جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

ابوبکر البغدادی در تدارک پلتفرم متحرک جهانی برای تروریست‌های داعش/ شیطان ظاهر می‌شود!

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ابوبکر البغدادی با آشکار شدن دوباره پس از سالها حمله اخیر این گروه به سریلانکا را انتقام شکست اخیر خود در باغوز در شرق سوریه نامید. رهبر خودخوانده خلافت تروریست‎ها در این ویدیو در میان انبوهی ریش خاکستری و نشسته در کنار اسلحه‎ای و تکیه داده به چند بالش گفت: «نبرد باغوز تمام شده است، اما نبرد‌های دیگری در راه است. برادران شما در سریلانکا با انجام حملات انتحاری مرهم قلب تک تک شما شده‎اند تا انتقام برادران شما در باغوز را بگیرند.
جنگ امروز ما جنگ اصطحکاکی برای صدمه زدن به دشمن است و آن‌ها باید بدانند که جهاد تا روز قیامت ادامه دارد». او در این ویدیو تلاش می‎کرد با صدایی آرام و با لحنی تأثیرگذار با سه مردی که روبه‎رویش نشسته بودند صحبت کند و بار دیگر پیام ارعاب و ترور را به جهان مخابره کند.
الفرقان، شبکه رسانه‎ای داعش، با انتشار این ویدیو در شب دوشنبه باعث ایجاد موج رسانه‎ای شد که خبر زنده بودن بغدادی در رأس آن قرار گرفت. او در این ویدیو اعلام کرد که به دنبال گرفتن انتقام کشته‎شدگان و اسیرشدگان تروریست‎هایش در سوریه است و حمله‎ای که اخیراً به سریلانکا صورت گرفت و باعث کشته شدن ۲۵۰ نفر شد، در راستای همین هدف بوده است. در این ویدیو ۱۸ دقیقه‎ای هیچ ردپایی از محل اختفای او فاش نشده است؛ این نخستین باری است که پس از سخنرانی او در مسجد جامع النوری موصل در سال ۲۰۱۴ بر منبر نشست و سخنرانی کرد.
این سخنرانی به عنوان نقطه عطف قدرت‎گیری داعش و اعلام خلافت این گروه تروریستی در عراق و سوریه تلقی می‎شود. در ماه ژانویه همان سال، داعش توانست کنترل شهر رقه سوریه را در دست بگیرد و آن را به عنوان پایتخت خود اعلام کند. چند ماه بعد، گستره خلافت آن به موصل عراق هم رسید و جمعیت نیم‎میلیونی این شهر اسرای تروریست‎ها شدند. تا سال ۲۰۱۷ کنترل هر دو شهر در دست آن‌ها بود، اما رفته‎رفته آفتاب اقبال و خوش‎شانسی این گروه به غروبش نزدیک شد و پایگاه‎های تروریست‎ها یکی پس از دیگری سقوط کرد و از ۴۰ هزار سربازی که در سال ۲۰۱۵ برای خود دست و پا کرده بود، تلی از اجساد یا اسرا و زندانی کشور‌های دیگر چیزی باقی نماند.
به گزارش سی‎ان‎ان، بغدادی، رهبر ۴۷ ساله داعش، با جایزه‎ ۲۵ میلیون دلاری‎ای که امریکا برای بردن سرش گذاشته، مهم‎ترین مرد تحت تعقیب جهان است. اگرچه برخی رسانه‎ها و حتی وزارت خارجه امریکا درباره صحت این ویدیو تردید کرده‎اند. سخنگوی کاخ کرملین هم اعلام کرد هنوز مسکو نمی‎داند بغدادی زنده است یا نه.
دور جدید حیات داعش
انتشار این ویدیو در شرایطی که بار‌ها شایعه‎های زخمی و حتی کشته شدن او به گوش می‎خورد، به زعم برخی کارشناسان نشان دهنده این است که دوره جدیدی از حیات داعش آغاز شده است. به گزارش مجله نیویورکر، دو روز پس از حمله مرگبار سریلانکا، داعش در وب‎سایت خبری خود اعلام کرد که مسئولیت این حمله با این گروه تروریستی بوده است.
اصولاً داعش برای آنکه حمله‎ای را به خود متصل کند، دو روز صبر نمی‎کند، اما این بار این کار را کرد و هنوز ناظران علتش را نمی‎دانند. یکی از اولیه‎ترین متد‌های تبلیغاتی این گروه این است که پس از انجام حملات تروریستی به سرعت اعلام می‎کرد سربازان داعش آن را انجام داده‎اند تا هم به اعضای گروه خود قوت قلب بدهد و هم در سراسر جهان رعب و وحشت ایجاد کند.
پس از آنکه این حمله صورت گرفت برای بسیاری این پرسش مطرح شد که هدف عاملان آن چه بوده است؟ برای داعش این هدف کاملاً آشکار است: استراتژی استفاده از تروریسم هرگز برای این گروه در این برهه به این اندازه مهم نبوده است. دلیلش هم این است که با از دست دادن قلمروی فرماندهی داعش طی سال‎های اخیر، تبلیغات سیاسی داعش بر این متمرکز شده که نشان بدهد رهبر این گروه از متمرکز شدن اعضای آن در یک نقطه جغرافیایی دست کشیده است و در صدد ایجاد پلتفرمی جهانی برای انجام حملات تروریستی خود است. پلتفرمی متحرک و قابل جابه‎جایی که بتواند در آینده به هر نقطه جهان منتقل شود.

چارلی وینتر تحلیلگر ارشد مؤسسه مطالعات رادیکالیزاسیون در مجله آتلانتیک با اشاره به تغییر رویکرد داعش نوشته است: تلاش‎های داعش برای تغییر راهبرد خود تابستان گذشته آغاز شد. یعنی هنگامی که ولایت‎های متعدد خود در عراق و سوریه را از دست داد و به جایش متحدانی در یمن و لیبی پیدا کرد و شاخه‎های کوچکی در سومالی و جنوب شرقی آسیا تشکیل داد. پیش از این داعش اعلام کرده بود سوریه و عراق پایگاه اصلی خلافت جهانی این گروه تروریستی است. همین ادعا کار را برای تغییر راهبردش ساده کرده بود، زیرا می‎توانست به جای آنکه برای اعضایش علل شکست خلافت در این دو کشور را توجیه کند، در سایر نقاط جهان عضو پیدا کند و فعالیت‎هایش را در قالبی دیگر ادامه دهد. پیش از این القاعده در سال ۲۰۰۴ این استراتژی را به کار گرفته بود. اکنون داعش هم می‎خواهد از دوره کشورگشایی و کشورداری عبور کند و بر انجام فعالیت‎هایی تروریستی در سراسر جهان متمرکز شود تا این‌گونه حیات خود را حفظ کند. به همین خاطر است که بغدادی در ویدیوی خود می‎گوید در هشت کشور جهان حدود ۹۰ حمله تروریستی توسط این گروه صورت گرفته است. بغدادی در ویدیوی خود تلویحاً اعلام کرد که تشکیل خلافت در سوریه و عراق عالی بود، اما نمی‎توانست بیش از آن گسترش پیدا کند. او با حمله سریلانکا به دنبال چیز بزرگ‎تری است. اگرچه تلخ است، اما لازم است هشدار بدهیم که احتمالاً باید در آینده شاهد حملات بیشتری مانند سریلانکا باشیم. حمله سریلانکا یک حمله تروریستی ساده نبود؛ بلکه احتمالاً یک حمله آزمایشی بود.

منبع: خبرگزاری برنا

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا