جدیدترین و آخرین اخبار داغ دانش و فناوری

تشخیص سرطان در مراحل اولیه به وسیله هوش‌مصنوعی

محققان بریتانیایی مدل هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند با دقت بالایی سرطان ریه را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

تیمی از پزشکان، دانشمندان و محققان یک مدل هوش مصنوعی جدید ساخته‌اند که می‌تواند با دقت بالایی سرطان ریه را در مراحل اولیه شناسایی کند. این مدل می‌تواند منجر به تشخیص سریع‌تر بیماری و شروع زودتر درمان شود.

سرطان سالانه جان نزدیک به ۱۰ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. در بسیاری از مواقع، درصورت تشخیص به‌موقع بیماری و شروع درمان می‌توان جان افراد را نجات داد. بنابراین دانشمندان زیادی می‌خواهند این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

توسعه هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان

هوش مصنوعی جدید توسط متخصصان بریتانیایی در «رویال مارزدن»، «مؤسسه تحقیقات سرطان» و «امپریال کالج لندن» توسعه پیدا کرده است. این مدل می‌تواند تشخیص دهد که رشد غیرطبیعی پیداشده در سی‌تی‌اسکن سرطانی است یا خیر.

به گفته پژوهشگران، الگوریتم آن‌ها نسبت به روش‌های کنونی عملکرد کارآمدتری دارد. آن‌ها می‌خواهند در آینده امکان تشخیص زودهنگام سرطان را فراهم کنند تا درمان‌ها نتیجه‌بخش‌تر باشند.

این تیم از دانشمندان برای توسعه الگوریتم هوش مصنوعی خود از سی‌تی‌اسکن نزدیک به ۵۰۰ بیمار با گره یا ندول‌های بزرگ در ریه استفاده کردند. روش توسعه‌یافته توسط محققان می‌تواند از تصاویر پزشکی اطلاعات حیاتی را به‌دست آورد که توسط چشم انسان قابل‌تشخیص نیستند.

هوش مصنوعی سرطان

پس از توسعه، این هوش مصنوعی برای تشخیص دقیق گره‌های سرطانی مورد آزمایش قرار گرفت. در این مطالعه از معیاری به نام «ناحیه زیر منحنی» (AUC) برای بررسی کارآمدی هوش مصنوعی استفاده شد. یک AUC با عدد یک به‌معنای مدل بی‌نقص و AUC با عدد ۰.۵ به‌معنای این است که مدل به‌طور تصادفی نتایج را ارائه می‌کند و حدس می‌زند.

مدل هوش مصنوعی جدید محققان توانست ریسک سرطان هر گره را با عدد ۰.۸۷ برای AUC تشخیص دهد. عدد به‌دست‌آمده از این هوش مصنوعی نسبت به امتیاز Brock مورد استفاده در بیمارستان‌ها، ۰.۶۷ و یک آزمایش سخت‌تر به نام Herder با عدد ۰.۸۳، بالاتر بود.

بنابراین مدل هوش مصنوعی محققان می‌تواند با دقت بالایی گره‌های سرطانی را تشخیص دهد و همچنین به پزشکان در تصمیم‌گیری کند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا