جدیدترین و آخرین اخبار داغ فرهنگ و هنر

تشریفات فرش قرمز به شکل دیگری انجام می‌شود

تغییر فرش قرمز جشنواره فیلم فجر از نظر ماهیت و طرح و رنگ با انتقاد‌هایی مواجه شده است. مخالفان این اقدام مسئولان جشنواره فجر که عموماً از فعالان رسانه‌ای و فعالان حوزه سینما هستند، می‌گویند که فرش قرمز مسیر حرکت مهمانان رسمی و غیر رسمی تا محل برگزاری نشست را مشخص می‌کند و در این مسیر رسانه‌ها فرصت عکاسی و گفتگو با آن‌ها را پیدا می‌کنند.

صحبت از تغییر طراحی دکور، فضای بصری و فرش قرمز از سوی مسئولان جشنواره فیلم فجر واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته است. این خبر را ابتدا یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد. او گفته که فرش قرمز در دوره‌های پیشین، بازنمایی از یک الگوی غربی بوده و قرار است که امسال اصلاح شود.

این مسئول جشنواره فجر و سازمان سینمایی می‌گوید که تشریفات فرش قرمز به شکل دیگری انجام می‌شود و تغییر رنگ یکی از مواردی است که مطرح شده است. طبق گفته او، تغییر و تحول در ساختار برگزاری جشنوره فجر مشهود خواهد بود.

پس از انتشار صحبت‌های یزدان عشیری، برخی از فعالان رسانه‌ای نیز مدعی شدند که مسئولان جشنواره چهلم فیلم فجر قصد دارند که رنگ قرمز فرش را به فیروزه‌ای تغییر دهند.

هر چند این ادعا هنوز به تایید و یا تکذیب سازمان سینمایی و جشنواره فجری‌ها نرسیده است.

اما با این حال سعید الهی، مدیر بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر هم تایید کرده است که محل اصلی جشنواره چهره جدیدی به نسبت سال‌های گذشته پیدا خواهد کرد.

بلوای تغییر فرش قرمز جشنواره فجر

چرا تشریفات فرش قرمز برگزار می‌شود؟

تغییر فرش قرمز جشنواره فیلم فجر از نظر ماهیت و طرح و رنگ با انتقاد‌هایی مواجه شده است. مخالفان این اقدام مسئولان جشنواره فجر که عموماً از فعالان رسانه‌ای و فعالان حوزه سینما هستند، می‌گویند که فرش قرمز اصولا مسیر حرکت مهمانان رسمی و غیر رسمی تا محل برگزاری نشست را مشخص می‌کند و در این مسیر رسانه‌ها فرصت عکاسی و گفتگو با آن‌ها را پیدا می‌کنند.

از نظر آن‌ها اقدام مسئولان سازمان سینمایی در تغییر ساختاری این مراسم، نسنجیده و غیر کارشناسی است. اما در این میان برخی از رسانه‌ها همچون تسنیم از این اقدام استقبال کرده‌اند.

در طرف دیگر نکته ای که احتمالا فراموش شده، این است که فرش قرمز پیش از آنکه آداب و مراسمی برای رویدادهای سینمایی باشد، یک تشریفات دیپلماتیک است.

این تشریفات دیپلماتیک در عصر جدید، حدود پنجاه سال پیش از مراسم‌های سینمایی در برخی کشور‌ها به تثبیت رسیده است. چنانچه فرش قرمز هم‌اکنون هم مسیر عبور دیدارهای دیپلماتیک است.

علاوه بر این، مفهوم ساختاری فرش قرمز همان مشخص کردن مسیر برای افراد است. از همین رو فرش قرمز در راهرو بسیاری از واگن‌های قطار در جهان پهن می‌شود تا مسافران مسیر حرکت خود تا رسیدن به کوپه را بپیمایند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که بیشتر مردم تشریفات فرش قرمز را با همین رنگ و ساختار می‌شناسند و تغییر آن شاید تنها هزینه بیشتری را تحمیل کند.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا