جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

افت تمام شاخص های مهم بازار سهام

این هفته تمام شاخص های مهم بازار سهام افت کردند. اما بیشتر از همه، شاخص کل با کاهش مواجه شد. به عبارتی نمادهای بزرگ و شاخص ساز این هفته وضعیت خوبی نداشته اند.

نمادها، چه بزرگ و چه کوچک، با افت مواجه شدند اما بیشتر از همه، نمادهای بزرگ بازار بودند که با کاهش مواجه شدند.

این هفته شاخص کل بورس تهران افت بیش از 26 هزار واحدی داشت که معادل 1.84 صدم درصد است. شاخص هم وزن هم افت 1500 واحدی معادل 38 صدم درصدی داشت. شاخص فرابورس نیز با افت 192 واحدی معادل یک درصد مواجه شد.

نمادهای کوچک بازار در این هفته تقریبا درجا زدند و البته بسیاری از آن ها هم رشد کردند. اما شاخص سازها که ابهامات آن ها بیشتر است، نوسانات بزرگ تری داشتند.

کاهش ارزش معاملات

ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به هفته قبل تقریبا کمتر بود. در روزهای شنبه و دوشنبه ارزش معاملات خرد 2700 میلیارد تومان بود. یکشنبه 2200 و سه شنبه 2300 میلیارد تومان بود. در نهایت در روز چهارشنبه هم رقم معاملات خرد به حدود 3000 میلیارد تومان رسید اما به بالای 3 هزار میلیارد تومان نرسید.

این در حالی است که در هفته گذشته ارزش معاملات خرد در دو روز بالای 3 هزار میلیارد تومان بود. کم شدن ارزش معاملات خرد در روزهایی که شاخص ها هم با افت مواجه شده اند، اتفاق خوشایندی نیست و می تواند اثر منفی خود را در معاملات هفته آینده نشان دهد. البته از آن جا که ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه که آخرین روز معاملاتی این هفته بود افزایش خوبی داشت، ممکن است در هفته آینده روند رو به رشد خود را حفظ کند.

خروج پول ادامه دار شد

این هفته برای دومین هفته متوالی خروج پول خرد از بازار سهام اتفاق افتاد. در این هفته در تمام روزهای معاملاتی، سهامداران حقیقی پول خود را از بورس خارج کردند.

بیشترین خروج پول در این هفته در روز شنبه اتفاق افتاد که حقیقی ها بیش از 400 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه نیز به ترتیب 120، 100، 80 و 180 میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار خارج شد. با این حساب به نظر می رسد دوباره شرایط بورس طوری شده که سهامداران حقیقی علاقه ای به تزریق پول به بازار ندارند.

بهبود شاخص قدرت خریداران حقیقی

برخلاف ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی ها از بازار که در این هفته وضعیت خوبی نداشت، شاخص قدرت خریداران حقیقی با بهبودی چشمگیر مواجه شده است. در این هفته در روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 0.85 کاهش یافت اما یکشنبه این شاخص به عدد 0.95 رسید.

اما از روز دوشنبه قدرت خریداران حقیقی بیشتر از فروشندگان حقیقی شد. در روز دوشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 1.11 رسید و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم این شاخص اعداد 1.03 و 1.04 را ثبت کرد که نشان می دهد خریداران حقیقی با پول های درشت، کم کم در بازار فعال شده اند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا