جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

اظهارات پوتین درباره تضمین آتش‌‍بس ایروان و باکو

رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه (دیروز) در ساختمان وزارت خارجه این کشور حاضر شد و برای مقام‌های ارشد این وزارتخانه درباره نقش مسکو در قبال منازعه ارمنستان و جمهوری آذربایجان سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین در ساختمان وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که درگیری‌های اخیر در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد وضعیت منطقه همچنان شکننده است و به ادامه حضور نیروهای حافظ صلح روسیه به منظور تضمین ثبات نیاز وجود دارد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «یک سال پیش، درگیری در قره‌باغ متوقف شد و روسیه تلاش‌های میانجیگری قابل توجهی انجام داد با این حال، تیراندازی اخیر در مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان نشان داد که وضعیت در منطقه هنوز به طور کامل آرام نشده است».

ولادیمیر پوتین خطاب به مقام‌ها و دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: «برای تضمین ثبات، نیروی حافظ صلح روسیه به عنوان ضامن رژیم آتش‌بس و امنیت مردم غیرنظامی بسیار مورد نیاز است».

به گفته او، روسیه در زمینه تلاش برای حل مناقشات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بازسازی روابط اقتصادی در منطقه و رفع انسداد خطوط حمل و نقل، نقش بزرگ‌تری هم برای ایفا کردن دارد.

رئیس‌جمهور روسیه افزود، چشم انداز (آینده تحولات و حل مناقشات بین ایروان و باکو) امیدوارکننده است چرا که همه کشورهای منطقه به یک راه حل بلندمدت علاقه‌مند هستند.

اظهارات ولادیمیر پوتین در شرایطی مطرح شده که روسیه سال گذشته میانجی توافق آتش‌بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد و طبق این توافق، نیروهای نظامی روسیه به عنوان صلح‌بان در مناطق مرزی و مورد مناقشه مستقر شدند.

به رغم توافق آتش‌بس، روز سه شنبه هفته جاری درگیری‌های شدیدی بین نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان اتفاق افتاد و از هر دو طرف تلفات بر جا گذاشت

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا