جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

اظهارات صادق کوشکی درباره ماجرای توافق اخیر با آژانس

یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا، اظهار کرد: «در مذاکره شما همیشه باید حداکثر امتیازات را برای کشور مطالبه کنید. اگر حداکثر‌ها به دست آمد که چه بهتر، اما اگر مقداری هم کاهش پیدا کرد اشکالی ندارد.»

یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا، اظهار کرد: «در مذاکره شما همیشه باید حداکثر امتیازات را برای کشور مطالبه کنید. اگر حداکثر‌ها به دست آمد که چه بهتر، اما اگر مقداری هم کاهش پیدا کرد اشکالی ندارد.»

محمد‌صادق کوشکی در پاسخ به سئوالی درمورد اعتراض مدیرمسئول کیهان به حسین امیر‌عبداالهیان و علی باقری‌کنی در مورد طلب لغو همه تحریم‌ها به جای تحریم‌های برجامی گفت: «من کاری به آقای شریعتمداری ندارم، ولی شخصا یک نقدی را داشتم در خصوص مقوله نصب دوربین‌ها که به آژانس اجازه داده شد که در مجموعه کرج دوربین گذاشته شود. بحث من این بود که ما در حوزه هسته‌ای و در عرصه‌های مختلف از نحوه همکاری با آژانس تا مذاکرات وین، یک تجربه هشته ساله را پیش روی خود داریم؛ در این تجربه ما با حسن نیت، هرگونه همکاری ممکن را باآژانس یا با طرف‌های ۱+۵ انجام دادیم و خروجی همه این همکاری‌ها و حسن نیت‌ها این بود که هم به تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای ما حمله شد و هم اینکه هیچ امتیازی در این عرصه به ما داده نشد. یعنی عملا دست ما از بدیهی‌ترین امتیازات خالی ماند.»

وی افزود: «به عنوان فردی که در این عرصه معلم است و یک درکی از این مسئله دارد، در مورد همکاری با آژانس و نصب دوربین در تاسیسات کرج به شدت نگرانی ایجاد شد. آن هم در حالیکه تاسیسات کرج مورد حمله قرار گرفته و ما هیچ امتیازی از آژانس نگرفتیم. جالب اینجا‌ست که آژانس تعهد دارد که امنیت آن‌جا را به عنوان یک شبکه تحت پوش خود، تامسن و محافظت کند. اما آژانس به طوری که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است، گفت می‌خواهم دوربین نصب کنم و اصلا پیگیری نشد که چه کسی این کار را کرده همچنین در سطح بین‌المللی هم به صورت رسمی محکوم نشد.»

کوشکی ضمن تاکید بر آنکه آژانس باید پیگیری می‌کرد چراکه مجموعه کرج تحت پوشش آژانس است، بیان کرد: «اصلا یکی از تبعات عضویت ما در آژانس، این است که امنیت تاسیسات ما حفظ شود به دلیل اینکه زیر پوشش NPT است. نکته بعدی این است که در مورد مذاکرات هر چند که خود من به آقای باقری اطمینان دارم، اما این نگرانی همیشه وجود دارد. با توجه به تجربه تلخ مذاکرات از سال ۹۲ تا سال ۹۹، این تجربه تلخ وجود دارد که مبادا تیم مذاکره‌کننده ما گامی بردارد که این گام منجر شود به اینکه بازهم ما امتیازی دهیم بدون اینکه امتیازی بگیریم. این نکته‌ایست که دوستانه به مذاکره‌کنندگان گفته‌ایم، به این دلیل که ما از همکاری با آژانس یک هدف داریم و آن هم تامین امنیت و منافع ملی است. اگر همکاری ما با آژانس و انجام مذاکره منجر به محقق شدن این موارد نشود، آنوقت این همکاری و مذاکره چه سودی دارد؟ این نکته‌ایست که بر اساس تجربیات گذشته باید به طور جدی از آن مراقبت کنیم.»

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که وقتی سخن از لغو همه تحریم‌ها می‌شود، آیا شامل تحریم‌ها اولیه هم هست یا خیر، تصریح کرد: «شما در مذاکره تا مطالبات حداکثری نداشته باشید، نمی‌توانید به امتیازات متوسطی دست پیدا کنید. به نسبت مطالبه و پافشاری شما درصد کمتری امتیاز داده می‌شود، چون مذاکره جایی‌ست که دو طرف می‌آیند تا امتیازات کمتری دهند. ما اگر مطالبه حداکثری رفع همه تحریم‌ها را روی میز بگذاریم و پافشاری کنیم، ممکن است به این نتیجه برسیم که بخشی از تحریم‌ها حذف شود، اما اگر از اول بگوییم بخشی از تحریم‌ها لغو شود، هیچکدام از تحریم‌ها حذف نمی‌شود. کما اینکه تجربه سال ۹۲ تا ۹۹ ما همین را تایید می‌کند و به همین خاطر الان می‌گوییم مطالبه حداکثری داشته باشیم تا خروجی نسبی و متوسطی به همراه داشته باشد.»

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا