جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

افزایش مجدد قیمت برنج در یک هفته اخیر

تقی جعفریان رییس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران خاطر نشان کرد: افزود: 80 درصد برنج از تولیدکنندگان و کشاورزیان خارج شده است و در انبارهای افرادی است که تمایلی به عرضه آن ندارند و می‌خواهند با دپو برنج کنترل بازار این محصول را در دست بگیرند.

تقی جعفریان با اشاره به افزایش 6 تا 7 درصدی قیمت برنج کشت دوم، گفت: قیمت برنج‌های سنتی هاشمی و طارم افزایش مجدد نرخ را در هفته اخیر را تجربه کردند این در حالیست که قیمت برنج‌های پرمحصول ثابت ماند و تغییر نکرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به انواع قیمت برنج در بنکداری، گفت: قیمت طارم کیلویی 73 هزار تومان، هاشمی کیلویی 75 هزار تومان و برنج کشت دوم کیلویی 80 هزار تومان، فجر کیلویی 55 هزار تومان، ندا کیلویی 43 هزار تومان و شیرودی کیلویی 46 هزار تومان است. سود بنکداری و عمده‌فروشی 2 تا 3 درصد بوده و این در حالیست که سود فروش واحدهای صنفی 10 تا 12 درصد است.

وی با بیان اینکه عرضه محصول به‌صورت قطره‌چگانی است، افزود: 80 درصد برنج از تولیدکنندگان و کشاورزیان خارج شده است و در انبارهای افرادی است که تمایلی به عرضه آن ندارند و می‌خواهند با دپو برنج کنترل بازار این محصول را در دست بگیرند.

جعفریان بابیان اینکه گیلان و گلستان کشت دوم ندارد، خاطر نشان کرد: کشت دوم، در مازندران انجام می‌شود البته حجم کشت دوم به مراتب کمتر از کشت اول است.

رییس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان خودکفایی برنج برای ما وجود دارد؟ گفت: من خودکفایی در تولید برنج را در شرایط فعلی دور از ذهن می‌دانم؛ برای عملیاتی کردن این مهم باید با تفکر و برنامه جلو برویم. همچنین رسیدن به این مهم مستلزم مکانیزه کردن و نوسازی اراضی است. همچنین شالیزارهای ما یکپارچه نیستند و باید شالیزارها 30 تا 50 هزار هکتار شوند در حال حاضر بیشتر اراضی برنج در حد 2 تا 3 هزار متر هستند.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه کارخانه‌جات شالی‌کوبی و تبدیلی در ظاهر مدرن هستند، گفت: بسیاری از دستگاه‌های شالی‌کوبی در کشور چینی هستند از شلتوک‌ها کمتر از 75 درصد برنج به‌دست می‌آید اما اگر کارخانجات تبدیلی تقویت شوند 12 تا 13 درصد میزان استحصال از شلتوک افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر سرانه مصرف بالا رفته است و همین مسئله خودکفایی ما را در تولید برنج دشوار کرده است.

وی میزان مصرف سالیانه برنج را 2 میلیون تن عنوان کرد و افزود: برنج‌های پرمحصول که قرار بود جایگزین برنج‌های ایرانی شوند نتوانست جایگاه خود را در سفره‌های مردم پیدا کند و مردم همچنان تمایل و رغبت به خرید به برنج‌های سنتی طارم، هاشمی و صدری دارند.

جعفریان در ادامه تصریح کرد: کشاورزان نمی‌داند که چه محصولی در اراضی خود کشت کند و اگر در یک سال قیمت مرکبات بالا برود همه متمایل به باغداری می‌شود و اگر قیمت برنج بالا برود برنج می‌کارند هنوز تکلیف کشاورزان در زمینه کشت مشخص نشده است.این فعال اقتصادی با اشاره به کمبود آب در خوزستان و لرستان، گفت: در سال‌های گذشته کشت خوزستان و خراسان به‌دلیل کمبود آب کاهش پیدا کرد و اگر متوقف نشده بود میزان تولید افزایش پیدا می‌کرد و می‌توانستیم امیدوار به خودکفایی در تولید برنج باشیم.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا