جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

بررسی چالشهای فرهنگی و آموزشی در مجلس

[ad_1]

بررسی چالش‌های فرهنگی و چالش‌های آموزشی در کشور از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) بیست و پنجم خرداد ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.ارائه گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مسائل فرهنگی کشور و ارائه‌ گزارش وزیر آموزش و پرورش در مورد مسائل آموزشی و مشکلات فرهنگیان از دستور کارهای نمایندگان بود.

61658091

در ابتدای این جلسه رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور با اشاره به ۲۶ خردادماه سالروز شهادت شهیدان موتلفه، یاد و خاطره آنها را گرامی داشت.

محمدباقر قالیباف ادامه داد: مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند این شهدا نورالله فی ظلمات الارض بودند و در دوران ظلمت درخشیدند، فضا و دل‌ها را روشن کرده و راه را به خیلی‌ها نشان دادند.

بررسی چالش‌های فرهنگی در کشور

کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند

در ادامه جلسه علنی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه‌ گزارش به نمایندگان تاکید کرد که وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های متنوع و متعددی را در حوزه فرهنگ و به ویژه در حوزه نهاد کتابخانه‌ها در دستور داشته و گفت: امروز کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند.

فضای مجازی رها شده است
کل بودجه فرهنگی هزینه ساخت ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه است

همچنین رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با انتقاد از رها شدگی فضای مجازی و از عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی افزود: کل بودجه فرهنگ کشور زیر نیم درصد است که بودجه ساخت ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه است. همین اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی هم با تشتت و شلختگی دستگاه‌های فرهنگی بارهای بر زمین مانده‌ای زیادی دارد.

رویدادهای فرهنگی شهرها ثبت شود

پس از صحبتهای اولیه وزیر فرهنگ، اجر چنارانی در جریان بررسی چالش های فرهنگی کشور بر ضرورت ثبت رویدادهای فرهنگی شهرهای مختلف تاکید کرد.

نماینده مردم نیشابور گفت: مشکلات زیادی در حوزه فرهنگی وجود دارد و اینکه وزارت ارشاد با کمبود بودجه مواجه است. یکی از مشکلاتی که سالیان سال است که وجود دارد عدم توجه به ارتقای چارت سازمانی ادارات فرهنگ و ارشاد است. خیلی از شهرستان ها معاونت ویژه استانداری هستند ولی شاید تنها اداراتی که ارتقا پیدا نکردند ادارات ارشاد باشند که باید در سطح ملی به آن توجه شود.

به مشکلات هنرمندان و نویسندگان رسیدگی شود

همچنین کیومرث سرمدی نماینده مردم اسدآباد خواستار توجه به مشکلات هنرمندان و نویسندگان شد و گفت: نکته مهمی که از سوی وزارت ارشاد باید دنبال شود ارتقاء چارت سازمانی همکاران ما در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی خصوصا در شهرستان اسد آباد است که باید به لحاظ بودجه و امکانات عنایت ویژه‌ای به آنها شود.

وزارت فرهنگ از نهادهای مردمی فعال در حوزه‌های قرآنی حمایت کند

نماینده تفت و میبد هم تاکید کرد: باید توجه بیشتری به نهادهای مردمی فعال در حوزه‌های قرآنی شود چون آنها با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

جلیل میرمحمدی در جریان بررسی موضوعات مربوط به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشکل بزرگ کشور عدم حمایت جدی از نهادهای مردمی فعال در حوزه قرآنی که یکی از غفلت‌های وزارت فرهنگ است، می‌باشد. باید با برنامه‌ریزی مدون از این ظرفیت استفاده کرد و از آنها حمایت شود. در حال حاضر نهادهای مردمی در حوزه قرآنی برای فعالیت‌های حداقلی خود با مشکل تامین اعتبار روبه‌رو هستند که باید برای آن فکری کرد.

وزارت فرهنگ نظارت کافی بر تولیدات محصولات هنری و سینمایی ندارد

در ادامه این جلسه جواد حسینی‌کیا نماینده سنقر با تاکید بر این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بازنگری جدی در برخی فعالیت‌هایش انجام دهد، گفت: وزارت فرهنگ نظارت کافی بر تولیدات محصولات هنری و سینمایی ندارد و فیلم‌هایی مجوز می‌گیرد که در آن اخلاق مورد هجمه قرار گرفته است.

غبار بی‌مهری چهره کتابخانه‌های عمومی را تکیده‌تر کرده است

 فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در پاسخ به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: آقای وزیر چرا از جشنواره عمار حمایت نمی کنید؟ چرا در این جشنواره حضور پیدا نکردید؟ چرا از نیروهای مردمی و انقلابی حمایت نمی کنید؟ هنگامی که فیلم ۵ دقیقه‌ای علمک خستگی را از تن مقام معظم رهبری به در می کند شما چرا از آن حمایت نمی کنید؟

وی با انتقاد از سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد غبار بی مهری چهره کتابخانه های عمومی را روزبروز تکیده تر کرده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد برای اعتقادات جوانان و مردم چه کرده است؟

سید محمود نبویان نماینده مردم تهران هم این سوال را مطرح کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعالی اعتقادات و ارزش‌های دینی و ترویج فرهنگ ساده زیستی و مقابله با تفکر غرب چه کرده است؟

وزارت ارشاد در زمینه بیمه خبرنگاران اقدامات لازم را انجام دهد

نماینده مردم شیراز نیز در پاسخ به اظهارات امروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، گفت: انتظار داشتیم آقای وزیر شاخص هایی را ارائه می کردند تا وضعیت کنونی فرهنگی و هنری ما را نشان دهند.

جعفر قادری افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه بیمه خبرنگاران سیاست مشخصی را مورد توجه قرار نداده، در حالی که خبرنگاران پاسداران مرزهای شفافیت، اطلاع‌رسانی و پاسخگویی هستند.

در امورات فرهنگی به تحول بنیادین نیاز داریم

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد با طرح این سوال که آیا در ۴۰ سال گذشته وضعیت فرهنگی‌مان مورد تایید بوده است، گفت: وضعیت موجود در عرصه فرهنگ مناسب نیست و باید در امورات فرهنگی تحول بنیادین صورت گیرد.

خبرنگاران کمترین امنیت شغلی را دارند

در ادامه بررسی چالش‌های فرهنگی نماینده سبزوار با بیان این‌که در کشور با از هم‌گسیختگی فرهنگی مواجه هستیم، اظهار کرد: متاسفانه خبرنگاران کمترین امنیت شغلی را دارند که باید توجه ویژه‌ای به حق و حقوق و بیمه آنها شود.

علی‌اصغر عنابستانی افزود: در کشور نه تنها انسجام فرهنگی نیست که با از هم‌گسیختگی فرهنگی مواجه هستیم باید این فضای به هم ریخته فرهنگی ساماندهی شوند مردم دچار تعارضات جدی فرهنگی شده‌اند.

انتقاد نماینده آبادان از افسار گسیختگی در شبکه نمایش خانگی

سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان هم تاکید کرد که کانون های فرهنگی مساجد باید برای جوانان جذاب باشند تا مردانی همچون سلیمانی‌ها، باکری‌ها و حججی‌ها را به جامعه تقدیم کنند.

وزارت ارشاد برنامه‌ای برای امنیت خبرنگاران ارائه نکرده است

علی بابایی نماینده مردم ساری نیز  در اخطاری مستند به اصل ۲۴ قانون اساسی گفت: قانون اساسی تاکید دارد که نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند مگر این که مخل مبانی باشند. اما طرح و برنامه‌ای برای امنیت خبرنگاران و ایجاد بستر فضای امن برای آنها از سوی وزیر ارشاد ارائه نشده است.

61658089

تولید محتوای سالم در فضای مجازی در دستور کار وزارت فرهنگ است

بعد از سوالات و انتقادات نمایندگان از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس صالحی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از الویت این وزارتخانه به تولید محتوای سالم در فضای مجازی است، گفت که این وزارتخانه بخش قابل توجهی از برنامه‌هایش را متمرکز بر تولید محتوای سالم در فضای مجازی قرار داده است.

مردم انتظار ندارند خودمان کوتاهی در انجام وظایف‌مان را نقد کنیم

محمدباقر قالیباف در جمع بندی موضوعات مطرح شده تاکید کرد که از نظر بنده انتقاد از خود در جایی که وظیفه برعهده ماست صحیح نبوده و اگر قرار باشد ما مسئولان نیز جایی را که در آن مسئول انجام وظیفه هستیم نقد کنیم، آن گاه مردم باید از چه کسی انتظار حل مشکل داشته باشند.

***

ناطقین امروز مجلس

حسن‌پور: درست است چند کمیسیون داوطلب بیش از حد و سایر کمیسیون‌ها خالی بماند؟!

نماینده بجنورد: مجلس باید مانع بی عدالتی و فساد شود

وحیدی: مجلس از شعارزدگی دوری کند/مجلس یازدهم مقدمه شکل گیری دولتی انقلابی خواهد بود

فیروزی: نباید انتظارات عمومی را از مجلس یازدهم افزایش داد

***

61657973

بررسی مسائل آموزشی و مشکلات فرهنگیان

سخن گفتن از اسنادی مثل ۲۰۳۰ سخنی گزاف است/۱۹۷ هزار معلم کمبود داریم

در ادامه جلسه علنی امروز وزیر آموزش و پرورش هم ضمن حضور در مجلس جهت ارائه گزارش در مورد مسائل آموزشی با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با اشاره به نحوه تدوین و تصویب آن این سند را مبنای تحولات آموزش و پرورش دانست و گفت: سخن گفتن از اسنادی مثل ۲۰۳۰ در شرایطی که سند مذکور مبتنی بر نیازهای جامعه و ارزش‌های انقلابی و اسلامی است، سخنی گزاف و بیهوده است.

محسن حاجی میرزایی در بخش دیگری از صحبتهایش افزود: باید برای آموزشیاران نیز ۲۰ تیرماه آزمون برگزار کنیم. برای شروع سال آینده ۱۹۷ هزار معلم کمبود داریم برخی از دانشگاه فرهنگیان، برخی را از ماده ۲۸ و برخی دیگر را از طریق همین معلمین حق‌التدریسی تامین خواهیم کرد.

معلمان نیاز به امنیت شغلی دارند

پس از صحبتهای اولیه وزیر آموزش و پرورش، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام تاکید کرد: آموزش و پرورش برای تامین اعتبارات و امکانات و امنیت شغلی معلمان به ۲۵ تا ۳۰ درصد بودجه کل کشور نیاز دارد که مجلس باید در این حوزه وارد عمل شود.

وزارت آموزش و پرورش مشکلات استخدامی و معیشتی معلمان را رفع کند

مهدی عسگری نماینده کرج هم تاکید کرد که باید وزارت آموزش و پرورش مشکلات استخدامی و معیشتی معلمان را رفع کنند تا آنها بتواند به رسالت اصلی خود یعنی پرورش نیروی انسانی بپردازند.

بیشتر مدارس در مناطق محروم تخریبی هستند

همچنین جلال محمودزاده نماینده محمودآباد از وضعیت مدارس در مناطق محروم انتقاد کرد و گفت که وزارت آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت فضاهای آموزشی در مدارس کانکسی، کپری و خشت و گلی چه کرده است.

چرا حقوق یک بازنشسته فرهنگی کمتر از یک کارگر است؟

در ادامه بررسی مسائل حوزه آموزش و پرورش، نماینده مردم کاشمر خواستار توجه به وضعیت معیشتی فرهنگیان شد.

حجت‌الاسلام نیک‌بین اظهار کرد: چرا باید حقوق یک بازنشسته فرهنگی کمتر یک کارگر باشد. معلم ۲۰ سال کار کرده و آبرو دارد. حقوق بازنشسته باید ۱۰ درصد از کارمند کم باشد نه ۵۰ – ۶۰ درصد.

نگذارید صندوق فرهنگیان جولانگاه نیروهای سیاسی شود

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک هم از دولت خواست صندوق فرهنگیان را از وجود نیروهای فاسد و سیاسی پاکسازی کند و گفت: آموزش در کنار بهداشت و امنیت از مهم‌ترین کارهایی است که دولت‌ها موظف به انجام آن هستند. وضع مناسب انسانی در آموزش و پرورش و عدم تناسب روند بازنشستگی نیروها با جذب نیرو باید مورد توجه قرار گیرد. ما تعداد زیادی کمبود نیرو در حوزه آموزش داریم و در استان مرکزی نیز بیشترین کمبود در این حوزه وجود دارد که نیاز است مجوز استخدام بیشتری به استان داده شود.

معلمی با دغدغه معیشت، نمی تواند نیروی کارآمد تربیت کند

همچنین انور حبیب‌زاده بوکانی نماینده مردم بوکان تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی سالم و کارآمد محرک چرخ توسعه کشور است و معلمانی که در این امر نقش بسزایی دارند باید درامنیت شغلی باشند.

تا مهرماه سال جاری، تکلیف حق‌التدریسی‌ها را تعیین کنید

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز  خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مطالبات نیروهای حق‌التدریسی تعیین تکلیف آنها در مهرماه جاری است. اگر این اقدام به سال آینده موکول شود، سوال از وزارتخانه شما را در مجلس شورای اسلامی کلید خواهیم زد.

دلیل رشد قارچ گونه مدارس لاکچری چیست؟

علی خضریان نماینده مردم تهران نیز با طرح این پرسش که دلیل رشد قارچ گونه مدارس لاکچری چیست؟ تاکید کرد که وظیفه حکومت فراهم کردن وسایل آموزش رایگان تا پایان تحصیلات متوسطه است، اما روز به روز با رشد مدارس لاکچری از این هدف فاصله گرفته ایم.

راه اندازی شبکه تلویزیونی شاد در نقاط مختلف کشور تداوم داشته باشد

در واکنش به سخنان وزیر آموزش و پرورش، غلامرضا نوری قزلچه نماینده مردم بوستان آباد گفت: امیدواریم موضوع  راه اندازی شبکه تلویزیونی شاد در نقاط مختلف کشور تداوم داشته باشد و آموزش غیر حضوری در مناطق محروم با کمک دولت تداوم پیدا کند. موضوع اجرای رتبه بندی معلمان نیز شروع خوبی داشت و اقدامات خوبی نیز صورت گرفت ولی اشکالاتی دارد که لازم  است برای رفع آن اقدامات لازم مبذول گردد.

بیمه طلایی فرهنگیان به بیمه بلااستفاده تبدیل شده است

در ادامه جلسه علنی کیومرث سرمدی نماینده مردم اسدآباد با اشاره به مشکلات فرهنگیان عنوان کرد: بیمه تکمیلی و طلایی فرهنگیان به بیمه خاکستری و بلااستفاده تبدیل شده که نیاز به اقدام و توجه دارد.

دانشگاه فرهنگیان را قربانی جریان‌های سیاسی نکنید

نماینده مردم شیراز هم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: چرا جامعه یک میلیونی شما از نوع مدیریت رنج می‌برد؟ چرا شما به دنبال دفاع از حقوق نیروهایتان نیستید؟

ابراهیم عزیزی افزود: اساسا در دولت آقای روحانی وزارت آموزش و پرورش، وزارتخانه‌ای در اولویت نبوده و همیشه در حاشیه بوده است. سزاوارترین اقدام شما این است که آموزش و پرورش را در اولویت قرار بدهید. نمی‌دانم قادر به این کار هستید یا نه.

61658088

در دوره مسئولیتم هیچ عزل و نصب سیاسی نداشتم

پس از استماع اظهارات نمایندگان درباره مسائل حوزه آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی گفت:کمتر از یک سال پیش رای اعتماد گرفتم و گفتم که سیاسی نیستم وکوچکترین ماموریت سیاسی ندارم و کوچکترین اقدام سیاسی نمی‌کنم. همکارانم را هم منع کردم زیرا اینجا نهاد تعلیم و تربیت است و باید مورد اعتماد قاطبه مردم باشد هیچ عزل و نصبی در آموزش و پرورش در دوره من با انگیزه سیاسی انجام نشده و نخواهد شد.

وزارت آموزش و پرورش برای مشکلات بنیادینش فکر جدی کند

در جمع بندی موضوعات مطرح شده، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس تاکید کرد که وزارت آموزش و پرورش با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حل مشکلات بنیادین این وزارت‌خانه فکر جدی کرده و نقش مجلس را در آن روشن کند.

تفسیر قانون با مجلس است نه مجری

وی همچنین با تاکید بر اینکه کار تفسیر قانون بر عهده مجلس است، گفت: وزیر آموزش و پرورش لابه‌لای صحبتهایشان موضوعی را گفتند که مجری، قانون را تفسیر می کند این حرف غیر دقیقی است تفسیر قانون با مجلس است. مجری می تواند دستورالعمل و بخشنامه، آن هم به شرط تطبیق با قانون تصویب کند.

***

61658090

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

انتقاد کوچکی‌نژاد از تاخیر در تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس

اعتراض به اعتبارنامه دلخوش بر اساس مستندات معتبر بود

نماینده لردگان: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش چقدر عملیاتی شده است؟

نماینده مرند: دولت در خصوص اعتبار دستگاه‌ها گروکشی نکند

میرمحمدی: دولت با گرانی‌ها مقابله کند

حدادی: وضعیت حاکم بر بازار کالاهای اساسی و مسکن قابل قبول نیست

رحیمی مظفری: مجلس یازدهم باید لبه دوم قیچی مبارزه با فساد باشد

تذکر نماینده عسلویه در خصوص «ایجاد محدودیت برای لنج‌داران ساحل نشین»

***

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس و به نمایندگان از آنها خواستار کمک به این سازمان شد که توسط علی کریمی فیروزجایی، عضو هیات رئیسه مجلس  قرائت شد.

روح الله متفکر آزاد، عضو هیات رئیسه مجلس هم تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

در پایان جلسه علنی امروز یکشنبه امیرحسین قاضی زاده هاشم، رئیس جلسه گفت که جلسه رسمی بعدی مجلس یکشنبه اول تیرماه خواهد. جلسه روز سه شنبه هفته جاری (۲۷ خرداد) به صورت غیرعلنی و با حضور سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا