جدیدترین و آخرین اخبار داغ دانش و فناوری

جدیدترین فناوری‌ها بر فراز مزرعه و یا باغ به پرواز درمی‌آید

مهندسان یکی از شرکت‌های خلاق بعد از طراحی و ساخت پهپادهای سمپاش برای مزارع مسطح و ناهموار، موفق به عرضه "ماژول گرده‌افشان" به منظور انجام فرایند لقاح مصنوعی در باغات و پهپاد مه‌پاش گرمایی شدند.

عارفه رزاقی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیانحوزه فعالیت این شرکت را طراحی و ساخت پهپادهای کشاورزی دانست و گفت: این پهپادها در انواع سمپاشی، کودپاشی، محلول پاشی، پایش و طیف سنجی هستند و قابلیت پرواز بر اساس نقشه مزرعه یا باغ را دارند و اگر از این ابزار در زمین‌های ناهموار، کوهپایه، تپه ماهور، شیب‌دار و غیر مسطح استفاده شود، می‌توان از ماژول رادار آن‌ها بهره برد. این رادار فاصله پهپاد با سطح محصول را ثابت نگه می‌دارد.

وی، صرفه‌جویی ۳۰ درصد در نهاده‌های کشاورزی و کاهش ۹۷ درصدی در مصرف آب را از مزیت‌های پهپادهای کشاورزی نام برد و یادآور شد: در مناطقی که صعب‌العبور هستند و امکان استفاده از تجهیزات کشاورزی وجود ندارد، پهپادها می‌توانند کشاورزان را در سمپاشی یاری رسانند.

به گفته این محقق، در اراضی‌ای که به تازگی آبیاری شده، لازم است بلافاصله سمپاشی انجام شود و پهپادهای ساخته شده به خوبی می‌توانند این ماموریت را اجرایی کنند.

رزاقی، صرفه‌جویی در زمان را از دیگر مزایای این محصول دانست و اظهار کرد: این پهپاد قادر است در هر ۷ دقیقه یک هکتار از اراضی کشاورزی را سمپاشی کند. بسیاری از افرادی که در معرض سمپاشی قرار می‌گیرند، مبتلا به سرطان می‌شوند؛ ولی این پرنده‌ها بدون حضور انسان می‌توانند فرآیند سمپاشی را اجرایی کنند.

وی این ابزار را یک فناوری جدید دانست که به یاری کشاورزان در حوزه‌های مختلف می‌آید و ادامه داد: افزایش سطح زیر کشت از دیگر مزایای این پهپادها است، به گونه‌ای که کاربرد آن منجر به افزایش ۱۰ درصدی عملکرد اراضی خواهد شد؛ چرا که سمپاشی از بالای مزرعه صورت می‌گیرد و ادوات کشاورزی وارد اراضی کشاورزی نمی‌شود تا کوبیدگی و له‌شدگی محصولات را به همراه داشته باشد.

این محقق، ارتفاع پروازی این پهپاد را ۵۰ متر عنوان کرد و گفت: این پهپادها با حجم مخازن ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۳۰ لیتری طراحی شده‌اند و نازل‌های آنها میکرونری و قابلیت تنظیم ذره را دارند و می‌توانند قطر ذرات سم را تا ۲۰۰ میکرون تنظیم کنند. نسل جدید این پهپادها با مخزن ۱۶ و ۳۰ لیتری طراحی شده که قابلیت شارژ هوشمند دوکاناله را دارند و مجهز به سنسور برخورد با مانع، دوربین FPV و نرم‌افزار تمام‌خودکار هستند.

به گفته این محقق، این پهپادها، الکترواستاتیک هستند و ذرات را باردار می‌کنند. این قابلیت موجب می‌شود که وقتی ذرات بر روی برگ‌ها قرار می‌گیرند، به سرعت جذب برگ شوند.

محقق این شرکت، خاطر نشان کرد: برد این پرنده‌ها هزار متر است و در هر بار پرواز ۱.۵ تا ۲ هکتار را سمپاشی می‌کند و هر ۱۰ لیتر یک هکتار را پوشش می‌دهد. همچنین این پهپاد به گونه‌ای طراحی شده که هر ۷ دقیقه یک هکتار از مزرعه یا باغ را پوشش می‌دهد و هیچ نقطه‌ای دست نخورده باقی نمی‌گذارد و هیچ بخشی دوبار پوشش داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این پهپاد دارای ساختار جمع شونده و موتور آن ضد آب است، اضافه کرد: این ابزار برای سمپاشی بر روی محصولاتی چون نخل، پسته، مرکبات، زیتون، گردو، انگور، موز، سیب، هلو، شلیل، گیلاس، توت فرنگی، انجیر و بادام قابل کاربرد است.

پهپاد “دوکاره” این شرکت علاوه بر سمپاشی قادر به جامدپاشی است و می‌توان با استفاده از آن اقدام به بذر پاشی و جامد پاشی کرد.

پهپاد “مه‌پاش گرمایی” این شرکت با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها بر فراز مزرعه و یا باغ به پرواز درمی‌آید و هاله‌ای از مه گرم ایجاد می‌کند. مه ایجاد شده کارکردهای فراوانی دارد که مهمترین آنها جلوگیری از سرمازدگی باغ‌های میوه به‌ویژه پسته، سیب و مرکبات در فصل سرما و مبارزه با پشه، شته، مگس سفید و دیگر حشرات است.

ذرات تشکیل‌دهنده مه بسیار کوچک است و به طور میانگین ۵ تا ۲۰ میکرون قطر دارد. این کوچکی باعث می‌شود تا با یک مخزن کوچک امکان ایجاد مه بر فراز باغ‌ها، جنگل‌ها و مزارع بزرگ را فراهم کند.

نرم‌افزار این محصول تمامی نیازهای کشاورزان از آماده‌سازی زمین تا برداشت و فروش محصولات را پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این نقشه‌های ماهواره‌ای، زمان دقیق کشت پیش‌بینی می‌شود. با توجه به آب و هوای اقلیم منطقه، برنامه کشت ارائه می‌دهد. علاوه بر آن در مرحله داشت، امکانات هواشناسی و خدمات پهپادی، به کشاورز در مدیریت مزرعه کمک می‌کند. با استفاده از آنالیز نقشه‌های حرارتی، زمان‌بندی برداشت محصول را اعلام می‌کند.

جدیدترین محصول این شرکت طراحی و ساخت “ماژول گرده‌افشان” به منظور انجام فرایند لقاح مصنوعی در باغات است. نمونه اولیه آن ماموریت خود را در باغ‌های گردو و نخلستان‌های کشور با موفقیت به پایان رسانده است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
ایسنا
دکمه بازگشت به بالا