جدیدترین و آخرین اخبار داغ دانش و فناوری

آینده تعاملات علمی ایران وابسته به فضای مجازی است

ایمان افتخاری عصر دوشنبه در گفت و با خبرنگار دانشگاه وآموزش ایرنا درخصوص طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی که به تازگی در مجلس مطرح شده است،افزود: بسترهای مورد استفاده برای تعاملات علمی لزوما منطبق بر بسترهایی که معمول و روزمره مردم از قبیل اینستاگرام و واتساپ  نیستند، لذا استفاده از بسترهای مجازی دارای دو الزام متفاوت هستند.

وی اظهارداشت: کمتر ممکن است که از بستر اینستاگرام دریک فعالیت علمی استفاده شود ولی بسترهای مجازی مثل زوم و اسکایپ در تعاملات علمی  بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، امیدواریم در بررسی هایی که برای این طرح در مجلس انجام می شود، آنچیزی که مورد نیاز فضای علمی کشور است کاملا دیده شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران همچنین گفت: امیدواریم در تصویب این طرح آنچه که مورد نیاز در تعاملات علمی است در واقع به شکل حداکثری تامین شود.

افتخاری ادامه داد: محیط های علمی که من با آنها به طور مستقیم سرو کار دارم تعداد سخنرانی های علمی تراز اولی که در کشور با مشارکت دانشمندان تراز اول ایرانی و غیر ایرانی انجام شده  در طول یک سال و نیم گذشته یعنی در دوران شیوع کرونا به شدت روند صعودی داشته است.

وی تصریح کرد: این رشد مشارکت علمی  در شرایطی هست که  در۲ سال گذشته نزول این نوع تعاملات را داشتیم، در واقع در خیلی از حوزه ها تعاملات دانشمندان ما به سطح استاندارد بین المللی نزدیک شده است و باید از آن صیانت کنیم .

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران درمورد طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی یادآور شد:  واقعا لازم نیست این گونه موضوعات جنبه سیاسی پیدا کند، بهتر است که دغدغه های محققان به مراکز تصمیم گیری منتقل شود و مطمئنا افرادی هم آنجا هستند که جمیع جهات را در نظر خواهند گرفت و تصمیم صحیحی اتخاذ خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی به نام طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی مطرح است.

مجلسی ها در جلسه علنی  ششم مردادماه جاری رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی را تصویب کردند.

طبق این اصل رسیدگی و تصویب طرح به کمیسیون تخصصی واگذار و پس از تصویب، در کمیسیون مشترک، طرح دیگر به صحن علنی فرستاده نمی شود و مستقیماً از کمیسیون تقدیم شورای نگهبان می شود و در صورت تایید شورای نگهبان نیز برای مدتی معین به شکل آزمایشی اجرایی می شود

نمایندگان مجلس ۱۹ مرداد جاری با ۱۳۰ رای موافق و ۱۲۱ رای مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت نکردند تا همچنان طرح در کمیسیون مشترک بررسی شود.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا