جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

تسلیت اشرف بروجردی برای درگذشت آیت‌الله صانعی

[ad_1]
61730131

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پیامی درگذشت آیت‌الله‌العظمی یوسف صانعی، از مراجع عظام تقلید را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در پیام اشرف بروجردی آمده است: «باسمه تعالی

انالله و انا الیه راجعون

ضایعه مولمه ارتحال آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید عظام و عالی‌قدر و اندیشمند گران‌قدر در حوزه علوم دینی و فقهی را به همه‌ مومنین، علما، مراجع تقلید، حوزه‌های علمیه و وابستگان به آن فقیه والامقام تسلیت عرض می‌کنم.

درگذشت این اندیشمند موجب تأثر و تأسف فراوان شد که یقینا ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر است. 

آیت‌الله یوسف صانعی فرزانه‌ای فقیه و نواندیش بود و در طول عمر بابرکت خود آثار ماندگاری در عرصه علم، اجتهاد و علوم فقهی برای جامعه اسلامی به جای گذاشت. بی‌شک یاد و خاطره آیت‌الله صانعی در تاریخ اسلام باقی خواهد ماند.

آیت‌الله یوسف صانعی سال ۱۳۱۶  در استان اصفهان متولد شد. تا ۱۴ سالگی در حوزه علمیه این استان تحصیل و سپس برای ادامه فراگیری دروس فقهی به قم سفر کرد.

او علاوه بر نشستن پای درس آیت‌الله خمینی، شاگردی استادانی همچون سیدحسین طباطبائی بروجردی، سیدمحمد محقق داماد و محمدعلی اراکی را نیز تجربه کرد.

آیت‌الله صانعی در اسفند ۱۳۵۸ به عنوان یکی از شش فقیه شورای نگهبان قانون اساسی منصوب شد که پس از حدود سه سال، در ۱۹ دی ۱۳۶۱ از آن شورا کناره‌گیری کرد و در همان تاریخ از طرف بنیانگذار جمهوری اسلامی به عنوان دادستان کل کشور منصوب شد؛ مسئولیتی که در اردیبهشت ۱۳۶۴ از آن نیز استعفا کرد، اما با استعفایش موافقت نشد و البته چندی بعد، آیت‌الله محمد موسوی‌خوئینی‌ جایگزین او شد.

او در اولین دوره مجلس خبرگان رهبری در آذر ۱۳۶۱ به عنوان نماینده منتخب مردم تهران رأی آورد.

آیت‌الله صانعی پس از کناره‌گیری از کلیه مناصب حکومتی به قم رفت، درس خارج فقه را ادامه داد و برای اولین‌بار رساله توضیح‌المسائل خود را در سال ۱۳۷۲ هجری خورشیدی منتشر کرد.

او از مراجع تقلیدی است که احکام فقهی جدیدی به ویژه دربارهٔ حقوق زنان و حقوق غیرمسلمانان دارد.

آیت‌الله‌العظمی صانعی پس از یک‌ روز بستری‌ شدن در بیمارستان نکویی قم به دلیل شکستگی استخوان لگن، به دلیل شدت آسیب‌دیدگی در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا