عکسجدیدترین و آخرین اخبار داغ فرهنگ و هنر

سبکی جدید در نقاشی ایران و جهان

الهام صباغ، هنرمندی است که با روش ابداعی خود به فرش های قدیمی و مستعمل، حیاتی تازه می بخشد.

“نقاشی روی فرش” سبکی است که یک هنرمند ایرانی برای اولین بار در جهان ابداع کرده است؛ سبکی که برغم تازگی اش، پیوندی عمیق با فرهنگ و هنر دیرین ایرانی دارد و فرش های قدیمی را با رنگ های جدید به چرخه زندگی باز می گرداند و از زیر پا به روی دیوارها می برد؛ گو این که این بار، نه حکایت “از فرش به عرش رفتن” که قصه “به عرش رفتن خود فرش” است!

الهام صباغ، این سبک جدید را با برگزاری نمایشگاهی در خرداد 1400 معرفی کرد؛ نمایشگاهی که با استقبال هنردوستان همراه شد و به زودی کارهای او در استانبول ترکیه نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

تأملی در سبک نقاشی روی فرش

همواره یکی از راه های لذت بردن از زندگی توجه به جزئیات اطراف است.

عادت های فراموش شده و تمرکز و تفکر در رابطه با آنچه بر ما گذشته، ادامه زندگی غیرمنصفانه و پر از رنج طبیعت، از نو ساختن آن برای ادامه حیات و استفاده از جذابیت های موجود باعث شکوفایی عاطفه ای نو میشود تا لذت جان بخشیدن به ارزشی که بی ارزش شده ، به سبکی نو، احساس شود.

هنرمند به کمک مهارت خویش، با حرکت در خلاف جهت عادت و با اضافه کردن دوباره آنچه که عزیز می داشته ، سبکی نو را در نقاشی ابداع نموده است.

سبکی که در آن فرشهای کهنه دیگر به مانند قبل بی ارزش دیده نمی شدند، بلکه از زیر به رو اورده شده اند.

این بار بوم جواب گوی حال زیرین  لایه های عمیق احساس نبود و  تخته فرش ها از آغاز شنیده شدند، روزگار گذران آنها دیده شدند و در جریان روان و جاری، همدل و  هم مسیر صدای زیر و رویی را نواختند.

با رویکرد پست مدرنیستی به سراغ فرش رفته و برای اولین بار در تاریخ نقاشی با ابداع سبکی نوین، به جای بوم بر روی فرش نقاشی کرده است.

فرشهایی که برای این کار انتخاب کرده است، فرشهای بسیار اصیل ایرانی ولی مستعمل بوده اند که کاربردی بسیار دم دستی داشته و گاه حتی قابل بازشناسایی به عنوان فرش نبوده اند.

در مواجهه با هر فرش جدا از توجه به طرح، نقش و رنگ آن، زمان/ مکان یکه ای را که با فرش داشته به خاطر آورده است و این زمان/ مکان صـــرفاً موقعیت فعلی مواجهه نیست لکه تمام زمان ها و مکان هایی است که هر کدام طی کرده و در این حال، با هم تلاقی کرده اند.

از انواع برخوردهای مصطلح، برخوردی را برگزیده که در آن هیچ طرف این مواجهه ثابت و بی جان نباشد. اختیاردار فرش نشده است و فرش را مقامدار حکایت و سخن دیده و گویی که فرشها با او سخن آغاز کردند. در مراحل اولیه شسـتشـو، ترمیم، مرور خاطرات از ابتدای بافت توسط هنرمندان فرهیخته و رنگ گذاری، شنونده فرشها بوده است.

سبکی جدید در نقاشی ایران و جهان: فرش های قدیمی از زیر پا به روی دیوار می روند و ماندگار می شوند (+عکس و فیلم)
بعد از این گوش دادن است که گفتگو آغاز می شـــود و ذهنیتی را که بعد از این گوش فرا دادن در هنرمند زنده شــــده با مادیت فرش گره زده است. گویی تار قدیمی فرش که او را به بیان آورده با پود خواستی از جانب خود گره زده است.  خود را به دام گره ها انداخته، به دام روح و سرگذشت طرح و نقش فرش، تا چیزی از خودش را به چالش کشیده باشد.

گاهی پایش در یک نقطه ثابت از فرش گیر کرده و گاهی در یک نقطه بی حرکت از روحش، اما در نهایت خود را از این نقطه های غرق بیرون کشـــــیده و با توانی نو موقعیت خود را در گفتگویی عاطفی با فرش به سرانجام رسانده است.  گاهی به آن سوار شده و گاهی از آن زمین خورده، و گاهی در برابر آن عصـیان کرده، اما همواره آن را عزیز داشته است.

پس از برقراری پیوند بین هنرمند و فرش، خالق آثار سوار بر عالم خیال شده و نقشی نو بر نقش و حکایت زیرین فرشها کشیده است.

این سبک بی نظیر، جنگ بین دو اراده است:  فرش و نقاشی. حاصل این جنگ رهایی هنرمند و فرش، از قابها و قالبها و زنده تر برخاستن بوده است.

نقاش برای خلق این آثار در مسیری غیر قابل پیش  بینی گام نهاده، این جریان رهایی، هوایی تازه بود که فرصت نفس کشیدنی نو رابرای خویشتن  واثر  پدید آورده است.  فرش ها جانی دوباره گرفتند و فرصت یافتند تا با افتخار و سربلندی، همچون گذشته، مقابل دیدگان قرار گیرند.

حالا دیگر فرش های مستعمل نه روی زمین، بلکه به مانند تابلویی با ارزش و به صورت نقاشی رو دیوارها نصب می شوند‌.

با نگاه عمیق به این آثار می توان دریافت که هنرمند به خوبی توانسته از ظرفیتهای فراموش شده و موجود استفاده نموده و مبدع سبکی نوین گردد.

سبکی جدید در نقاشی ایران و جهان: فرش های قدیمی از زیر پا به روی دیوار می روند و ماندگار می شوند (+عکس و فیلم)
درباره الهام صباغ ملایی

  • تولد: 31 تیر 1362 خورشیدی، تهران
  • متاهل
  • ایمیل: Sabbagh_elham@yahoo.com


تحصیلات و آموخته ها

  • کارشناس ارشد (فوق لیسانس) پژوهش هنر، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، 1397-1399
  • کارشناس (لیسانس) نقاشی، دانشکده هنر معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران، 1387- 1390
  • فوق دیپلم هنرهای تجسمی، دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر، 1379- 1382
  • دیپلم نقاشی، هنرستان فن آفرین، تهران، 1377-1379
  • کارگاه طراحی، استاد هانیبال الخاص – 1383
  • کارگاه رنگ، استاد بابک اطمینانی – 1386
  • کارگاه کمپوزیسیون، استاد بابک اطمینانی – 1386
  • کارگاه طراحی، استاد علی ندایی – 1387
  • کارگاه نقاشی آزاد، استاد محمد خلیلی – 1394
  • دوره نقاشی دیجیتال، استاد علی کیانی (مدرسه اینورس) – 1396

سوابق و توانمندی ها

  • مدرس عالی نقاشی، خلاقیت و سفال/ مجتمع آموزشی برهان، 1399 – 1391
  • نمایش آثار نقاشی/ موضوع گلهایی برای مادرم، نگارخانه معرفت – 1393
  • نقاشی قهوه خانه ای/ ورک شاپ شهر تهران، 1393
  • نمایش آثار نقاشی/ موضوع نقش ذهن، نگارخانه فردوسی – 1392
  • نمایش آثار نقاشی/ موضوع بازی رنگها، فرهنگسرای ابن سینا –1392
  • نمایش آثار نقاشی/ نگارخانه معرفت، – 1391
  • مدرس نقاشی و مجسمه/ مرکز آموزش عادل، 1389 – 1388
  • مجسمه سازی/ ورک شاپ شهر تهران، 1386 – 1385
  • نمایش آثار نقاشی/ موضوع انتزاعی، نگارخانه بانو – 1382
  • مدیر گروه هنر/ مرکز هنرهای تجسمی ایلیا، 1383- 1382
  • مدرس طراحی و نقاشی/ مرکز هنرهای تجسمی ایلیا، 1383- 1382
  • طراح دکوراسیون داخلی/ مجتمع آموزشی راه تربیت، 1379 – 1378

برای دیدن عکس ها در اندازه بزرگتر، روی آنها کلیک کنید

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا