جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

تمجدید آیت الله نوری همدانی از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله نوری همدانی در دیدار جمعی از طلاب شاغل به خدمت در ۴۰۰ واحد دانشگاه آزاد که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به توجه امام خمینی(ره) به تاسیس این دانشگاه گفت: نباید زحمات و تلاش های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که انصافا نقش به سزایی در تاسیس و مدیریت دانشگاه آزاد داشتند را فراموش کنیم.
او خاطر نشان کرد: علما و کسانی که در حوزه ها تربیت می شوند، از آغاز، کارشان ادامه دادن راه انبیاء و ائمه بوده است.
آیت الله نوری همدانی نهج البلاغه را یکی از کتاب های مورد توجه در زمینه تعلیم و تربیت خواند و افزود: نهج البلاغه باید مورد توجه باشد و تعلیم و تربیت نیز بر اساس این کتاب صورت گیرد، امام خمینی در اوایل وصیت نامه خود می گویند ما باید افتخار کنیم کتاب نهج البلاغه که محتوی همه ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی است در دسترس ماست.
او ادامه داد: در اوایل جلد دوم بحارالانوار روایتی از فاطمه زهرا(س) نقل می کنند که علمای شیعه زمانیکه محشور می شوند خلعت و جوایزی دریافت می کنند که بر اساس کثرت علمشان است، یعنی هرچه علمشان و جدیت در ارشاد مردم بیشتر باشد خلعت بیشتری دریافت خواهند داشت.
مرجع تقلید شیعیان، علمای شیعه را مرزبانان اعتقادی خواند و افزود: در جلد دوم بحارالانوار به نقل از امام صادق(ع) آمده است: «علمای شیعه مرزبانان ما هستند که در طرف دیگر شیاطین و لشکریان آنها وجود دارند علما هم باید مواظب مرزها باشند و اینان مرزداران هستند پس باید آگاه باشید و کسانی که در این راه کار می کنند فضیلت شان بیشتر از مجاهدین است و دارای فضیلت زیاد هستند».
آیت الله نوری همدانی با تاکید بر بازآفرینی تمدن اسلامی گفت: امروز یکی از وظایف شما باز آفرینی تمدن اسلامی است یعنی سعی کنید همه عزت ها از جمله عزت فرهنگی و سیاسی را که در صدر اسلام به مسلمانان عنایت شد باز آفرینی کنید.
او با اشاره به اینکه ما در آن زمان کسانی همچون زکریای رازی و ابن سینا و کتابخانه ها را داشتیم گفت: باید ریشه انحطاط و افول مسلمانان را پیدا کرد. در آن زمان که رژیم سلطنتی به وجود آمد، پادشاهان قدرت ها را به دست گرفتند و کارشان این بود که مردم را در خفقان قرار دهند، با غرب و کشورهای غیر اسلامی آشنا و مردم تحقیر شدند و این باعث شد مسلمانان از تمدن اسلامی دور شوند همین سرگذشت را باید توجه کرد.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه ریشه تمام علوم زبان عربی بوده است خاطر نشان کرد: یکی از شواهد این موضوع آن بود که تمام علوم زبانشان عربی بود و اگر به علم تشریح، محاسبات و یا هیئت و طب توجه کنیم همه عربی هستند و این نشان دهنده قدرت و عزت اسلام است.
او بر توجه به علم فقه تاکید کرد و گفت: ما باید قدرت علم فقه را در ۱۰ فصل معارف کلامی که با اعتقادات مردم ارتباط دارد، معارف عبادی، معارف اقتصادی، معارف سیاسی، معارف فرهنگی، معارف جهادی و… نشان دهیم.
آیت الله نوری همدانی بر تربیت اسلامی دانشجویان تاکید کرد و افزود: دانشجویان باید به گونه ای تربیت شوند تا آن عظمت و بزرگی به وجود آید.

منبع:خبرگزاری برنا

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا