جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

استخدام کاردرمانگر و گفتاردرمانگر در آموزش و پرورش / جزئیات

بر اساس نتایج آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان، هزار کاردرمانگر و گفتاردرمانگر جذب وزارت آموزش و پرورش می شوند.

امسال وزارت آموزش و پرورش برای اولین بار در ۲۰ سال اخیر، درصدد جذب نیروی توانبخشی متخصص یعنی شغل مربی امور آموزش معلولان یا همان کاردرمانگر و گفتاردرمانگر برای مدارس و مراکز زیر مجموعه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور است.

با توجه به اینکه اکثر نیروهای توانبخشی زیر مجموعه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به سن بازنشستگی رسیده‌ و یا از سیستم خارج شده‌اند و یا در دو سال آینده بازنشسته می شوند، مجوز هزار ردیف استخدامی توسط سازمان اداری و استخدامی برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مدارس استثنایی و نیز مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به‌هنگام، اخذ شده است.

البته جهاد دانشگاهی و نه وزارت آموزش و پرورش برگزار کننده این آزمون استخدامی است و از همین رو، از روز گذشته فراخوان ثبت‌نام در این آزمون از طریق مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس https://hrtc.ir منتشر شد.

متقاضیان شرکت در این آزمون از دیروز به مدت دو هفته تا پایان این ماه (جمعه ۳۱ شهریور) مهلت دارند تا در این آزمون ثبت‌نام کنند.

همچنین کارت شرکت در این آزمون دوشنبه ۱۷ مهر منتشر شده و آزمون در یکی از روزهای ۲۰ یا ۲۱ مهر در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود. در این راستا تاریخ دقیق برگزاری آزمون هفته اول مهرماه اطلاع رسانی می‌شود.

از نظر توزیع جنسیتی مردان و زنان به یک نسبت می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. درواقع محدودیتی برای جذب زنان و مردان وجود ندارد و ملاک جذب نمره علمی افراد است. پس از اعلام نتایج اولیه آزمون کتبی، سه برابر ظرفیت از بین داوطلبان واجد شرایط که حد نصاب نمره علمی آزمون کتبی را کسب کرده‌اند، به ارزیابی تکمیلی فراخوانده می‌شوند.

آزمون شامل دو بخش ارزیابی کتبی و ارزیابی تکمیلی است

در دفترچه آزمون مربی امور امور معلولان که از طریق مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس https://hrtc.ir قابل دریافت است، قید شده که این آزمون شامل دو بخش کتبی و ارزیابی تکمیلی است.

۴۰ درصد نمره قبولی در آزمون مربوط به آزمون کتبی و ۶۰ درصد مربوط به ارزیابی تکمیلی می شود و پذیرفته‌شدگان ملزم به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی شامل مجموعه‌ای از دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی (نظری ـ مهارتی) هستند که این دوره در دانشگاه فرهنگیان و بدون دریافت حقوق و مزایا برگزار می‌شود و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در این دوره است.

در آزمون کتبی، حیطه‌های عمومی، تخصصی و اختصاصی متقاضیان سنجش می‌شود و در ارزیابی تکمیلی صلاحیت‌ها و شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای مورد نیاز برای شغل مربی کار درمانگر و گفتاردرمانگر با هدف تعمیق شایستگی‌های معلمی مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

شرایط سنی شرکت در آزمون چگونه است؟

داشتن حداقل ۲۰ سال تمام و حداکثر ۴۰ سال تمام با مدرک لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر از جمله شرایط عمومی برای ثبت‌نام در این آزمون است.

البته جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتراز شرط حداکثر سن معاف هستند.

همچنین برای پدر، مادر و برادر، خواهر و همسر شهید به میزان ۵ سال، برای داوطلبانی که در جبهه‌ها به طور داوطلبانه خدمت کرده‌اند به میزان حضور در جبهه و مدت زمان بستری شدن و یا استراحت پزشکی رزمندگان داوطلب در اثر مجروحیت در جبهه‌ها و نیز برای داوطلبانی که در طول جنگ تحمیلی به اسارت دشمن بعثی و یا گروه‌های ضد انقلاب در آمده‌اند به میزان مدت اسارت و حضور در جبهه به شرط ارائه مدارک و مستندات لازم از مراجع ذی ربط ، به حداکثر سن مقرر اضافه می‌شود.

قانون جوانی جمعیت و استخدام

بر اساس بند (الف) ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند یک سال تا حداکثر پنج سال به سقف شرط سنی ثبت نام در این آزمون و استخدام در این شغل مشروط به اینکه نرخ باروری در شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند او از بیشتر از ۲.۵ نباشد، اضافه می شود.

همچنین به ازای تاهل و هر فرزند، دو درصد و مجموعا حداکثر تا ۱۰ درصد به امتیاز مکتسبه آزمون کتبی داوطلب اضافه می‌شود.

فارغ التحصیلان کدام رشته‌ها می توانند در این آزمون ثبت نام کنند؟

فارغ التحصیلان رشته‌های کاردرمانی و گفتار درمانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری می توانند در این آزمون برای اشتغال در رشته شغلی مربی امور آموزش معلولان ثبت نام کنند.

سوالات آزمون کتبی شامل چه موادی است؟

آزمون کتبی شامل حیطه عمومی، تخصصی و اختصاصی داوطلبان سنجش می شود.

در حیطه عمومی آزمون کتبی سوالات پیرامون باور و التزام عملی به ارزش‌های اسلامی، ملی، انقلابی و روحیه جهادی(معارف، اندیشه های اسلامی و انقلابی، تاریخ و فرهنگ و تمدن)، دانش تعلیم و تربیت اسلامی، دانش سیاسی، اجتماعی و حقوقی و نیز توانایی‌های عمومی ذهنی طراحی شده و دانش داوطلب در حیطه‌های یاد شده سنجش می‌شود که منابع مطالعاتی آن و امتیاز و سهم هر کدام از این محتواها در آزمون کتبی و نیز در دفترچه راهنما آزمون قید شده است.

۱۰۰ سوال در حیطه عمومی به صورت چهارگزینه‌ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی شده‌اند که ضریب «یک» دارند.

در حیطه اختصاصی سوالات آزمون کتبی در حوزه تسلط داوطلب بر دانش یاددهی ـ یادگیری طراحی شده که محتوای آن مبتنی بر راهنمای تشخیص آماری و اختلالات روانی، سنجش و اندازه‌گیری پیشرفت تحصیلی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و نیز اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش است و منابع مطالعاتی برای آن و امتیاز و سهم هر کدام از این محتواها در آزمون کتبی نیز در دفترچه راهنما آزمون قید شده است.

۶۰ سوال در حیطه اختصاصی به صورت چهارگزینه‌ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی شده‌اند که ضریب «یک» دارند.

در حیطه تخصصی نیز مواد سوالات این آزمون شامل مبانی کاردرمانی ذهنی و جسمی حرکتی، روانشناسی اختلالات عصبی ـ رشدی، مبانی روانی و حرکتی در کودکان، مبانی یکپارچگی حسی و کاربرد آن در کودکان، راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان از تعریف تا تشخیص، اختلالات زبان از کودکی تا نوجوانی، درمان لکنت برای کودکان مدرسه رو و نوجوانان و نیز اختلالات تولیدی و واج شناسی در کودکان می‌شود که منابع مطالعاتی برای آن و امتیاز و سهم هر کدام از این مواد در دفترچه آزمون درج شده است.

۱۰۰ سوال در حیطه تخصصصی به صورت چهارگزینه‌ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی شده‌اند که ضریب «یک» دارند.

حدنصاب نمره آزمون چقدر است؟

معرفی داوطلب به مرحله ارزیابی تکمیلی و مصاحبه منوط به کسب حدنصاب نمره در آزمون کتبی است.

در همین راستا پس از برگزاری آزمون کتبی، نمرات داوطلبان به تفکیک حیطه های عمومی، اختصاصی و تخصصی محاسبه می شود و بر این اساس کسب حداقل ۵۰ درصد میانگین نمره مکتسبه سه نفر اول با ارزش وزنی ۴۰ درصد برای حیطه عمومی آزمون کتبی و ۶۰ درصد برای حیطه های تخصصی و اختصاصی آزمون کتبی در هر سهمیه استخدامی ـ شغل ـ شهرستان محاسبه و مبنای معرفی داوطلبان به مراحل بعدی حهت ارزیابی تکمیلی قرار می‌گیرد.

آزمون کتبی مجموعا ۴۰۰ امتیاز (حیطه عمومی ۱۰۰، حیطه اختصاصی ۱۰۰ و حیطه تخصصی ۲۰۰ امتیاز) و ارزیابی تکمیلی مجموعا ۶۰۰ امتیاز (حیطه عمومی ۱۵۵، حیطه اختصاصی ۱۶۵ و حیطه تخصصی ۲۸۰ امتیاز) دارد و حداکثر امتیاز 2 مرحله آزمون ۱۰۰۰ است. از این رو داوطلبان باید با احتساب مرحله ارزیابی تکمیلی در مجموع حداقل ۴۷۰ امتیاز از حداکثر ۱۰۰۰ امتیاز را کسب کنند.

در ارزیابی تکمیلی چه مواردی سنجش می‌شود؟

در مرحله ارزیابی تکمیلی نیز داوطلبان در محورهای باور و التزام عملی به ارزش‌های اسلامی، توانایی تلاوت قرآن، رعایت آداب و اخلاق اسلامی، مهارت‌های ارتباطی، مسئولیت پذیری و تعهد سازمانی، تفکر تحلیلی و حل مساله و  خلاقیت و نوآوری، مهارت‌های ارائه روشهای تربیتی و توانبخشی اثر بخش، تربیت چند ساختی، انگیزه شغلی، کاربست فناوریهای نوین آموزشی و توانبخشی، کسب مقام در مسابقات و رویدادها، سوابق فعالیت‌های تحصیلی و آموزشی و فرهنگی و جهادی، ابتکار در طراحی فعالیت‌ها و بازی‌های آموزشی و توانبخشی، توانایی طراحی برنامه آموزشی ـ توانبخشی و نیز اجرای عملی پروتکل‌های توانبخشی کاردرمانی و گفتاردرمانی به شیوه سنجش کانون ارزیابی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

سهمیه ویژه ایثارگران

جذب ایثارگران مورد تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران از طریق شرکت در این آزمون استخدامی و از محل سهمیه قانونی ۲۵ درصد شامل جانبازان، آزادگان، همسران و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر،همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال و بالای یک سال اسارت، پدر و مادر و خواهر و برادر شهید و سهمیه قانونی ۵ درصد شامل رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و  فرزندان آزادگان کمتر از یک سال اسارت انجام می شود.

جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و نیز فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر از شرط حداقل سن و حداقل معدل برای این آزمون استخدامی معاف هستند.

آن دسته از فرزندان شاهد، جانبازان از کار افتاده کلی، آزادگان از کار افتاده کلی و فرزندان آنان که علاوه بر سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران با کسب حد نصاب قبولی و رعایت ترتیب نمرات مکتسبه در سهمیه آزاد پذیرفته می شوند می‌توانند همانند سایر فرزندان شاهد و جانبازان و آزادگان از شرط حداقل معدل و حداکثر سن معاف شوند.

همچنین مشمولان سهمیه‌های ۵ و ۲۵ درصد متقاضی استخدام در وزارت آموزش و پرورش باید حداقل ۸۰ درصد حد نصاب علمی آخرین نفر پذیرفته شده را کسب کنند.

کدام معلولان استخدام می‌شوند؟

در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان وزارت آموزش و پرورش آمده است که معلولان باید صلاحیت و توانایی برای انجام کاری که در جهت آن استخدام می‌شوند را داشته باشند و استخدام معلولان به شرط آنکه به تشخیص سازمان بهزیستی کشور معلولیت آنان مانع از معلولیت کاری آنها نباشد، بلامانع است.

همچنین داشتن سلامت جسمانی، روانی و توانایی برای انجام کاری که داوطلب در آن استخدام می شود از جمله شروط عمومی برای ثبت نام در این آزمون است و درصورت عدم تایید توانایی داوطلبان معلول در مرحله بررسی مدارک و معاینه پزشکی شورای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان داوطلب مرجع رسیدگی به اعتراضات داوطلبان است.

همچنین در بخش دیگر این دفترچه ذکر شده است که امکان ثبت نام و پذیرش داوطلبان دارای معلولیت آسیب بینایی شدید، ناشنوا و دارای معلولیت جسمی حرکتی شدید وجود ندارد.

متقاضیان می توانند تا ۳۱ شهریورماه با مراجعه به مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس https://hrtc.ir ضمن دریافت دفترچه راهنمای آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مربی امور آموزش معلولین، در این آزمون ثبت نام کنند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
ایسنا
دکمه بازگشت به بالا