جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا شما می‌توانید پخت سوپ را که غذایی گرم و دلچسب برای این فصل است، در برنامه غذایی خانواده قرار بدهید.

 سوپ یکی از محبوب‌ترین پیش‌غذاهای دنیاست که در بسیاری از رستوران‌ها به صورت پیش‌غذا و غذای اصلی در انواع و طعم‌های گوناگون سرو می‌شود. سوپ همچنین به دلیل داشتن سبزیجات، مرغ، حبوبات و مواد لبنی مثل شیر و خامه ارزش غذایی بالایی دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای غذای اصلی به‌خصوص وعده شام باشد.

با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا می‌توانید تهیه سوپ را که غذایی گرم و دلچسب برای این فصل است، در برنامه غذایی خانواده قرار بدهید. در این مطلب با آموزش ده مدل سوپ خوشمزه و متنوع همراه ما باشید.

۱ـ سوپ جو با زرشک

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

مواد لازم

جو پرک: نصف لیوان

گوجه فرنگی: ۴ عدد

پیاز: ۲ عدد

هویج: ۱ عدد

سیب زمینی متوسط: ۱ عدد

سینه مرغ: نصف یک عدد

زرشک: نصف لیوان

جعفری خرد شده: نصف لیوان

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

آب لیموترش: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع کار ابتدا پیاز و سیب زمینی را پوست کنید و بعد به صورت درشت خرد کنید؛ سپس هویج را پوست و حلقه حلقه کنید. گوجه‌ها را از وسط نصف کنید و همراه با پیاز، سیب زمینی، هویج، سینه مرغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه داخل یک قابلمه مناسب بریزید. حالا آب را به قابلمه اضافه کنید تا جایی که روی مرغ و سبزیجات را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید و حدود یک ساعت و نیم زمان بدهید تا سبزیجات و مرغ با شعله کم بپزد و آب داخل قابلمه به غلظت برسد.

در مرحله بعد سینه مرغ پخته را از قابلمه خارج و ریش ریش کنید؛ سپس سبزیجات پخته را بیرون بیاورید و با دستگاه غذاساز یا گوشتکوب برقی پوره کنید و دوباره همراه با مرغ داخل قابلمه بریزید. حالا جو پرک خیس داده شده را اضافه کنید و پانزده دقیقه زمان بدهید تا جو بپزد؛ سپس زرشک و جعفری خرد شده را به قابلمه سوپ اضافه کنید و ده دقیقه دیگر زمان بدهید تا سوپ بجوشد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید. سوپ جو با زرشک خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با آب لیموترش تازه میل کنید.

۲ـ سوپ گل کلم

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

مواد لازم

گل کلم: ۵۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

هویج متوسط: ۲ عدد

سیب زمینی متوسط: ۲ عدد

سیر: ۱ حبه

شوید: ۵ شاخه

شیر: ۱ لیوان

آرد گندم: ۱ قاشق غذاخوری

کره: ۱ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه: ۱ قاشق چای‌خوری

نمک: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع کار ابتدا همه سبزیجات را خوب بشوید؛ سپس گل کلم، هویج و سیب زمینی را خرد کنید و داخل یک قابلمه بریزید و همراه با آب بجوشانید. پیاز را پوست و سپس به صورت خیلی ریز خرد کنید و همراه با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل یک قابلمه مناسب تفت بدهید؛ سپس سیر رنده شده را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر آن را تفت بدهید.

در مرحله بعدی کره و آرد را به قابلمه اضافه کنید و سه دقیقه با پیاز تفت بدهید. کمی از آب سبزیجاتی که جوشاندید را به قابلمه اضافه کنید تا آرد کاملا حل شود؛ سپس همه سبزیجات پخته را همراه با آب به قابلمه سوپ اضافه کنید. حالا شیر را همراه با نمک و فلفل به سوپ اضافه کنید و اجازه بدهید سوپ چند دقیقه  بجوشد؛ سپس با گوشتکوب برقی همه مواد سوپ را بزنید تا له شود. می‌توانید سوپ را داخل دستگاه مخلوط کن بریزید و بعد از میکس شدن دوباره به قابلمه برگردانید.

بعد از اینکه مواد سوپ را میکس کردید، اجازه بدهید ۱۰ دقیقه دگیر با حرارت کم بجوشد؛ سپس شوید خرد شده را اضافه و اجاق گاز را خاموش کنید. سوپ گل کلم خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با آبلیموی تازه میل کنید، نوش جان.

۳ـ سوپ شلغم

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

مواد لازم

شلغم: ۴ عدد

هویج: ۲ عدد

سیب زمینی متوسط: ۲ عدد

ساقه کرفس: ۳ عدد

قرص استاک: ۲ عدد

کره: ۵۰ گرم

نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع کار ابتدا سیب زمینی، هویج، شلغم و ساقه کرفس را به اندازه دلخواه خرد کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید؛ سپس یک لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید تا سبزیجات بپزد و نرم شود.

در مرحله بعد ۲ عدد قرص استاک را داخل دو لیوان آب جوش حل کنید و به قابلمه سوپ اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حدود ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا سوپ جا بیفتد. در این مدت هرچند دقیقه یکبار درب قابلمه را بردارید و سوپ را هم بزنید تا ته نگیرد. این سوپ هرچه غلیظ‌تر باشد، دارای خاصیت بیشتری است؛ بنابراین از اضافه کردن آب زیاد به سوپ شلغم خودداری کنید.

پنج دقیقه آخر پخت سوپ، کره، نمک و فلفل را به قابلمه اضافه کنید و بعد از اینکه سوپ چند جوش زد، اجاق گاز را خاموش کنید. سوپ خوشمزه و سرشار از خاصیت شما در این مرحله آماده سرو است، نوش جان.

۴ـ سوپ قارچ

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

مواد لازم

سینه مرغ: ۱ عدد

پیاز: ۱ عدد

قارچ خرد شده: ۲ لیوان

جو پرک: ۱ لیوان

شیر: ۱ لیتر

خامه صبحانه: ۲ قاشق غذاخوری

سیر رنده شده: ۱ قاشق چای‌خوری

کره: ۲۰ گرم

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

آب جوش: ۳ لیوان

جعفری خرد شده برای تزیین: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع کار ابتدا پیاز را پوست و به صورت نگینی خرد کنید. کره به دمای محیط رسیده را داخل قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت کم اجاق گاز بگذارید تا آب شود؛ سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت بدهید تا پیاز سبک شود. سیر خرد شده را به پیاز اضافه کنید و ۱ دقیقه تفت بدهید؛ سپس سینه مرغ را همراه با نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید ۳ تا ۴ دقیقه با سیر و پیاز تفت بخورد. بعد آب جوش را اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید مرغ بپزید.

بعد از اینکه مرغ پخت، آن را از قابلمه خارج و ریش ریش کنید؛ سپس جو پرک را که از قبل خیس داده‌اید، داخل قابلمه بریزید و اجازه بدهید حدود نیم ساعت بجوشد تا کاملا بپزد. در این مرحله دیگر نیازی نیست درب قابلمه را بگذارید و هرگاه دیدید آب سوپ خیلی کم شده است، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.

بعد از اینکه جو پرک پخت، مایع سوپ را با دستگاه مخلوط‌ کن یا غذاساز کاملا میکس کنید و مایع میکس شده را دوباره داخل قابلمه بریزید، با این کار سوپ غلیظ‌تر و خوشمزه‌تری خواهید داشت.

۵ـ سوپ شیر

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

مواد لازم

جو پرک: ۱ لیوان

هویج: ۱ عدد

قارچ: ۲۰۰ گرم

قرص استاک مرغ: ۲ عدد

کره: ۵۰ گرم

شیر: ۴ لیوان

خامه: ۱ قاشق غذاخوری

آرد سفید: ۱ قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا جو پرک را که از دو ساعت قبل خیس داده‌اید، داخل قابلمه بریزید. دو عدد قرص استاک را با ۴ لیوان آب مخلوط کنید و به جو پرک اضافه کنید. کمی نمک و فلفل سیاه بریزید و حرارت اجاق گاز را کم کنید. اجازه بدهید جو پرک بپزد و لعاب دار شود. (به جای قرص استاک می‌توانید از ۴ لیوان آب مرغ استفاده کنید.)

در مرحله بعد قارچ را خرد کنید و همراه با نیمی از کره داخل ماهی تابه بریزید و با حرارت متوسط اجاق گاز تفت بدهید؛ سپس هویج رنده شده (می‌توانید هویج را به صورت نگینی هم خرد کنید) را به قارچ اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت بدهید. حالا قارچ و هویج تفت داده شده را به قابلمه جوپرک اضافه کنید و هم بزنید. بقیه کره را داخل ماهی تابه بریزید و بعد از اینکه کره آب شد، آرد را داخل آن بریزید و با حرارت کم حدود ۱ دقیقه تفت بدهید؛ سپس به قابلمه سوپ اضافه کنید. اجازه بدهید سوپ همراه با بقیه مواد حدود نیم ساعت دیگر با حرارت کم بجوشد و آب سوپ کشیده شود.

در مرحله بعد شیر را کم کم به سوپ اضافه کنید و هم بزنید. اجازه بدهید سوپ همراه با شیر به جوش بیاید و نیم ساعت دیگر با حرارت کم بجوشد. در مرحله آخر خامه و جعفری خرد شده را به سوپ اضافه کنید و ده دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید. سوپ شیر خوشمزه و مقوی شما در این مرحله آماده سرو است، نوش جان.

 

۶ـ سوپ دال عدس

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

مواد لازم

دال عدس: ۱ فنجان

بلغور گندم: ۱ فنجان

برنج نیم دانه: یک سوم فنجان

پیاز: ۱ عدد

سیر: ۱ حبه

رب گوجه فرنگی: یک و نیم قاشق غذاخوری

قرص استاک مرغ: ۱ عدد

نعناع داغ: به میزان لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع کار ابتدا دال عدس، بلغور گندم و برنج نیم دانه را به مدت یک ساعت خیس بدهید. پیاز را پوست و سپس خرد کنید. پیاز خرد شده را همراه با کمی روغن داخل قابلمه تفت بدهید و سیر له شده را به آن اضافه کنید و زردچوبه و فلفل سیاه بریزید. قرص استاک را پودر کنید و روی سیر و پیاز بریزید و هم بزنید. در مرحله بعد دال عدس، بلغور گندم و برنج نیم دانه را آبکش کنید و به پیاز تفت داده اضافه کنید. کمی نمک اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید؛ سپس آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید سوپ با حرارت کم بپزد و لعابی شود.

یک ساعت بعد از اینکه دال عدس پخت، رب گوجه فرنگی را همراه با یک قاشق روغن داغ تفت بدهید و یک دقیقه بعد به قابلمه سوپ اضافه کنید. بعد از دو ساعت که سوپ کاملا جا افتاد، مواد را با گوشتکوب برقی میکس کنید و ده دقیقه دیگر بگذارید سوپ روی اجاق گاز بجوشد. حالا سوپ دال عدس خوشمزه شما آماده سرو است. روی سوپ را با نعناع داغ تزیین کنید و همراه با آبلیموی تازه سرو کنید، نوش جان.

۷ـ سوپ پنیر

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

مواد لازم

جو پرک: ۱۰۰ گرم

سینه مرغ: ۲۰۰ گرم

شیر: ۱ لیتر

خامه: ۲ قاشق غذاخوری

قارچ: ۳۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

سیر: ۲حبه

کره: ۲۰ گرم

پنیر چدار: ۱۰۰ گرم

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

جعفری خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

لیمو ترش: به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا پیاز را پوست و سپس خرد کنید. پیاز خرد کرده را همراه با کره داخل یک قابلمه مناسب تفت بدهید؛ سپس جو پرک خیس خورده را داخل قابلمه بریزید و چند ثانیه با پیاز و کره تفت بدهید. سینه مرغ را همراه با یک لیوان آب جوش و کمی نمک و فلفل به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه بدهید مرغ و جو پرک با هم بپزند. بعد از اینکه سینه مرغ پخت، آن را از قابلمه خارج و ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

حالا شیر را به قابلمه اضافه کنید؛ سپس قارچ خرد شده را همراه با سینه مرغ ریش شده داخل قابلمه سوپ بریزید و اجازه بدهید سوپ همراه با شیر و قارچ نیم ساعت بجوشد. بعد از این مدت زمان اجاق گاز را خاموش کنید و پنیر چدار را رنده و به قابلمه سوپ اضافه کنید و هم بزنید تا پنیر داخل سوپ داغ آب شود؛ سپس سوپ را داخل ظرف سرو بریزید و روی آن را با جعفری خرد شده تزیین کنید و همراه با آب لیمو ترش میل کنید.

۸ـ سوپ جو

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

مواد لازم

جو پوست کنده: ۱ لیوان

پیاز: ۲ عدد

سینه مرغ: ۱ عدد

هویج: ۲ عدد

قرص استاک مرغ: ۲ عدد

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده: نصف لیوان

آب جوش:  لیوان

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

آب لیمو: به میزان دلخواه

طرز تهیه

قبل از تهیه این سوپ باید جو پوست کنده را حدود ۶ ساعت قبل خیس کنید تا نرم و حجیم شود. در مرحله اول پیاز را پوست کنید و بشویید؛ سپس آن را خرد کنید و توی قابلمه بریزید و همراه با کمی روغن مایع تفت بدهید تا پیاز سبک شود. سینه مرغ را از استخوان جدا و به صورت مکعبی خرد کنید.

حالا سینه مرغ خرد شده را به پیاز اضافه کنید و کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه روی آن بریزید و بگذارید با شعله کم تفت بخورند. بعد از اینکه مرغ و پیاز تفت خوردند، جو آبکش شده را به مرغ و پیاز اضافه کنید و چند ثانیه با هم تفت بدهید. سپس قرص استاک را با ۵ لیوان آب جوش حل کنید و توی قابلمه بریزید.

درب قابلمه را بگذارید و شعله اجاق گاز را زیاد کنید تا محتویات قابلمه جوش بیاید. هویج را رنده یا به صورت نگینی ریز خرد کنید. بعد از اینکه سوپ توی قابلمه جوش آمد، هویج خرد شده را به آن اضافه کنید. شعله اجاق گاز را کم کنید و اجازه بدهید سوپ حدود ۱ ساعت تا یک ساعت و نیم با شعله کم بپزد و لعابی شود.

سپس رب گوجه فرنگی را همراه با ۱ قاشق روغن مایع توی یک ماهی تابه با کمی فلفل و زردچوبه تفت بدهید و به سوپ اضافه کنید. بگذارید سوپ حدود نیم ساعت دیگر با رب بجوشد و جا بیافتد. در مرحله آخر جعفری خرد شده را به قابلمه سوپ اضافه کنید و بگذارید پانزده دقیقه با سوپ بجوشد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید. حالا سوپ جو شما آماده است که می‌توانید آن را همراه با آب لیمو تازه یا آب نارنج میل کنید.

۹ـ سوپ کدو سبز

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

مواد لازم

کدو سبز متوسط: ۲ عدد

هویج متوسط: ۱ عدد

سیر: ۲ حبه

شیر: ۱ لیوان

کره: ۲ قاشق غذاخوری

آرد گندم: ۲ قاشق غذاخوری

شوید: ۱ دسته

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

آب جوش: ۴ لیوان

قرص استاک مرغ: ۲ عدد

روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع کار ابتدا کدو و هویج را پوست کنید؛ سپس به صورت نگینی خرد و یا رنده کنید. داخل یک قابلمه کمی روغن و کره بریزید و آن را روی حرارت اجاق گاز بگذارید. اجازه بدهید روغن کمی داغ شود؛ سپس هویج رنده شده را داخل روغن بریزید و چند دقیقه تفت بدهید. بعد کدو سبز رنده شده را اضافه کنید و آن را هم چند دقیقه با هویج و روغن تفت بدهید.

حالا آرد را داخل قابلمه بریزید و یک دقیقه دیگر تفت بدهید؛ سپس قرص استاک را داخل آب جوش حل کنید و بعد به قابلمه سوپ اضافه کنید. (به جای قرص استاک می‌توانید از ۴ لیوان آب مرغ داغ استفاده کنید.) درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید تا سبزیجات کم کم بپزند.

برای این مرحله حدودا ۴۵ دقیقه زمان لازم است. بعد از اینکه سبزیجات پخت و سوپ کمی به غلظت رسید، سیر رنده شده را همراه با نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید و بگذارید سوپ نیم ساعت دیگر بجوشد. در آخر شیر را ولرم کنید و همراه با شوید خرده شده به قابلمه سوپ اضافه کنید. بعد از اینکه شیر حدودا ۵ دقیقه جوشید، اجاق گاز را خاموش کنید. حالا سوپ کدو و هویج خوشمزه و مقوی شما آماده سرو است.

۱۰ـ سوپ گوجه فرنگی

آموزش پخت ۱۰ مدل سوپ گرم مخصوص پاییز

مواد لازم

گوجه: ۲ عدد

سیر: ۲ حبه

هویج: ۱ عدد

جو پوست کنده: نصف پیمانه

قرص استاک: ۲ عدد

جعفری خرد شده: نصف پیمانه

روغن: یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه

جو را دو ساعت قبل از پخت با آب ولرم خیس کنید. هویج، گوجه، سیر و جعفری را بعد از شستسو خرد کنید. توی یک قابلمه مناسب روغن بریزید و سیر و جعفری خرد شده را کمی با روغن تفت بدهید. سپس گوجه خرد شده را همراه با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و چند ثانیه دیگر تفت بدهید. حالا جو پوست کنده و هویج خرد شده را توی قابلمه بریزید و کمی دیگر همه مواد را باهم تفت بدهید. در مرحله بعد قرص استاک را با دو لیوان آب جوش حل کنید و توی قابلمه بریزید.

می‌توانید به جای قرص استاک از دو لیوان آب مرغ استفاده کنید. در قابلمه را بگذارید و شعله اجاق گاز را کم کنید و حدود نیم ساعت تا چهل دقیقه زمان بدهید تا مواد سوپ خوب بپزد و له شود. سپس سوپ را توی دستگاه مخلوط کن بریزید و به مدت سی ثانیه با دور کم میکس کنید. سوپ گوجه شما آماده است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
ایرنا
دکمه بازگشت به بالا