جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

تهیه بانک جامع اطلاعات املاک و مسکن/کاهش لجام گسیختگی با تمدید مدت اجاره

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد اسلامی در برنامه نگاه یک شبکه یک در پاسخ به این سوال که علت جهش قیمت مسکن چگونه است، گفت: سوال من این است که مردم چرا ارز و طلا می‌خرند و چرا پول خود را تبدیل به کالا می‌کنند. یک بخش این موضوع بخش روانی آن است، چرا که اقتصاد کشور متاثر از عملیات روانی است و این موضوع در اقتصاد ما مخرب عمل کرده است.
وی با اشاره به اینکه این اقدامات مردم ما را دچار مشکل می‌کند، اظهار داشت: در بخش مسکن از ابتدا گفته‌ام و پای آن می‌ایستم که تولید مسکن باید شکل بگیرد و پایدار باشد، پس باید عرضه و تقاضای مسکن به سمت تعادل حرکت کند.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای اجاره‌بها و مستاجران دارید، گفت: مستاجر کسی است که استطاعت خرید ندارد، ما برای این قضیه اهتمام ویژه‌ای کرده‌ایم تا هرچه سریعتر واحدهای مسکن مهر تکمیل شود، به طوری که طی چند روز گذشته در شهر جدید پردیس و پرند بیش از 10 هزار واحد مسکن مهر افتتاح کردیم، پس این برنامه اول دولت برای همین موضوع است.
وی با بیان اینکه در برنامه اول دولت دوازدهم سرعت بخشیدن به تولید مسکن که همانا 400 هزار واحد مسکونی در برنامه طرح اقدام و تولید و عرضه مسکن است به همین سمت حرکت کرده‌ایم، به طوری که 200 هزار واحد در شهرهای جدید و 200 هزار واحد در سایر مناطق قرار است تا سال 99 احداث شود.
اسلامی ادامه داد: برنامه بعدی ما این است که فضا را برای انبوه‌سازان هموار کنیم و با در اختیار قرار دادن زمین و ارائه تسهیلات ساخت و ساز را رونق دهیم.
وی با اشاره به اینکه وام ساخت قابل انتقال به خریداران مسکن سال گذشته افزایش و از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد، گفت: وام ساخت مسکن و قابل انتقال به خریداران که قبلا 60 میلیون تومان بود به 100 میلیون تومان رساندیم و برای زوجین این مبلغ 200 میلیون تومان در تهران است، بنابراین تمام تلاش ما تسهیل کردن فضا برای ساخت مسکن است.
وزیر راه و شهرسازی در مورد واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر است، گفت: به طور مثال در حال حاضر 10هزار واحد مسکونی مهر فاقد متقاضی در خوزستان داریم، پس باید اعتماد آفرینی میان انبوه‌سازان، سازندگان و بخش خصوصی با دولت ایجاد شود و با ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم جذابیت برای ساخت و ساز را برای این قشر افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه ساخت 400 هزار مسکن برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در حقیقت یک طرح تشرف و فعال‌سازی بخش مسکن است، گفت: تلاش ما این است که تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن را ایجاد کنیم.
اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا عزمی برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه وجود ندارد، گفت: اجرای مالیات بر عایدی سرمایه موضوعی است که در مجلس در دست بررسی است. دولت و وزارت راه و شهرسازی نیز کارشناسانی در مجلس دارند و به محض طی مراحل به سمت اجرا خواهد رفت، اما موضوع مهم ما مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه است موضوعی که در مالیات‌های مستقیم آمده است و وزارت اقتصاد پیگیر آن است.
وی با اشاره به اینکه وظیفه راه و شهرسازی جمع‌آ‌وری اطلاعات جامع املاک و مسکن است، گفت: طرح کاداستر توسط سازمان ثبت و اسناد املاک کشور اجرا می‌شود، پس ما باید اطلاعاتی که در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است، جمع‌آوری و در این مرکز جامع آن را پیاده کنیم.
اسلامی با اشاره به اینکه گفته می‌شد، این وظیفه از وزارت راه به وزارت کشور انتقال یابد، گفت: ما این موضوع را اعلام کردیم که این کار را نکنیم و گردآوری اطلاعات توسط وزارت راه و شهرسازی جمع آوری شود. پس تهیه بانک جامع اطلاعات املاک و مسکن با محوریت راه و شهرسازی باشد و اطلاعات را این وزارتخانه جمع‌آوری کند.
وی ادامه داد: کارگروهی در این خصوص تشکیل خواهد شد و ما اگر به بانک اطلاعات وصل شویم اطلاعاتی که در برخی شهرداری‌ها وجود دارد را می‌توانیم، در این بانک جمع‌آوری کنیم و در نهایت این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی بگذاریم.
اسلامی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای کنترل اجاره‌بها در دست اجرا است و اینکه چرا تا این حد نرخ اجاره‌بها افزایش داشته است، گفت: متاسفانه ارقامی از سوی مشاوران املاک و موجران ارائه می‌شود که چندان مناسب نیست و کاری که در بازار پول رخ می‌دهد آن را در اجاره‌بها پیاده می‌کنند. بنابراین دچار آفتی شدیم که باور ما را هم شکل داده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در دولت تمدید اجاره تصویب شده است و کسانی که واحدهای مسکونی خود را اجاره می‌دهند، مشوق‌های مالیاتی دریافت کنند، این اقدام می‌تواند لجام‌گسیختگی را در بازار مسکن کمتر کند.
اسلامی بیان کرد: ‌بیش از پنج هزار روستا در 24 استانی که با سیل روبرو شد، آسیب دید،​ اکنون جاده 30 روستا قطع است و راه‌های جایگزین برای آنها ایجاد شده است، بیشتر این روستاها در منطقه پلدختر و دره شهر قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در این مناطق پل‌هایی وجود داشتند که 12 متر از کف رودخانه بالاتر بودند اما سیل از ارتفاع این پل‌ها بیشتر بود و از روی عرشه آنها عبور می کرد.
اسلامی گفت:​ اکنون 10 پل در چند استان کشور در حال ساخت و تجهیزات و قطعات آن داخلی است.
وی افزود: در سیل اخیر 12 کیلومتر از جاده مهم خرم آباد به پلدختر را سیل برد و در مسیر یاسوج به شیراز رانش زمین و ریزش سنگ اتفاق افتاد.
‌وزیر راه و شهرسازی گفت:​ برای مقابله با آسیب‌های سیل در استان لرستان هفت استان معین با همه تجهیزات خود وارد عرصه شدند و 12 هزار راهدار و 9 هزار انواع ماشین آلات به ترمیم و بازگشایی جاده‌ها مشغول بودند.
اسلامی افزود: مرکز تحقیقات راه و شهرسازی،​ مسئول ارزیابی و بررسی خسارت‌های راه‌های مناطق سیل زده شده است که‌ گزارش خود را ارائه می‌دهد.
وی دلیل تخریب برخی جاده‌ها و پل‌ها را در مناطق سیل زده غیر قابل پیش بینی بودن میزان سیلاب خواند و گفت:​ برای ساخت جاده‌ها و پل ها میزان دبی آب رودخانه ها در نظر گرفته می شود، اما در سیل اخیر میزان دبی برخی رودخانه‌ها سه برابر حداکثر دبی آنها در گذشته بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: رودخانه ها باید لایروبی‌، ایمن سازی و برای آنها دیواره‌های حفاظتی احداث شود.
اسلامی گفت: پولی که معدن کاران از استخراج مصالح رودخانه‌ای به دولت پرداخت می‌کنند، باید برای ایمن‌سازی رودخانه‌ها هزینه شود.
وی با بیان اینکه پل‌های بزرگ کشور شمع‌کوبی و فنداسیون آنها 35 متر ریشه دارد، افزود:​ دلیل تخریب برخی پل‌ها میزان غیر قابل پیش بینی سیل و آب شستگی‌های اطراف پل ها بود که همه اینها باید در ساخت و سازهای بعدی در نظر گرفته شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: به جزء بخش مهمی از خوزستان 151 هزار واحد مسکونی،​ شهری و روستایی که بیشتر آنها شهری است، در سیل اخیر آسیب دیدند، از این تعداد حدود 51 هزار واحد تعمیری و 91 هزار واحد احداثی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: کمیته برآورد خسارت ها کار خود را دقیق انجام می‌دهد و بر اساس ارزیابی این کمیته تصمیم‌گیری می‌شود.
اسلامی افزود:​ در سیل اخیر سازمان هواشناسی وظیفه خود را بسیار خوب انجام داد، زیرا دوره پیش‌بینی سیل در دنیا در بهترین حالت 10 روز است.
وی گفت: البته باید تجهیزات و توان پردازش سازمان هواشناسی نوسازی و تقویت شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سیل اخیر نشان داد سازمان هواشناسی سازمانی حاشیه‌ای نیست و هر چه توانمند‌تر باشد قدرت تصمیم گیری بیشتری خواهد داشت.

منبع:خبرگزاری فارس

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا