جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

تاکید بر احترام به ادیان و مذاهب در وبینار اسلام‌ستیزی در غرب

[ad_1]

وبینار اسلام‌ستیزی در غرب، عصر امروز(یکشنبه، ۱۱ آبان) از سوی مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با همکاری شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر خرمشاد در وبینار اسلام‌ستیزی در غرب در سخنانی اظهار کرد: اصرار غرب بر تحمیل ارزش‌های خود بر دیگران از جمله مسلمانان، به‌گونه‌ای است که به هر قیمت و زر و زوری انجام می‌شود. در واقع همان پناه بردن به روح جنگ‌های صلیبی در فرانسه و استمرار آن بر یک فضای بنیادگرایی است که توسط لائیک‌های حاکم بر فرانسه دنبال می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: لائیک‌های حاکم بر فرانسه به دنبال این هستند که شکاف بین مسلمانان و غرب را بیش از گذشته کرده تا به خشونت بیانجامد. اما با توجه به این مساله باید ببینیم راه‌حل چیست؟ به نظر می‌رسد راه‌حل نزدیک، این باشد که رهبران فکری سیاسی فرانسه به نوعی اعتدال‌گرایی برگردند. یعنی عقلای سیاسی و فکری فرانسه تلاش کنند برای جلوگیری از خشونت بیشتر، تندروها ضعیف شوند و عرصه برای کسانی که معتدل‌تر هستند باز شود، این کار شدنی است.

خرمشاد همچنین با بیان این‌که باید به تنوع ادیان، مذاهب، فرهنگ‌ها و زبان‌ها احترام گذاشته شود، در غیر این‌صورت آینده روشنی پیش رو نخواهد بود، اظهار کرد: سیاستمداران فرانسه برای حل مساله داخلی خود به اسلام‌ستیزی یا دمیدن بر ابعاد دیگر بنیادگرایی روی آورده‌اند. شاید در کوتاه‌مدت جوابگو باشد و مکرون بتواند در انتخابات آینده فرانسه آرایی را جلب کند اما در درازمدت خطر بسیار جدی‌ای را متوجه جامعه فرانسه و جهان خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: به دلیل خصلت‌هایی که در اسلام هست، بخشی از بنیادگرایان لائیک فرانسه اصرار دارند تا بین اسلام و جهان غرب هیچ‌گاه صلح برقرار نشود. در واقع این مسلمانان نیستند که فضا را آشوب‌زده می‌کنند بلکه حاکمان فرانسه هستند که فضا را آشوب‌زده می‌کنند. شاید تحلیل‌شان این باشد که اگر فضا آرام دیده شود، اسلام مولفه‌های خوبی برای بیان دیدگاه‌ها دارد.

به گزارش ایسنا، ارسلان افتخار عضو هیات‌مدیره مرکز دین و سیاست دانشگاه واشنگتن آمریکا نیز طی سخنانی در این وبینار با طرح این پرسش که “چگونه اسلام‌هراسی در حال رشد است؟”، گفت: شاهد بودیم که اتفاق بسیار ناگواری در نیوزیلند رخ داد و ۵۲ مسلمان کشته شدند، تصاویر به صورت زنده پخش شد و این رویداد نه‌تنها بدترین حمله تروریستی در خاک نیوزیلند بود بلکه یکی از وحشتناک‌ترین اقدامات اسلام‌هراسی در تاریخ معاصر هم بود.

وی به کشتار مسلمانان میانمار هم اشاره کرد و گفت: مساله روهینگیای میانمار از دیگر نمونه‌هایی است که طی سال‌های اخیر شاهد بودیم که به دلیل مسائل نژادی مسلمانان را قتل عام کردند. از طرفی شاهد هستیم که کسانی در میانمار صاحب قدرت هستند که جایزه صلح را هم از آن خود کرده‌اند. البته دیدیم که واکنش حقوق بشری در جهان در پی این مسائل رخ داد و جایزه نوبل هم پس گرفته شد.

ارسلان افتخار همچنین گفت: انگاره اسلام‌هراسی نه‌تنها از سوی دولت ترامپ بلکه از زمان ۱۱ سپتامبر در آمریکا گسترش یافته و اکنون نهادینه شده است و اکثر اعضای دیوان عالی آمریکا که اخیراً ترکیبش تغییر کرده نیز، نگرانی‌هایی را درباره این مساله ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، در این وبینار حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس هیات‌مدیره مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها، محمدرضا مجیدی مدیر گروه مطالعات اروپای مجمع، دکتر خالد بیدون استاد دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا نیز دیدگاه‌های خود را در موضوع اسلام‌ستیزی در غرب مطرح کردند.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا