جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

بیانیه جدید تروئیکا اروپا علیه ایران / به ایران هشدار دادند

سه کشور اروپایی امضاء کننده برجام در بیانیه‌ای نسبت به دور شدن ایران از تعهدات هسته‌ای خود هشدار دادند و همچنین برنامه موشکی تهران، کمک تسلیحاتی به روسیه و سرکوب خشن معترضان در داخل ایران را دلایلی برای حرکت تهران به انزوای بیشتر در میان جامعه جهانی خواندند.

پس از آن که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر دوشنبه در جلسه خود به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و آنچه «نقض آشکار» قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا از سوی ایران خوانده شده پرداختند، سه کشور اروپایی امضاء کننده برجام در بیانیه‌ای نسبت  به دور شدن ایران از تعهدات هسته‌ای خود هشدار دادند و همچنین برنامه موشکی تهران، کمک تسلیحاتی به روسیه و سرکوب خشن معترضان در داخل ایران را دلایلی برای حرکت تهران به انزوای بیشتر در میان جامعه جهانی خواندند.

در بیانیه بریتانیا، فرانسه و آلمان آمده: «اکنون سه و نیم سال است که ایران در حال نقض تعهدات خود در توافق هسته‌ای (JCPoA) است و برنامه اتمی خود را در حال توسعه داده که تعهدات خود برای شفافیت و نظارت بر این برنامه‌ها را هم به شدت کاهش داده است. ایران هیچ دلیل و منطق غیرنظامی برای این اعمال خود ندارد… برنامه اتمی ایران هیچ گاه به این اندازه جلو نرفته بود».

در ادامه این بیانیه به غنی‌سازی ۶۰ درصدی و فراتر آن از سوی ایران اشاره شده و سه کشور اروپایی امضاکننده برجام هشدار داده‌اند که چنین سطحی از غنی‌سازی ایران را به «نقطه بدون بازگشت» در برنامه هسته‌ای خود خواهد رساند و این کشور نزدیک به «توانایی تولید چند سلاح هسته‌ای، در صورت تمایل رفتن به سوی تولید آنها» خواهد شد.

آلمان، بریتانیا و فرانسه گفته‌اند ایران پیشنهادهای طرف اروپایی در ماه مارس و اوت گذشته را که در ازای آن باید به تمامی تعهدات برجامی خود باز می‌گشت، رد کرده آنهم به این علت که تهران درخواست‌هایی «فراتر از توافقات و مفاد برجام» طلب می‌کند.

«امروز ما در شورای امنیت همچنین به موارد کلیدی چون توسعه برنامه موشکی (ایران) و انتقال موشک و پهپاد به دیگر بازیگران منطقه و فراتر از آن که موجب بی‌ثباتی منطقه می‌شود، پرداختیم. اولا، فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که مانع توسعه برنامه موشک های قاره پیما و دوربرد ایران شده است. دوما، توسعه تسلیجاتی ایران تهدید جدی برای منطقه و کل جامعه جهانی محسوب می‌شود. ما قویا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را محکوم می‌کنیم و از این کشور می‌خواهیم که تمامی فعالیت‌های خود که در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است را متوقف کند از جمله تمامی اقدامات برای تولید و پیشبرد موشک‌های بالستیک (قاره پیما).»

در ادامه آلمان، فرانسه و بریتانیا به موضوع انتقال پهپاد از ایران به روسیه پرداخته‌اند: «ایران از ماه اوت گذشته صدها پرنده بدون سرنشین به روسیه داده است که از آنها برای کشتن غیرنظامیان و هدف گرفتن تاسیسات غیرنظامی از جمله امروز دوباره در کی‌یف، مورد استفاده قرار گرفت. ما قویا حمله کورکورانه به غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی که مصداق جنایت جنگی است را محکوم می‌کنیم. ما این انتقال تسلیحات که در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است را قویا محکوم می‌کنیم و ایران را از ادامه این اقدامات و تحویل بیشتر تسلیحات به روسیه قویا بر حذر می‌داریم، به ویژه، ارسال هرگونه موشک بالستیک کوتاه برد که می‌تواند به شدت بر بغرنج‌تر شدن اوضاع تاثیر بگذارد».

در پایان این بیانیه سه جانبه هم کشورهای اروپایی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند که گزارش‌ها و شواهد مرتبط با انتقال تسلیحات نظامی و تجهیزات یا فناوری از سوی ایران به روسیه که در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ این شوراست را بررسی کند و گفته‌اند آلمان، بریتانیا و فرانسه از اعزام کارشناسان سازمان ملل به اوکراین برای بررسی این شواهد استقبال و حمایت می‌کنند.

«ما با شرکای خود در حال بررسی گام‌های بعدی هستیم. ما همچنان مصممیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند و باید از حمایت تسلیحاتی روسیه در جنگ و حمله نظامی به اوکراین پرهیز کند. ایران همچنین باید از تحویل و ارسال تسلیحات به دولت‌ها و عوامل غیردولتی در خاورمیانه بپرهیزد. چنین اقدامتی در کنار سرکوب خشن اعتراضات صلح‌آمیز در داخل این کشور، تنها به انزوای بیشتر ایران از جامعه جهانی منجر خواهد شد».

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا