جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

اختلافات شدید در کاخ سفید؛ پمپئو و بولتون یک طرف و ترامپ طرف دیگر/ اعلام خبر سفر ظریف به کره شمالی از قلب نیویورک پیام مهمی برای جهان داشت

محمد ساجدی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص سفر پمپئو وزیر خارجه امریکا به روسیه با محوریت موضوع ایران و اقدامات جدید کشورمان در حوزه برجام گفت: شرایط فعلی حکایت از ایجاد اختلافات شدید در کاخ سفید دارد پمپئو و بلتون در یک طرف و ترامپ در طرف دیگر است . شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در یک جلسه خصوصی در کاخ سفید زمانی که که برای حل بحران از افراد مختلف حاضر در جلسه نظرخواهی می‌کنند ترامپ می‌گوید: جان (بولتون) الان پیشنهاد بمباران می‌دهد، همان طور که راه حل‌های دیگر او نیز به جنگ ختم می‌شود. پیشنهاد بمباران ونزوئلا، تهران و کره شمالی همگی از طرف بولتون مطرح شده بود.

وی تصریح کرد: همین که ترامپ پیشنهاد مذاکره به ایران می‌دهد و عنوان می‌کند شماره تلفن به سفارت سوئیس برای تماس ایرانی‌ها داده ایم، اما بولتون و پمپئو بر طبل جنگ می‌کوبند خود نشانی آشکار از اختلافات در کاخ سفید است.

ساجدی با اشاره به سفر سرزده وزیر خارجه امریکا به عراق و دیدار با یکی از احزاب معروف عراقی گفت: در این دیدار حزب النجبا که یکی از زیرمجموعه‌های آن حشد الشعبی عراق است به پمپئو و عادل البدل المهدی نخست وزیر عراق صراحتا اعلام کرد که در هیچ شرایطی در تحریم‌های ضد ایرانی شرکت نخواهیم کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه حوادث منطقه مثل انفجار در بندر فجیره، عقب نشینی یمنی‌ها از سه بندر و کشتاری که اخیرا عربستان به راه انداخته است فضا را به شدت برای امریکایی‌ها در منطقه خراب کرده است و آن‌ها به دنبال پیدا کردن یک قربانی در این سناریو هستند.

وی افزود: پیدا کردن قربانی توسط امریکایی‌ها نیازمند ابزار‌هایی است که آخرین تلاش‌های مزورانه آن‌ها به هم زدن روابط ایران و روسیه است طرحی که نتانیاهو نیز چندی قبل آن را اجرا کرد و ضمن سفر به مسکو از آن‌ها خواست که اگر روس‌ها اسرائیل را در قدرت قانونی بپذیرند رژیم صهیونیستی بین امریکا و روسیه را آشتی دهد تا تحریم‌های امریکا علیه روس‌ها لغو شود. در این مسیر سکوت روس‌ها شاید حکایت از این داشته باشد که این معامله به نتیجه رسیده است.

ساجدی با اشاره به اعلام سفر ظریف به کره شمالی گفت: قطعا وزیر امور خارجه پس از سفر به روسیه و عشق آباد سفری به کره شمالی خواهد داشت و اعلام این سفر از زبان ظریف آن هم از قلب نیویورک مخابره کننده پیامی استراتژیک به جهان مبنی بر این است که روابط بین ایران و کره شمالی قطعا به زیان امریکایی‌ها تمام خواهد شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: بعد از این پیام ظریف موضع امریکایی‌ها نسبت به کشورمان تا حدی نرم شد تا جایی که عنوان کردند به دنبال جنگ با ایران نیستیم و از ایران چیز زیادی جز مذاکره نخواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: البته به نظر می‌رسد تا دو سال دیگر که انتخابات امریکا برگزار شود مذاکره بین ایران و امریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت و در انتخابات امریکا یا دمکرات‌ها روی کار می‌آیند که در این صورت کفه ترازو به نفع ایران سنگین‌تر خواهد بود و یا جمهوری خواهان انتخاب می‌شوند و از آنجا که ترامپ اهل معامله است آن زمان امتیاز بیشتری به ایران خواهد داد لذا ایران این را به خوبی می‌داند که اگر بخواهد با امریکایی‌ها مذاکره‌ای هم کند الان زمان آن نیست.

ساجدی در پایان یادآور شد: به طور کلی مذاکره‌ای خوب است که بتوان در آن امتیاز گرفت، اما حاصل جمع این معادله این است که در شرایط فعلی ایران اصلا پای میز مذاکره نخواهد رفت و اگر بخواهد مذاکره کند زمانی این کار را انجام می‌دهد که بتواند از امریکایی‌ها امتیازاتی از جمله لغو تحریم‌ها را بگیرد لذا در مقطعی که ترامپ به دنبال آن است که برای بار دوم در انتخابات پیروز شود قطعا حاضر خواهد شد امتیازات بیشتری به ایران بدهد.

منبع:خبرگزاری دانشجو

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا