سیاسی
در جلسه بررسی صلاحیت وزرا چه گذشت؟
جلسه بررسی صلاحیت و برنامههای وزرای پیشنهادی دولت به روز پایانی نزدیک میشود و فردا قرار است نمایندگان مجلس به اعضای کابینه پیشنهادی دولت رای بدهند.
به گزارش خبرویژه به نقل از فارس، بررسی صلاحیت و برنامههای وزرای پیشنهادی دولت به روز پایانی نزدیک شده و فردا چهارشنبه براساس برنامه زمانی اعلام شده از سوی مجلس قرار است با رای گیری از نمایندگان، تکلیف کابینه چهاردهم مشخص شود.بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در این دوره هم همچون دورههای گذشته با حواشی همراه بود.
پزشکیان: من بلد نیستم زیاد حرف بزنم
شروع حواشی در جلسه بررسی وزرای پیشنهادی از سخنرانی رئیسجمهور آغاز شد که در بخشی از سخنان خود گفت که « ببخشید زیاد بلد نیستم حرف بزنم و تا میخواهم از روی کاغذ بخوانم، بدتر میشود!» این بخش از سخنان پزشکیان در فضای مجازی و رسانههای مختلف مورد توجه قرار گرفت.
تذکرات خارج از دستور برخی نمایندگان
یکی از حاشیههای دیگر، بیان تذکرات خارج از دستور بود که در یکی از این موارد حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس تذکری را مطرح کرد که براساس اعلام رئیس مجلس دستور نبود و پس از رد آن طی تذکر دیگری موضوعی را با استناد به ماده ۲۰۴ آییننامه مطرح کرد و گفت که «طبق آییننامه باید قبل از تشکیل جلسه موافقان و مخالفان وزرا برای طرح اظهارات خود ثبتنام کنند تا قرعهکشی صورت گیرد منتها هیات رئیسه به آن عمل نکرده و نیم ساعت مانده به شروع بررسی صلاحیت هر وزیر، اعلام ثبتنام میکند و قرعهکشی صورت میگیرد» تذکر رسایی در حالی مطرح شد که پیش از این مجلس در جلسهای غیرعلنی برای این موضوع برنامهریزی کرده بود تا لابیهای سیاسی علیه موافقان و مخالفان وزرا را از بین ببرد.
تدبیر مجلس برای از بین بردن لابیها و توضیح رئیس مجلس
عباس پاپی زاده عضو هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی درباره این جلسه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفته بود که در دورههای قبلی رای اعتماد به وزرا باتوجهبه اینکه وزرای پیشنهادی این اجازه را داشتند که افراد متعددی را همراه خود به مجلس بیاورند، بعضاً فضای فشار به نمایندگان و لابی در مجلس برای رایآوری گزینههای پیشنهادی رئیسجمهور شکل میگرفت که رویه قابلقبولی نبود.
وی ادامه داد که یک موضوع که در جلسه غیرعلنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت این موضوع بود که مقرر شد در زمان بررسی وزای پیشنهادی هر وزارتخانه هر کاندیدا دو نفر کارشناس را با خود به مجلس بیاورد تا در فضایی آرام به بررسی سوابق و رزومه آن فرد بپردازیم.وی افزود: همچنین مقرر شد جلسات کارشناسی در کمیسیونهای تخصصی برگزار شود و حداقل در دو جلسه یک ساعت و نیمه به هر کاندیدا اختصاص داده شود تا ابهامات و موضوعاتی که مطرح است پاسخ داده شود.
توضیح رئیس مجلس دربارۀ از بین بردن لابیهای سیاسی علیه موافقان و مخالفان وزرا
البته قالیباف هم در پاسخ به این تذکر رسایی گفت که « تذکر شما بازهم در دستور نبود چون اکنون از بررسی کلیات برنامه عبور کردهایم منتها شما که از پیشکسوتان مجلس هستید میدانید که پیش از این در دورههای قبلی برای صحبت نمایندگان موافق و مخالف همه وزرا، ثبتنام انجام میشد و معلوم بود چه کسانی مخالف هستند. در نتیجه همه افرادی که لابی میکردند روی سر مخالفان میریختند که چرا مخالف هستید اکنون کار درست و منظمی صورت گرفته و چند ساعت قبل از آغاز صلاحیت هر وزیر قرعهکشی میشود.»
در یکی از موارد دیگر هم امیرحسین ثابتی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس درباره حفظ شأن و دفاع از حقوق نمایندگان استناد کرد و گفت: متاسفانه روز گذشته یکی از وزرای پیشنهادی در پاسخ به سوالم نکاتی را به بنده نسبت دادند که وارد نبود.
وزیر پیشنهادی به جای پاسخ به بحث های تخصصی بنده همچون علت باقی مانند تحریمها، یکسری مواردی را مطرح کرد از جمله اینکه مذاکرات احیای برجام با هماهنگی دستگاه بالادستی بوده است؛ لطفا مجوز را اعلام کنند چون خود ایشان در کمیسیون ها گفته اند که این طرح دو بار توسط رهبری رد شده است. با کدام مجوز این مذاکرات در سال ۹۲ راه افتاده است؟در این هنگام قالیباف رییس مجلس از ثابتی خواست که تذکرش را براساس دستور بدهد.
مخالفت نمادین نماینده تهران با وزیر پیشنهادی!
یکی دیگر از حواشی در این دوره از بررسی صلاحیتها این بود که برخی نمایندگان به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی پیشت تریبون قرار میگرفتند ولی در موافقت با وزیر پیشنهادی صحبت میکردند. البته چنین موضوعی در دورههای قبل نیز مشاهده میشد.در یکی از این موارد مجتبی زارعی نماینده تهران در مجلس در مخالفت با وزیر اطاعات ثبت نام کرد ولی نطق او در حمایت از وزیر انجام شد. نکته قابل توجه هم اینکه زارعی از ابتدا گفت که «مخالفت من نمادین است!»
در مورد دیگری هم حمیدرضا گودرزی مخالف وزیر پیشنهادیِ کشور به عنوان مخالف ثبت نام کرد ولی در موافقت با وزیر پیشنهادی نطق کرد. گودرزی در نطقش هم گفت که « من بهعنوان مخالف ثبتنام کردم اما قطعاً به آقای مؤمنی رأی موافق خواهم داد.»
تذکر خارج از دستور نماینده مجلس در باره استعلامها و پاسخ قالیباف
یکی دیگر از حواشیهای در این دوره مباحثی بود که درباره موضوع استعلام وزرای پیشنهادی مطرح شد. پیش از یک منبع آگاه به خبرنگار فارس گفته بود که برای 19 وزیر پیشنهادی دولت از نهادهای امنیتی استعلام گرفته شده و نتیجه همه استعلامها مثبت بوده است. پزشکیان رئیس جمهور هم درباره موضوع استعلامها گفته که هیچیک از وزرای پیشنهادی بدون مشورت با سطوح عالی کشور به مجلس معرفی نشدهاند.
ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در جلسه عصر یکشنبه ۲۸ مرداد صحن مجلس و در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس گفت: چرا اجازه داده شد که صلاحیت فردی در مجلس بررسی شود که اساس مجلس و مردمسالاری دینی را قبول و باور ندارد و اعتقادی به مبانی جمهوری اسلامی ندارد.
وی در بخش دیگری گفت که معتقدم رسیدگی به چنین فردی به عنوان وزیر پیشنهادی نباید در دستور کار مجلس قرار بگیرد چرا که این مجلس انقلابی است و انقلابی بودن آن نیز به عمل و برخورد انقلابی آن است.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این تذکر ابراهیم رضایی تصریح کرد: صلاحیت تمام ۱۹ وزیر معرفی شده از سوی دولت محترم به مجلس شورای اسلامی، در دستگاههای ذیربط تایید شده است. رئیس جمهور محترم درباره این افراد استعلام گرفتن و پاسخ استعلامات را نیز دریافت کردند؛ به ویژه درباره برخی از موارد من نیز دو مرتبه پیگیری کردم.
در نهایت تشخیص با مجلس است.مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شب گذشته در گفتوگوی ویژه خبری گفت که وزیر اطلاعات گفته که در قانون نحوۀ تصدی مشاغل حساس چیزی در مورد وزرا نیامده و به همین دلیل فقط محکومیت قضایی و تابعیت را بررسی کردیم و سایر موارد مثل فتنه و… چون در قانون نبوده بررسی نشده است.
البته اسماعیل کوثری، نماینده تهران پیش از این گفته بود که وزیر اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی درباره استعلام وزرا تاکید کرد که طبق قانون مشاغل حساس، استعلام وزرا الزامی نیست، لذا فقط تابعیت و محکومیت قضائی بررسی شده و دست وزارت اطلاعات در این زمینه بسته است.