جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

آمریکا باید ایران را قانع کنند

محمد مرندی گفت: ایران برای اینکه مطمئن شود آمریکا دیگر نمی‌تواند رفتارهای پیشین خود را به راحتی تکرار کند باید تضمین‌‌هایی دریافت نمایند. آمریکایی‌ها توافق هسته‌ای را به صورت مداوم در دوره باراک اوباما و دونالد ترامپ رؤسای جمهور سابق و نیز جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی نقض کرده‌اند و سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته‌اند.

تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا در گفت‌وگو با یک روزنامه‌ای عربی گفت، آمریکا باید در خصوص عدم تکرار رفتارهای قبلی خود و رفع تحریم‌ها تضمین‌هایی بدهد.

«محمد مرندی» تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا در گفت‌وگویی با روزنامه «العربی الجدید» به آخرین تحولات درباره موضوع هسته‌ای پرداخت.

وی گفت: ایران برای اینکه مطمئن شود آمریکا دیگر نمی‌تواند رفتارهای پیشین خود را به راحتی تکرار کند باید تضمین‌‌هایی دریافت نمایند. آمریکایی‌ها توافق هسته‌ای را به صورت مداوم در دوره باراک اوباما و دونالد ترامپ رؤسای جمهور سابق و نیز جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی نقض کرده‌اند و سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته‌اند.

مرندی در پاسخ به این سوال که ازسرگیری مذاکرات به معنای آن است که آمریکا تصمیم خود را در خصوص مسائل حل نشده گرفته، تصریح کرد: خیر؛ آمریکایی‌ها هنوز تصمیم لازم را نگرفته‌اند.

العربی الجدید در ادامه به ماهیت مسائل حل نشده پرداخت و گفت، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مسائل را «سیاسی» خوانده است، مرندی در پاسخ گفت: آقای بورل تمایل دارد که مسأله تضمین‌ها و لغو تحریم‌ها را سیاسی بخواند اما از نظر ما این مسائل کاملا حقوقی و فنی هستند. ایران اجازه نخواهد داد که آمریکایی‌ها کلاهبرداری کنند بنابراین باید مسأله تضمین‌ها و تحریم‌ها رفع شود. اگر آقای بورل اینها را سیاسی دانسته چه بسا منظورش این است که آمریکایی‌ها باید تصمیمی سیاسی در این خصوص بگیرند.

وی تأکید کرد: ما توافق هسته‌ای را به صورت کامل اجرا کردیم چه در دوره اوباما که آمریکایی‌ها توافق را نقض کردند سپس در دوره ترامپ که این توافق پاره شد نیز برای دوره طولانی توافق را اجرا کردیم و پس از آن شروع به کاهش تدریجی اجرای تعهدات کردیم. آمریکایی‌ها باید ایران را قانع کنند که توافق را به صورت کامل اجرا خواهند کرد؛ این برای ایران بسیار مهم است زیرا آنها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند.

مرندی در ادامه به احتمال انتقال محل مذاکرات به قطر و اینکه ایران قطر را به عنوان کشوری دوست برای مکان مذاکرات انتخاب کرده، اشاره کرد و در ادامه گفت: مذاکرات چه در وین، چه در قطر یا عمان باشد سیاست دولت آقای سید ابراهیم رئیسی ایجاد روابط بهتر با همسایگان است و اکنون نتیجه این سیاست را می‌بینیم.

وی سپس به سفرهای رئیس‌جمهور ایران به کشورهای همسایه ایران و توافق‌هایی که با این کشورها امضا شده، پرداخت.

مرندی در ادامه تأکید کرد: آینده مذاکرات به تصمیم‌های آمریکا بستگی دارد زیرا دولت ایران جدی بودن خود را ثابت کرده است.

این تحلیلگر سیاسی ضمن تأکید بر اینکه ایران هیچ زمانی میز مذاکره را رها نکرده، به اقدامات هسته‌ای تهران در پاسخ به صدور قطعنامه دو هفته پیش شورای حکام اشاره کرد و گفت، آمریکا به خوبی به آمریکا نشان داد که اقدامات تند و غیرعقلانی آمریکا با پاسخ ‌های جدید روبرو خواهد شد. آمریکایی‌ها دیدند که ایران از موضع قدرت رفتار خواهد گرد؛ آنها می‌دانند که شرایط خودشان و اروپایی‌ها به دلیل جنگ اوکراین سخت‌تر شده بنابراین امضای توافق به نفع آمریکایی‌هاست.

جوزپ بورل برای نخستین بار در دولت سیزدهم به تهران آمد و پیش از ظهر روز شنبه چهارم تیر ماه در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال امیرعبداللهیان قرار گرفت و دو طرف در حدود چهار ساعت به گفت‌وگو پرداختند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا