جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

آژانس نمی‌تواند پرونده‌ی بسته‌شده را دوباره باز کند/ دوران قَدَر قدرتی آمریکا تمام شده است

[ad_1]
57921819

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: عامل اصلی اقتدار کشور، مردم هستند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با برنامه «نگاه یک» سیما به‌مناسبت هفته دولت، تصریح کرد: بدون تعارف، مردم ولی‌نعمت ما هستند و عامل اصلی اقتدار کشور مردم هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به شکست آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و عدم رای دادن کشورهای عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این زمینه، گفت: آمریکایی‌ها با توهم قدر قدرتی خود در این عرصه وارد شدند ولی اشتباه کردند؛ چراکه دوران قدر قدرتی  آمریکا تمام شده است و آمریکا دچار اشتباه محاسباتی شده است، البته این چیز جدیدی نیست و حتی در زمانی که به افغانستان حمله کرد، اشتباه محاسباتی کرده بود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به رای ممتنع کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و برخی از  تحلیل‌های منتشر شده در مورد این موضوع، تاکید کرد: اتفاقی که افتاده است را، نباید دست‌کم بگیریم، کار مهمی شده است. البته ممکن است اروپایی‌ها نظرات دیگری داشته باشند چراکه می‌دانیم آنها تلاش می‌کردند که راه میانه‌ای  پیدا کنند. ولی واقعیت این است که معدود باری است که اروپا همراه با آمریکا به قطعنامه‌ای رای مثبت نداده است.

ظریف همچنین گفت: تعدادی از دوستان در داخل کشور چندین‌بار برجام را تشییع‌جنازه کردند و صحبت‌هایی را در این زمینه مطرح کردند ولی همین جنازه‌ی برجام آمریکا را شکست داد، به‌خاطر این‌که واقعیتی به نام برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اظهار کرد: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و در حاضر بیشترین بازرسی‌ها از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که آژانس شروع به مطرح کردن سوالاتی کرده که در قالب PMD بسته شده است، گفت: همان‌طور که اشاره کردم ما چیزی برای پنهان‌کاری نداریم ولی با روش‌های غیرمنطقی مخالف هستیم.

ظریف با بیان این‌که آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌دنبال پروژه امنیتی‌سازی ایران هستند، گفت: مقام معظم رهبری به صراحت فتوایی در مورد سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای دارند. در جنگ تحمیلی صدام چندین‌بار علیه ما از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد، ما علی‌رغم این‌که می‌توانستیم پاسخ آنها را به مانند خودشان بدهیم، ولی این‌کار را نکردیم و ما بر اساس مبانی اسلامی هیچ‌گاه از این سلاح‌ها استفاده نکردیم، امام(ره) اجازه چنین کاری ندادند و همان‌طور که اشاره کردم، مقام معظم رهبری فتوایی به‌صورت روشن و صریح در مورد ممنوعیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای دارند.

وی با بیان این‌که “ما هیچ‌وقت تسلیم زیاده‌خواهی نمی‌شویم و البته چیزی را نیز برای پنهان‌کردن نداریم”، افزود: ما اجازه نمی‌دهیم که یک پرونده ۴بار باز شود. یک پرونده یک‌بار به دروغ باز شد و با صراحت بسته شد و ما اجازه نمی‌دهیم که دوباره باز شود. آژانس نیز باید به این واقعیت برسد که پرونده‌ی بسته‌شده را نمی‌تواند دوباره باز کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات در آمریکا، گفت: برای ما جمهوری‌خواه و دموکرات فرقی ندارد. ما به عنوان یک دولت مستقل باید روی منافع ملی خود حساب کنیم. آنچه که در آمریکا رخ می‌دهد به مردم این کشور ربط دارد. ما باید به دنبال منافع خود باشیم. البته معتقدم که باید از امور نیز  تحلیل درستی داشته باشیم و از فرصت‌ها برای پیشبرد منافع خود استفاده کنیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان همچنین به اقدام بُزدلانه آمریکا در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و افزود: این ترور نمونه بارزی از وقاحت آمریکا و دولت ترامپ است. آن‌ها بزدلانه سردار سلیمانی را ترور کردند و این  موضوع باز نشان می‌دهد که آمریکا  قَدَر قدرت نیست. آنها برای ترور سردار سلیمانی به روشی متوسل شدند که داعش و گروه‌های تروریستی به آن متوسل می‌شوند.

این خبر تکمیل می‌شود…

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا