جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

کرونا هم به خط مقدم جنگ چین و آمریکا پیوست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از الجزیره، کمیسیون بهداشت ملی چین روز یکشنبه گفت که ۵۷ نفر دیگر نیز به دلیل بیماری ناشی از کروناویروس فوت کردند و به این ترتیب تعداد تلفات انسانی این بیماری به ۳۶۱ تن رسید. با گزارش ۲ هزار و ۸۲۹ مورد جدید، حالا تعداد مبتلایان به این بیماری به ۱۷ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است. در این شرایط سایر کشورها تلاش می‌کنند که اتباع خود را از استان هوبئی که مرکز آن ووهان است، خارج کنند. همزمان بسیاری از کشورها محدودیت سفر به چین را اعمال کرده‌اند. تقریبا افزون بر ۱۵۰ مورد نیز در دهها کشور دیگر گزارش شده است. در این راستا مالدیو نیز به کشورهایی پیوسته که محدودیت‌هایی علیه چینی‌ها اعمال کرده است. یکی از مقامات صنعت هوا و فضای مالدیو گفت که تمامی پروازهای این کشور به چین تعلیق شده است. در سال ۲۰۱۹، در حدود ۱۷ درصد گردشگران مالدیو، چینی بودند. این امر ممکن است به صنعت گردشگری مالدیو هم آسیب وارد کند.

UMlMSsl4MT1J

عکس: نیویورک تایمز
چین متهم می‌کند
پس از کشورهایی مانند فیلیپین، آمریکا و استرالیا، جمهوری چک نیز گفته است اجازه ورود هیچ هواپیمایی از چین را به داخل کشورش نخواهد داد. همزمان با افزایش محدودیت‌ها علیه چین، پکن، واشنگتن را به گسترش «ترس» از این ویروس کشنده متهم کرد. ایالات متحده اولین کشوری بود که بخشی از کارکنان سفارت خود را از پکن خارج کرد و محدودیت‌های جدی هم برای سفر به چین در نظر گرفت. هوآ چانی‌ینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «این کارها تنها منجر به گسترش ترس می‌شود و این رویه خوبی نیست.» این در حالی است که روز دوشنبه شایعه شد که چین به تلافی اقدامات آمریکا، دومین پرواز آمریکایی‌ها برای تخلیه ووهان را با تاخیر مواجه کرده است، اما وزارت خارجه چین به سی‌ان‌ان گفت که این تاخیر ربطی به این مجادلات ندارد و خروج کارکنان آمریکایی به فاکتورهای گوناگونی ارتباط دارد که یکی از آنها آمادگی فرودگاه ووهان است.

مرزها با چین را ببندید
همزمان با محدودیت همسایگان چین علیه پکن، دولت‌شهر هنگ‌کنگ نیز خواستار بسته شدن مرز خود با سرزمین اصلی شده است. از روز دوشنبه صدها تن از کارکنان بیمارستانی در هنگ‌کنگ دست به اعتصاب زده‌اند و خواستار بسته شدن مرز این منطقه خودمختار با چین برای جلوگیری از شیوع کروناویروس هستند. هنگ‌کنگ در حال حاضر حرکت قطارها و قایق‌های مسافربری به چین را متوقف کرده اما کارکنان بخش‌های بهداشتی خواهان بسته شدن تمامی راه‌های ارتباطی با چین هستند. مقامات محلی می‌گویند که بسته شدن مرز به‌طور کامل برخلاف نظر سازمان بهداشت جهانی است. تاکنون ۱۵ مورد ابتلا به کروناویروس در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده است. یکی از نمایندگان کارکنان بیمارستانی هنگ‌کنگ گفته است: «اگر مرز به‌طور کامل بسته نشود، ما به اندازه کافی نیروی انسانی و تجهیزات پیشگیری و محافظت یا اتاق‌های قرنطینه برای مقابله با شیوع این بیماری را نداریم». در همین حال صدها نفر از کارکنان بخش‌های غیرضروری از روز دوشنبه دست به اعتصاب زده‌اند. اتحادیه کارکنان گفته است که اگر خواسته آنان برآورده نشود، از امروز سه‌شنبه پزشکان و پرستاران نیز با این اعتصاب همراهی خواهند کرد. هنگ‌کنگ با جمعیت ۷ میلیون نفری بخشی از کشور چین است اما به لحاظ سیستم اداره و حکمرانی خودمختاری‌هایی دارد. مرز هنگ‌کنگ و چین نیز مانند بسیاری از مرزهای بین‌المللی دارای کنترل و بازرسی‌های عادی است. همزمان با بسته شدن راه‌های حمل‌و نقل، چین همچنین اقدام به توقف صدور ویزا برای افرادی که قصد سفر به هنگ‌کنگ را دارند، کرده است.

کنفرانس تلفنی گروه ۷
با افزایش تهدیدهای بیماری کشنده کروناویروس، دو کشور از اعضای گروه ۷ کنفرانس تلفنی داشتند. به گزارش سی‌ان‌ان «ینس اسپان»، وزیر بهداشت آلمان با الکس آزار، همتای آمریکایی خود صحبت کرد. ایتالیا یکی دیگر از کشورهای گروه ۷ نیز روز دوشنبه اعلام کرد که ۵۶ نفر از اتباع کشور خود را از چین خارج کرده و آنها را در یک پایگاه نظامی در رم ساکن و قرنطینه کرده است. تاکنون برخی کشورها نیز مسافران خود را به شیوه مشابه قرنطینه کرده اند. بسیاری از گزارش ها حاکی از این است که ویروس کرونا روی اقتصاد چین تاثیرگذار بوده است. شاهد این امر خروج بسیاری از سرمایه ها از چین با لغو بسیاری از پروازها به چین است.

منبع:اقتصاد نیوز

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا