. 

همچنین در ادامه جلسه حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور گفت:  ازدواج دوم محمدعلی نجفی خود حدیث مفصلی است و بنظرم قتل عمد بوده است. 

حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی نیز پیرامون رای  هیات عمومی دیوان عالی در خصوص پرونده موکلش گفت:  مجازات شش سال و نیم حبس موکلم قابل اجرا نیست و دیگر این که آقای نجفی اسلحه شخصی خود را به اداره آگاهی تقدیم نموده و  محکومیت در باب اسلحه با قانون تعارض دارد که نسبت به آن تقاضای اعاده دادرسی خواهیم کرد.

57929074

انتشار آگهی آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون‌های وکلای دادگستری

یکی دیگر از  اخبار مهم هفته گذشته مربوط به انتشار آگهی آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانونهای وکلای دادگستری ایران سال ۱۳۹۹ بود.        

تاریخ برگزاری آزمون وکالت روز جمعه مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۸ می‌باشد.     

61628222

وکیل مدافع روح الله زم: رای نهایی هنوز ابلاغ نشده است

دبیر دریابیگی وکیل روح الله زم در هفته گذشته در گفت وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش  گفت: هنوز رأی نهایی موکلم به من ابلاغ نشده و احتمالا هفته اینده ابلاغ شود. 

۱۰ تیرماه اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت روح الله زم به اتهام افساد فی الارض به اعدام خبر داد.

۱۸ تیرماه وکیل زم  گفت که به رای صادره اعدام اعتراض کرده است.  

شش جلسه رسیدگی به اتهامات روح الله زم از ۲۱ بهمن سال ۹۸ تا ۲۰ خرداد سال جاری  در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

انتهای پیام 

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا