جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

تدبیری امیدبخش برای مهار کووید ۱۹/ کنترل ۳۰ روزه کرونا با طرح نوروزی «شهید سلیمانی»

روز گذشته وزیر بهداشت در دیدار با رئیس سازمان بسیج مستضعفین از آغاز مرحله دوم شهید سلیمانی در کشور خبر داد. طرحی که در مرحله اول توانست روحیه جهادی سردار شهید را به الگویی برای مقابله با کووید ۱۹ در استان‌های مختلف کشور تبدیل کند، این طرح ابتدا از استان تهران و البرز آغاز شد و رفته رفته در سایر استان‌ها به اجرا در آمد تا از این طریق تمام افراد مبتلا و ناقل بیماری به صورت رایگان غربالگری شوند و در صورت ابتلا به بیماری در هتل یا مهمانسرا قرنطینه شوند.

ارائه کمک‌های مومنانه از جمله نکات برجسته طرح سردار سلیمانی است و خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند و بیمار کرونایی دارند، با بسته‌های معیشتی و بهداشتی، طی دوران قرنطینه در منزل حمایت شدند. اما حالا با فرا رسیدن عید نوروز، احتمال افزایش تردد‌ها و احتمال شیوع ویروس کرونای انگلیسی در کشور وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین تصمیم گرفتند تا با بروز رسانی در طرح شهید سلیمانی قدم محکمی در راستای اوج گیری بیماری کرونا در کشور بردارند.

بر اساس گفته‌های مسلم چشمی، رئیس سلامت و دفاع زیستی سازمان بسیج مستضعفین در طرح شهید سلیمانی تاکنون در کشور ۶۵ میلیون نفر در کشور شناسایی و غربالگری شدند، این میزان ۸۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود که با مشارکت ۲۴۰ هزار بسیجی این طرح اجرا شده است. که ادامه اجرای این طرح می‌تواند در مهار کرونا نقش بسزایی داشته باشد.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مرحله جدید این طرح از از ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور و مشارکت گسترده سایر سازمان‌های ذینفع مانند هلال‌احمر و سمن‌ها استراتژی تقویت و تشدید مداخلات مرتبط با مدیریت و کنترل بیماری در سطح محلات اجرا خواهد شد.

13991218000796637508258218198191 83499 PhotoL

*استان‌هایی که در خطر شیوع کرونا قرار دارند

بر اساس اعلام سعید نمکی وزیر بهداشت، برنامه جدید با اولویت استان‌های خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، مرکزی، همدان، قزوین، تهران، البرز و کرمانشاه (۱۴ استان) که در معرض خطر طغیان بیماری کرونا هستند آغاز می‌شود و به تدریج سراسر کشور را  تحت پوشش قرار خواهد داد. علاوه بر این، استان‌های خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان، فارس و قم (۶ استان) به‌عنوان استان‌های مهمان‌پذیر نیز در این مداخله شرکت داده خواهند شد.

به گفته وی، بی‌تردید شرط موفقیت این طرح تمرکز بر ویروس بجای تمرکز بر بیمارستان و ارائه خدمات فعال و خانواده محور بجای خدمات غیرفعال است. به‌عبارتی‌دیگر عملیات اجرایی را در استان‌های هدف شدت بخشیده، به ویروس کرونا حمله‌ور شده تا گام چهارم بسیج مقابله با کووید–۱۹ را با بیشترین توفیق پشت سر گذاریم.

*طرحی با هدف شناسایی ۹۰ درصدی بیماران

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اهداف اصلی این طرح را، مدیریت و کنترل اپیدمی کووید-۱۹ از طریق بیماریابی حداکثری، جداسازی و قرنطینه افراد مشکوک، محتمل و قطعی بر شمرد و توضیح داد: ره‌گیری، رصد فعال و انجام تست کووید-۱۹ مبتلایان و افراد در تماس نزدیک با استفاده از فناوری‌های هوشمند حداقل به میزان ۸۰درصد در ۱۵ روز اول و ۹۰درصد در ۱۵ روز دوم اجرای طرح از مهمترین اهداف این طرح است.

وی افزود: پوشش مراقبتی و حمایتی سالمندان حداقل به میزان ۳۰درصد  (با اولویت سالمندان بسیار پرخطر و پرخطر)، جداسازی دوهفته‌ای بیماران و موارد مشکوک شناسایی‌شده به میزان ۱۰۰ درصد، پوشش حمایتی از افراد جداسازی شده، در قرنطینه معکوس و آسیب‌دیده از کووید-۱۹ به میزان ۱۰۰ درصد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداقل به میزان ۹۰درصد در ۱۵ روز اول و ۹۵درصد در ۱۵ روز دوم از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌رود.

13991204000949637496253617760798 67117 PhotoL

رئیسی درباره گروه‌های هدف این طرح توضیح داد: افراد مبتلای شناسایی‌شده توسط غربالگری فعال و غیرفعال، افراد مشکوک و محتمل، افراد در معرض تماس نزدیک و افراد پرخطر (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و …) از جمله گروه‌های اولویت‌دار طرح جدید شهید سلیمانی هستند.

*تست سریع کرونا؛ درب منزل

یکی از نکات جالب توجه در این طرح برنامه‌ریزی برای افزایش چشمگیر تست‌های تشخیصی کرونا است، بهورزان و مراقبین سلامت در زمان تشدید مدیریت و کنترل همه‌گیری کووید-19 – طرح شهید سلیمانی، وظیفه پی گیری فعال، مستمر و مراقبت جمعیت تحت پوشش خود را با همکاری فعال پزشک مرکز خدمات جامع سلامت مربوطه بر عهده‌دارند.

بهورز و مراقب سلامت به‌محض اطلاع از مثبت شدن تست کووید-۱۹ هر فرد از جمعیت تحت پوشش خود (از طریق سامانه‌های پرونده الکترونیک سلامت) باید با فرد مذکور تماس گرفته، از رعایت جداسازی، قرنطینه اطمینان حاصل کرده و توصیه‌های بهداشتی مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی را ارائه داده و با اطلاع‌رسانی به تیم‌های ره‌گیری (CT)، رصد فعال افراد در معرض تماس نزدیک (Close Contact – CC) را انجام دهند.

باید توجه داشت که انجام تست‌های تشخیصی سریع (Rapid Diagnostic Test)  الزامی است. باید در درب منزل تست به‌عمل‌آمده و نتیجه در همان زمان اعلام گردد تا از تردد افراد مشکوک و محتمل در سطح شهر جلوگیری به عمل آید.

13991204000949637496253606666989 85255 PhotoL

*برقراری محدودیت‌ها

از سوی دیگر اعمال محدودیت‌ها یکی دیگر از ابعاد این طرح است به طوریکه، هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین‌شهری حق مسافر گیری بیش از ۶۰درصد ظرفیت خود را نداشته و باید آموزش‌های مرتبط با پیشگیری و حفاظت فردی (استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و فاصله‌گذاری فیزیکی) را با مناسب‌ترین روش به مسافرین منتقل کنند.

تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو در پایانه‌های مربوطه باید به‌طور مرتب حداقل سه بار در روز ضدعفونی شوند. استفاده از مشارکت نیروهای مسلح برای تأمین سرباز در خطوط اتوبوس‌رانی و مترو به‌منظور نظارت بر فاصله‌گذاری فیزیکی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم اجازه ورود بیش از ۶۰درصد ظرفیت توصیه می‌شود.

نیروهای حراست و بسیج کارکنان در سازمان‌ها و ادارات دولتی/غیردولتی باید برای غربالگری و همچنین اسکن کارت ملی کلیه کارکنان و مراجعین در اپلیکیشن ماسک اقدام و از ورود افراد با تست مثبت جلوگیری به عمل آورند. همچنین بسیج اقشار/کارکنان با تهیه پیام‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی از طریق برنامه‌های کاربری کارکنان را آگاه نمایند و لیست مراکز منتخب کووید-۱۹ را با آن‌ها به اشتراک بگذارند.

به‌منظور جلوگیری از تجمع در بانک‌ها، دفاتر پست و پیشخوان دولت ورود به این محل‌ها فقط به تعداد گیشه‌ها امکان‌پذیر بوده و باید خودکار مشترک از سکوی این‌گونه مراکز جمع‌آوری گردد. باید مراجعین مراکز فوق پیوسته به استفاده از سیستم‌های آنلاین تشویق شوند. برای تشدید و استمرار این امر نیاز به مداخله مستمر از سوی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها است.

13991204000949637496253645729627 46296 PhotoL

*سفر کردن ممنوع

هرچند اجرای این طرح از روز گذشته کلید خورده است اما نباید فراموش کنیم که به گفته وزیر بهداشت اجرای صحیح و دقیق این طرح نیازمند ثبات جمعیت است و وقتی مردم جا به جا می‌شوند و جمعیت مواج است اجرای طرح سخت است اما در جمعیت ساکن و غیر مواج مدیریت بسیار ساده‌تر خواهد شد.

از همین رو توصیه می‌شود برای اجرای موفق این طرح و ریشه‌کن شدن سریع‌تر بیماری در کشور هموطنان از سفر خودداری کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اجرای بهتر طرح شهید سلیمانی کمک کنند.

فارس

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا