جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

پیش‌بینی نرخ ارز در ۶ ماه دوم سال ۹۸

باهر گفت: در کنار کاهش چشم‌گیر عرضه، فشاری از سوی تقاضا، نرخ ارز را تهدید نخواهد کرد. از‌این‌رو در بازار ارز دچار تنشی تا پایان سال نخواهیم شد.

گسترش نیوز:‌حسین باهر کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد نوسان‌های نرخ ارز، اظهار کرد: نوسان‌های نرخ ارز در گروی مؤلفه‌های بسیاری همچون توان اقتصاد داخلی، سیاست‌گذاری‌ها و… است که مهم‌ترین و اثرگذارترین فاکتور نیز مربوط به مکانیزم عرضه و تقاضا می‌شود.

باهر ادامه داد: پس از آغاز تحریم‌ها شرایط دشواری برای ایران به وجود آمد اما دیری نپاید تا کشور خود را با شرایط وفق داد و توانست تا حدی با این مسائل دست‌وپنجه نرم کند.

کارشناس مسائل اقتصادی ابراز کرد: بیشترین منبع صادرات و ارزآور کشور مربوط به فروش نفت می‌شود که با شرایط تحریمی این مسئله تحت شعاع قرارگرفته است و درواقع بر این اساس عرضه ارز محدود و ذخایر آن کاهش پیداکرده.

وی تشریح کرد: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم جایگزین مناسبی برای این منبع ارزآور بیابیم و حتی باوجود تقویت دیگر صنایع در سال‌های اخیر هنوز هیچ صنعتی توان جانشینی نفت و پتروشیمی را پیدا نکرده است. تا زمانی که شاهد با این موضوع هستیم، احتمال بروز تهدید‌ها و نقاط ضعف دیگری وجود دارد.

باهر معتقد است: اکنون به نسبت کاهش عرضه، تقاضاها نیز کاسته شده است. این کاهش تقاضا تنها مربوط به ارز نمی‌شود و در دیگر بازار‌ها نیز این موضوع حکم فرماست.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: متأسفانه درگذشته کشور با پدیده رکود مواجه بود که درحال‌حاضر این امر تشدید شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین در کنار کاهش چشم‌گیر عرضه، فشاری از سوی تقاضا نرخ ارز را تهدید نخواهد کرد. از‌این‌رو در بازار ارز دچار تنشی نخواهیم شد و با گذر زمان نوسان‌های نا‌چیزی رقم می‌خورد که امری طبیعی به‌حساب می‌آید.

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: البته دولت با مدیریت سیاست‌های داخلی توانسته تا حدی آرامش را به این بازار برگرداند و پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت و میان‌مدت این ثبات ادامه‌ پیدا کند.

باهر در خاتمه این گفت‌وگو تصریح کرد: طبق آخرین برآورد‌ها و بررسی شرایط حاکم به نظر می‌رسد تا پایان امسال آرامش و ثبات نسبی بازار ارز را مشاهده خواهیم کرد. درنتیجه در میان‌مدت (تا پایان سال) انتظار افزایش و یا کاهش چشم‌گیر نرخ ارز وجود ندارد.

منبع: گسترش نیوز

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا