دسته‌بندی نشده

چند روش آسان برای پاک کردن سوختگی کف قابلمه تفلون!

قطعا شما نیز با این مشکل روبه‌رو شده‌اید که غذا ته قابلمه بچسبد یا بسوزد. جدا کردن بخشی از غذای چسبیده به ته قابلمه واقعا چالشی بزرگ است زیرا ممکن است وقت و انرژی زیادی از شما بگیرد. به خاطر داشته باشید که جنس‌های قابلمه‌ها با هم تفاوت دارد و شما باید متناسب‌ترین روش برای پاک‌کردن سوختگی نسبت به جنس قابلمه را بدانید.

هرگز با اجسام فلزی به جان قابلمه‌ها نیفتید زیرا این کار نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه موجب آسیب رساندن به قابلمه‌های شما می شود.

اگر قابلمه تفلون سوخت چه کار کنیم؟

به گزارش اکالا، در اولین قدم بعد از سوختگی قابلمه تفلون باید صبر کنید تا قابلمه شما خنک شود. سپس از یک قاشق چوبی برای برداشتن محتویات داخل قابلمه استفاده کنید. در این مرحله مراقب باشید که به هیچ عنوان از قاشق یا ملاقه استیل استفاده نکنید، زیرا این کار موجب خراشیده شدن سطح قابلمه می‌شود.

در ادامه قابلمه را در سینک قرار دهید و روی آن آب داغ بریزید. بهتر است آب را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه باز بگذارید تا بخش زیادی از چربی و سوختگی‌ها از سطح قابلمه پاک شوند. در انتها می‌توانید با یکی از روش‌های پاک کردن سوختگی کف قابلمه تفلون سوختگی‌های کف قابلمه را برطرف کنید.

روش اول | استفاده از سرکه

سرکه قابلیت پاک‌کنندگی بسیار قوی و بالایی دارد. برای کمک گرفتن از آن در این روش کافی است که مقداری سرکه و آب درون قابلمه‌ای که سوخته است بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و ۱۵-۲۰ زمان دهید تا ترکیب آب و سرکه در آن بجوشد. پس از گذشت زمان اعلام شده قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مقدار زیادی از سوختگی ها تا این مرحله از قابلمه جدا شده‌اند، در صورت چسبیدن بخشی از سوختگی در ته قابلمه با کمک قاشق چوبی شروع به کندن آن کنید. به دلیل جوشیدن با سرکه به راحتی و با فشار کمی سوختگی از قابلمه جدا می‌شود.

روش دوم | استفاده از آب داغ

کمک گرفتن از آب روش ساده‌ی دیگری است، اگر سوختگی قابلمه شما زیاد نباشد و زمان کافی داشته باشید بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش همین کمک گرفتن از آب است. برای این کار کافی است که قابلمه را با آب پر کنید.

بهتر است از آب داغ کمک بگیرید و قابلمه را به مدت ۲۴ ساعت درون سینک استراحت دهید سپس به سراغ آن روید و با قاشق چوبی یا هر ابزار مناسب دیگری که به تفلن قابلمه شما آسیب نزند سوختگی‌ها را از ته قابلمه جدا کرده و قابلمه را بشویید.

روش سوم | تمیز کردن سوختگی و کثیفی بیرون قابلمه

در این روش علاوه بر پاک شدن سوختگی درون قابلمه از شر چربی‌ها و لکه‌های که به دیواره یا ته قابلمه شما چسبیده‌اند خلاص می‌شوید. برای استفاده از این روش کافی است که قابلمه ای بزرگ‌تر از سایز قابلمه سوخته را آب کنید. چند قاشق غذاخوری نمک و مقداری جوش شیرین یا سرکه درون آب بریزید و قالبلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

منتظر بمانید تا آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کند سپس قابلمه سوخته کوچک‌تر را درون قابلمه بزرگ قرار دهید و ۱۵-۲۰ دقیقه زمان دهید تا قابلمه در ترکیب فوق بجوشد. سپس آن را از قابلمه خارج و آبکشی کنید، شما به راحتی مشاهده خواهید کرد که سوختگی‌ها و چربی‌های چسبیده به قابلمه از آن جدا می‌شوند.

روش چهارم | استفاده از لیموترش

لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می‌تواند در پاک کردن چربی و سوختگی‌های ته قابلمه به شما کمک بزرگی کند. برای استفاده از لیمو کافی است ۱-۲ لیمو را از وسط برش زنید. حال هر کدام از برش‌های لیمو را به ۳-۴ قسمت دیگر تقسیم کنید. مقداری آب درون قابلمه بریزید. تکه‌های لیمو را به آن بیفزایید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

۱۵-۲۰ دقیقه زمان دهید تا محتوای درون قابلمه شروع به جوشیدن کند. پس از گذشت زمان اعلام شده قابلمه را از روی حرارت برداشته و با کمک قاشق چوبی یا هر ابزار دیگری که در دسترس دارید سوختگی‌های چسبیده به کف قابلمه را به آرامی جدا کنید.

روش پنجم | استفاده از مایع لباسشویی

اگر میزان سوختگی قابلمه تفلون زیاد است و با استفاده لیمو ترش و سرکه موفق به از بین بردن آن نشدید، بهتر است از مایع لباسشویی برای رفع این مشکل استفاده کنید.

در این روش باید ۱ لیوان مایع لباسشویی را در قابلمه مورد نظر بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا سوختگی‌ها کاملا از بین بروند. سپس شعله گاز را خاموش کنید و به آرامی سوختگی‌ها را با نوک قاشق جدا کنید و قابلمه را با کف و اسکاچ بشویید.

روش ششم | قابلمه را در آب جوش بخیسانید

اگر زمان کافی برای پاک کردن سوختگی کف قابلمه تفلون دارید، بهتر است قابلمه را پر از آب جوش کنید و اجازه دهید قابلمه شما برای یک شب کامل در سینک بماند. حالا صبح روز بعد می‌توانید به راحتی با کمک اسکاچ و کمی مایع ظرفشویی سوختگی‌های کف قابلمه را جدا کنید. البته به خاطر داشته باشید که این روش برای سوختگی‌های شدید چندان موثر است.

روش هفتم | استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه

استفاده از جوش شیرین یکی دیگر از روش‌های مور برای تمیز کردن سوختگی کف قابلمه تفلون است. در این روش باید دو سوم قابلمه مورد نظرتان را با آب پر کنید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید.

در ادامه یک پیمانه نمک و یک پیمانه جوش شیرین به قابلمه اضافه کنید. سپس یک پیمانه سرکه هم در قابلمه بریزید و اجازه دهید این مواد برای چند ساعت در قابلمه بمانند.

در نهایت قابلمه را با استفاده از کف و اسکاچ تمیز کنید و بشویید. می‌توانید از این روش برای تمیز کردن بدنه قابلمه تفلون رنگی نیز استفاده کنید.

برای این کار باید مواد را در یک قابلمه بزرگ آماده کنید و سپس قابلمه مورد نظر را داخل قابلمه بزرگ قرار دهید تا بدنه قابلمه نیز در ترکیب آب، سرکه و جوش شیرین قرار بگیرد و به خوبی تمیز شود.

روش هشتم | استفاده از نوشابه

راهکار بعدی برای پاک کردن سوختگی کف قابلمه تفلون استفاده از نوشابه است. در این روش باید زمانی که قابلمه هنوز داغ است، مقداری نوشابه در آن بریزید تا کربنات موجود در نوشابه با مواد سوخته داخل قابلمه ترکیب شود. سپس چند دقیقه صبر کنید و قابلمه را با مایع ظرفشویی و اسکاچ نرم بشویید.

روش نهم | استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

جالب است بدانید که استفاده از قرص ماشین لباسشویی یکی دیگر از روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند از شر سوختگی کف قابلمه تفلون راحت شوید. در این روش باشد مقداری آب در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.

سپس شعله گاز را خاموش کنید و قرص ماشین ظرفشویی را روی نواحی سوخته قابلمه بکشید و در نهایت قابلمه را با آب گرم بشویید.

۴ نکته طلایی که در مورد تمیز کردن انواع قابلمه باید بدانید!

در این بخش به ۴ نکته طلایی برای تمیز کردن انواع قابلمه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  1. اگر از قابلمه‌های چدنی، برنز یا گرانیتی استفاده می‌کنید بهتر است از سرکه یا لیمو برای تمیز کردن قسمت سوختگی آن کمک نگیرید.بهترین ماده برای تمیز کردن چنین قابلمه‌های استفاده از مایع لباسشویی است.
  2. ترکیب بیکینگ‌پودر و سرکه در از بین بردن چربی و سیاهی اطراف قابلمه به شما کمک می‌کند.
  3. برای جداسازی سوختگی از ته ظروف روحی می‌توانید ظروف سوخته را روی حرارت قرار دهید. پس از گذشت چندی متناسب با درصد سوختگی قابلمه قسمت‌های سوخته شده خشک می‌شوند و به راحتی از ظروف شما جدا می شوند.
  4. هرگز از وایتکس برای از بین بردن سیاهی و چربی دور قابلمه استفاده نکنید.

تبدیل قابلمه تفلون به روحی چگونه است؟

قابلمه‌های تفلون حساسیت زیادی دارند و بعد از مدتی خراشیده می‌شوند و حالت نچسب بودن خود را از دست می‌دهند. گفته می‌شود که بعد از ایجاد خش روی این قابلمه نباید از آن‌ها استفاده کنید، زیرا گازهای سمی در قابلمه ایجاد می‌شود که خطر بروز سرطان در بدن را افزایش می‌دهد.

در این میان برخی افراد بعد از خراب شدن کف قابلمه تفلون آن را به قابلمه روحی تبدیل می‌کنند و لایه تفلون روی قابلمه را به طور کامل از بین می‌برند.

روش کندن تفلون قابلمه چندان راحت نیست، اما برای این کار باید با شن و ماسه و سیم ظرفشویی لایه تفلون روی قابلمه را بسابید تا لایه زیرین قابلمه مشخص شود. هر چند این کار چندان توصیه نمی‌شود، اما در انتها می‌توانید از این قابلمه برای آبپز کردن تخم مرغ و سیب زمینی استفاده کنید.

سخن نهاییی

پاک کردن سوختگی از قابلمه تفلون کار ساده‌ای است، اما نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. از آن جایی که لایه تفلون قابلمه خیلی سریع آسیب می‌بیند و خراب می‌شود برای از بین بردن سوختگی کف قابلمه باید سطح آن را به آرامی تمیز کنید و از خراشیدن قابلمه اجتناب کنید.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
عصرایران
دکمه بازگشت به بالا