جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

تحلیل یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از نحوه بازگشایی مدارس

[ad_1]
61647006

ایسنا/اصفهان یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد گزینه بازگشایی مدارس به صورت حقیقی گزینه مطلوب باشد چراکه آموزش از طریق فضای مجازی به تنهایی سیاست موفقی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسین میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص راهکارهای نحوه بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور، اظهار کرد: با توجه به مصیبت کرونا تصمیم در خصوص بازگشایی مدارس یک تصمیم راهبردی است که لازم است مسئولان با یک نگاه همه بعدی و ۳۶۰ درجه‌ای تصمیم حکیمانه‌ای را رقم بزنند چراکه تصمیم نادرست، حوادث بسیار زیان باری را در پی خواهد داشت.

وی افزود: در عین حال توجه داریم که مسئولان امر در مقام تصمیم‌گیری بین خوب و خوب‌تر، یا خوب و بد نیستند بلکه مجبورند بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنند و باید به آن‌ها کمک کرد تا بد و بدتر را درست تشخیص دهند. هم‌اکنون پیش روی مسئولان سه گزینه بسته بودن مدارس در فضای حقیقی و آموزش در فضای مجازی، باز بودن مدارس در فضای حقیقی و آموزش در فضای حقیقی و حالتی بینابین از باز و بسته بودن و آموزش در فضای حقیقی و مجازی وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به محاسن و معایب بسته بودن مدارس در فضای حقیقی و آموزش در فضای مجازی، گفت: بسته بودن مدارس در فضای حقیقی این فایده را دارد که در شکسته شدن چرخه انتقال ویروس کرونا کمک خوبی خواهد کرد و در پی آن مضرات گرفتار شدن خانواده به بیماری کرونا را به طور نسبی کاهش می‌دهد. اما در عین حال معایبی هم دارد.

میرزایی تصریح کرد: کیفیت آموزش در فضای مجازی بسیار پایین‌تر از فضای حقیقی است و در فضای مجازی تأثیر تربیتی معلمان و مدارس به شدت کاهش می‌یابد. هم‌چنین به فراگیری مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ضربه‌های بزرگی زده می‌شود و ساعات بیکاری دانش‌آموزان به شدت افزایش می‌یابد و نوجوان و جوان بیکار با آفت‌های روحی-روانی و اخلاقی و تربیتی بسیاری دست به گریبان خواهد شد.

وی افزود: یکی دیگر از این معایب این است که برای تهیه گوشی همراه مناسب برای دانش آموزان و با این شرایط دشوار اقتصادی، هزینه‌های سنگین و برای بسیاری از خانواده‌ها غیرممکن به مردم تحمیل می‌شود. هم‌چنین هزینه‌های اینترنت  به خصوص با گران شدن بهای آن در طول سال تحصیلی بار مضاعفی بر دوش خانواده‌ها خواهد بود. دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف کشور نیز عادلانه نیست و مردم کمتر برخوردار از این تبعیض رنج خواهند برد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس حضور دائمی فرزندان و دانش‌آموزان در محیط منزل و مشکلات متعدد خانوادگی از دیگر معایب آموزش مجازی برشمرد و افزود: ضربه خوردن مدارس غیردولتی و اضافه شدن تعداد زیادی به بیکاران جامعه و نبود امکان نظارت جدی بر کیفیت آموزش و پرورش مدارس تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

میرزایی ادامه داد: اگر مسئولان گزینه دوم را انتخاب کنند یعنی باز بودن مدارس در فضای حقیقی و آموزش در فضای حقیقی را، حسن گزینه اول به عیب و عیوب آن به محاسن تبدیل خواهد شد، اما انتخاب گزینه سوم در بدو امر عاقلانه و مدبرانه به نظر می‌رسد، ولی اگر کمی مدقانه به آن بنگریم خواهیم دید که در عمل به یکی از دو گزینه اول منجر خواهد شد. چرا که امکان تقسیم کار مدارس به حقیقی و مجازی و آن هم به طور مساوی و پنجاه، پنجاه وجود ندارد و در عمل یک طرف بر طرف دیگر غلبه خواهد کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با این حساب به نظر می‌رسد گزینه بازگشایی مدارس به صورت حقیقی گزینه مطلوب باشد  چرا که آموزش از طریق فضای مجازی یک سیاست موفقی نیست و تنها ممکن است از جهت بهداشتی کارآمد باشد، اما از جهات دیگر مانند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، روحی-روانی، خانوادگی و… نه تنها ناکارآمد بلکه زیان بار است.

وی افزود: لازم است زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و در عین حال کار و زندگی را تعطیل نکنیم، وگرنه بیماری‌های روحی و روانی فراوانی را چون اضطراب، افسردگی، وسواس، اندوه و… را به دوش خواهیم کشید.

میرزایی خاطرنشان کرد: هم‌چنین، تجربه برگزاری کنکور، به کار افتادن بسیاری از کسب و کارها، اتوبوس‌ها، هواپیماها، رستوران‌ها، هتل‌ها، بازارها، مراکز صنعتی و تجاری، ادارات، دادگاه‌ها و… نشان از آن است که می‌توان با کرونا زندگی کرد.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا