جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعیجدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

اُمیکرون اثربخشی واکسن را کاهش می دهد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: سویه اُمیکرون با سرعت بیشتری منتقل می شود، اثربخشی واکسن را ضعیف می کند اما موجب بروز علائم خفیف در بیمار می شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: سویه اُمیکرون با سرعت بیشتری منتقل می شود، اثربخشی واکسن را ضعیف می کند اما موجب بروز علائم خفیف در بیمار می شود.

سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد: سویه اُمیکرون نسبت به دلتا از قدرت سرایت بیشتری برخوردار است و اثربخشی واکسن را کاهش می دهد اما طبق شواهد اولیه نمی تواند موجب بروز علائم شدید بیماری در فرد شود.

سویه دلتا که اوایل سال جاری برای اولین بار در هند شناسایی شد عامل بیشتر عفونت‌های کروناویروس در جهان بوده است. اما شناسایی سویه اُمیکرون در آفریقای جنوبی که دارای تعداد زیادی جهش است کشورهای جهان را بر آن داشت تا ممنوعیت سفر برای کشورهای جنوب آفریقا اعمال کنند و مجدد محدودیت های داخلی اجرایی کرده تا گسترش آن را کاهش دهند.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، سویه اُمیکرون از ۹ دسامبر در ۶۳ کشور شناسایی شده است. همچنین انتقال سریع این سویه از کروناویروس در آفریقای جنوبی که دلتا شیوع کمتری دارد و در انگلیس که دلتا سویه غالب است، مشاهده شده است.

اما در گزارش این سازمان تاکید شده کمبود اطلاعات به این معنی است که نمی‌توان گفت آیا میزان انتقال سویه اُمیکرون به این دلیل است که کمتر در برابر واکنشهای ایمنی آسیب پذیر است، قابلیت انتقال آن بالاتر است یا ترکیبی از هر دو فاکتور است.

به گزارش ایسنا به نقل از ژاپن تودی، هرچند شواهد موجود حاکی از آن است که سویه اُمیکرون می تواند تاثیر واکسن بر ویروس و جلوگیری از انتقال آن را کاهش دهد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا