جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

تاثیر معجزه‌آسای خواب در پیشگیری از این دو بیماری

افراد مسن‌تری که کیفیت خواب خود را در یک دوره ۵ ساله حفظ کرده‌اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی قرار می‌گیرند.

افراد مسن‌تری که کیفیت خواب خود را در یک دوره ۵ ساله حفظ کرده‌اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی قرار می‌گیرند.

خواب و سلامت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و خواب ضعیف با احتمال بیشتری برای ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری قلبی، افسردگی و اضطراب مرتبط است. در حالی که تحقیقات اهمیت خواب با کیفیت بالا را نشان می‌دهد، بسیاری از مطالعات الگوهای خواب افراد را در یک مقطع زمانی مورد بررسی قرار داده‌اند. اما عادات خواب می‌تواند در طول زندگی فرد تغییر کند، بنابراین یک اندازه‌گیری ممکن است همیشه تصویر کاملی را برای سلامت فرد در طول زندگی نشان ندهد.

محققان چینی برای به دست آوردن درک بهتری از تأثیر تغییرات در الگوهای خواب بر سلامت، الگوهای خواب افراد را در دو مقطع زمانی مختلف، به فاصله چندین سال بررسی کردند.
مانند تحقیقات قبلی، آن‌ها دریافتند که خواب با کیفیت بالاتر با سلامتی بهتر مرتبط است. در این مورد، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی کاهش می‌یابد. این مزایا برای افرادی که در شروع و پایان مطالعه خوب می‌خوابیدند، بیشتر بود.

 

با این حال، حتی افرادی که فقط در یک مقطع زمانی خواب با کیفیت بالایی داشتند، در مقایسه با افرادی که کیفیت خواب آن‌ها ضعیف بود، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بودند.

مطالعه جدید در نشریه «جاما نتورک» منتشر شده است. دراین مطالعه بیش از ۱۵ هزار کارگر بازنشسته چینی شرکت داشتند که پرسشنامه‌های مربوط به این تحقیق را تکمیل کرده و با فاصله حدود ۵ سال معاینات پزشکی انجام داده بودند. محققان داده‌های ژنتیکی را از برخی افراد جمع آوری کردند که برای تعیین بروز خطر قلبی وعروقی در آن‌ها استفاده شد. افرادی که در ابتدای مطالعه بیماری قلبی وعروقی یا سرطان داشتند، از مطالعه حذف شدند.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بین استفاده از داروهای مهار کننده اسید معده با حملات میگرنی یا سردردهای شدید و ارتباط وجود دارد.

محققان از این پرسشنامه برای تعیین کیفیت خواب افراد استفاده کردند. معیار خواب «مطلوب» بر اساس چهار عامل تعین شده بود: زمان خواب بین ۱۰ شب تا نیمه شب، خواب ۷ تا ۸ ساعت در شب، کیفیت خواب خوب یا مناسب و چرت زدن ۶۰ دقیقه یا کمتر در طول روز.

محققان در پایان دوره این مطالعه دریافتند افرادی با الگوهای خواب «مطلوب» در هر مقطع زمانی در مقایسه با افرادی که الگوهای خواب نامناسبی در هر دو مقطع زمانی دارند، کمتر احتمال دارد به بیماری قلبی عروقی (بیماری عروق کرونر قلب یا سکته مغزی) مبتلا شوند.

حتی در افرادی که در ابتدا خواب خوبی داشتند و در ملاقات بعدی خواب بدتری داشتند در مقایسه با افرادی که خواب ضعیف مداوم داشتند، خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی کمتری دیده شد.

 

با این حال، افرادی که کیفیت خواب مطلوب مداوم را در هر دو مقطع زمانی گزارش کردند، کمترین خطرابتلا به عوارض قلبی وعروقی را داشتند. این شامل کاهش ۱۶ درصدی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و ۳۴ درصد کاهش خطر سکته است.

هنگامی که محققان تأثیر ژن‌های افراد را در نظر گرفتند، دریافتند افرادی که خطر ژنتیکی پایینی برای بیماری‌های قلبی و عروقی داشتند و الگوهای خواب مطلوب در هر دو مقطع زمانی داشتند، کمترین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی متوجه آن‌ها بود.

صفیه خان، پزشک متخصص اختلالات خواب در دپارتمان نورولوژی مرکز پزشکی «یو تی ساوت وسترن» در دالاس گفت: نتایج این مطالعه جدید مشابه تحقیقات قبلی است که از داده‌های نظرسنجی برای ارزیابی کیفیت خواب افراد استفاده می کرد. او افزود: با این حال، مطالعه جدید یکی از اولین مطالعاتی است که به تغییرات در الگوهای خواب و خطرات ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در طول زمان پرداخته است.

در مطالعه دیگری که کیفیت خواب را در دو مقطع زمانی ارزیابی کرد، محققان وضعیت خواب افراد میانسال اروپایی شرکت کننده در این تحقیق را به مدت ۹ سال دنبال کردند. آن‌ها متوجه شدند که خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی برای افرادی که الگوهای خواب با کیفیت بالاتری دارند و افرادی که عادات خواب خود را در طول زمان بهبود می‌بخشند، کمتر است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا