جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعیجدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

افزایش نرخ کرایه های حمل ونقل عمومی

جزییات پیشنهاد شهرداری تهران برای افزایش نرخ کرایه های حمل ونقل عمومی را منتشر کرده است.

نرخ کرایه وبلیت مترو ،اتوبوس و تاکسی سال آینده تا ۲۵ درصد رشد خواهد داشت.

لایحه نرخ‌بلیط و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال آینده به شورا ارائه شده است ،اما هنوز کمیسیون تخصصی در خصوص آن اظهار نظر نکرده جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می گوید با افزایش بالای ۲۵ درصد نرخ کرایه ها موافقت نمی شود ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و نماینده شورا در هیات تطبیق قوانین شورای شهر تهران هم تاکید دارد بیش از ۲۵ درصد افزایش نرخ در شورای شهر تصویب نشود زیرا در فرمانداری با آن مخالفت می شود.

اما بر اساس لایه ای که شهرداری تهران به شورا ارسال کرده و هنوز در کمیسیون‌های تخصصی بررسی نشده برخی پیشنهادها تا ۴۰ درصد نیز می‌رسد بر اساس نرخ پیشنهادی شهرداری در سال ۱۴۰۱ در خصوص بلیت های تک سفره پیشنهاد شده نرخ متوسط بلیت تک سفره الکترونیکی مترو به۲۴۰۰ تومان برسد و بلیط تک سفره داخل شهری سه هزار تومان تک سفره حومه ۳ هزار و ۵۰۰تومان و تک سفره هشتگرد ۷ هزار تومان و تک سفره فرودگاه امام خمینی نیز ۱۲ هزار تومان است.

در این لایحه پیش بینی شده برای تشویق مسافران به استفاده از کارت بلیت‌های مبلغ داره احراز هویت شده اعمال ضریب کاهش تا ۵ درصد اقدام کند.

همچنین سرویس دهی در مترو در مناسبت‌های پیروزی انقلاب اسلامی رحلت حضرت امام خمینی عید سعید فطر راهپیمایی روز قدس روز اول مهر برای دانش آموزان و دانشجویان مسیر برگشت مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی مراسم شب های قدر و مراسم غبار روبی مزار شهدا در پنجشنبه آخر سال رایگان است.

در بخش نرخ کرایه های خطوط اتوبوس و مینی بوس نیز نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی ملکی شهر تهران حداکثر تا سقف ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ پیشنهاد افزایش داشته است البته تاکید شده این افزایش باید به نحوی باشد که متوسط افزایش نرخ در مجموع از ۲۵ درصد فراتر نرود.

همچنین نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی بخش خصوصی  سقف ۶۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیشنهاد شده،البته متوسط افزایش نرخ در مجموع نباید از ۵۰ درصد فراتر رود نرخ کرایه خطوط مینی بوس در سال ۱۴۰۱ بر اساس پیشنهاد شهرداری افزایش ۱۲۰ درصد نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی برمبنای طول خطوط تعیین می شود.

همچنین پیشنهاد شده نرخ کرایه جابجایی مسافراز طریق سرویس‌های دربستی نسبت به نرخ های امسال ۶۵ درصد افزایش پیدا کند.

در این لایحه پیشنهاد شده به شهرداری تهران اجازه داده شود در صورت راه اندازی زیرساخت های لازم در ایستگاه های خطوط اتوبوسرانی تندرو نسبت به صدور و فروش بلیط تک سفره داخل شهری معادل نرخ بلیط تک سفره داخل شهری مترو به منظور استفاده مشترک مسافران در کلیه خطوط تندرو و مترو اقدام کند.

در خصوص نرخ کرایه های تاکسی و سرویس مدارس نیز پیشنهاد شهرداری میان افزایش میانگین ۴۱ درصدی نسبت به نرخ های پایه مصوب سال ۱۴۰۰ است.

این نرخ های پیشنهادی شهرداری تهران است که به گفته اعضای شورای شهر تهران تنها با افزایش 25 درصدی کرایه ها موافقت می شود .

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا