جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

جزئیات دستور جدید ابراهیم رئیسی به سازمان برنامه و بودجه

رئیس دولت سیزدهم با تاکید بر اهمیت توجه به تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان، از همه دستگاه‌های مرتبط خواست علاوه بر کمک به ارتقای قابلیت‌های صادراتی این محصولات، با تکمیل‌تر شدن زنجیره ارزش در تولیدات دانش‌بنیان به افزایش تولید، اشتغال و خلق ثروت برای کشور کمک کنند.

سیدابراهیم رئیسی در سومین جلسه شورای‌ «راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در زمینه اجرای قانون حمایت از تولیدات و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از ۱۰ هزار شرکت فعال، بر ارتقای کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌زمان با توسعه کمی نیز تاکید کرد.

حمایت مالی از فعالیت‌های دانش‌بنیان در اولویت سازمان برنامه و بودجه باشد

حمایت مالی از فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز از دیگر تاکیدات رئیس جمهور در این جلسه بود که رئیسی ضمن دستور به سازمان برنامه و بودجه برای توجه به این اولویت تصریح کرد: با توجه به اینکه توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان ایجاد اشتغال، رشد تولید و پیشرفت‌ فناورانه را در پی دارد، هر نوع حمایت مالی و ارائه تسهیلات و تخصیص منابع به فعالیت‌های دانش‌بنیان، نه هزینه بلکه سرمایه‌گذاری سودمند و آینده‌نگرانه است.

رئیس جمهور با ضروری دانستن نهایی شدن نقشه راه فعالیت‌های دانش‌بنیان کشور و جامع‌نگری نسبت به همه حوزه‌های فعالیت‌های دانش‌پایه از میکروالکترونیک و زیست‌فناوری تا هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی، بر گسترش همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت مردمی تاکید کرد.

ارتباط قوی، مستمر و نظام‌مند صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیسی ارتباط قوی، مستمر و نظام‌مند صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز از اولویت‌های مهم برشمرد و با تاکید بر ضرورت تقویت تعامل سازمان استاندارد با شرکت‌های دانش‌بنیان، تسریع در تطبیق محصولات دانش‌بنیان با شاخص‌های استاندارد را در عین رعایت دقت خواستار شد.

ضرورت توجه به تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان از دیگر محورهای صحبت‌های رئیس جمهور در جلسه امروز بود و همه دستگاه‌های مرتبط از معاونت علمی و فناوری، صندوق توسعه نوآوری، وزارتخانه‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند علاوه بر کمک به ارتقای قابلیت‌های صادراتی محصولات دانش‌بنیان، تلاش کنند با تکمیل‌تر شدن زنجیره ارزش در تولیدات دانش‌بنیان به افزایش تولید، اشتغال و خلق ثروت برای کشور کمک کنند.

دستور جدید ابراهیم رئیسی به سازمان برنامه و بودجه +جزئیات

حمایت از تامین تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل

رئیس جمهور در ادامه از مسئولان دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر تامین تجهیزات مورد نیاز آنها در داخل، از واردات کالاهایی که توسط این شرکت‌ها در داخل به میزان نیاز کشور تولید می‌شود یا ظرفیت و امکان تولید آن فراهم هست، جلوگیری کنند.

رئیسی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده از عملکرد صندوق توسعه نوآوری مبنی بر رشد ۵ برابری میانگین سالانه حمایت‌های مالی از فعالیت‌های دانش‌بنیان در ۲۵ ماهه گذشته به نسبت دوره ۹۰ ماهه پیش از دولت سیزدهم، افزود: حتما در این مسیر به صرف حمایت‌های دولت و اعتبارات بانک‌ها اکتفا نکنید و از مسیرهای مختلف برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان اعتبار و منابع جدید جذب و خلق کنید.

ضرورت صیانت از ثبات قانون حمایت از جهش تولیدات دانش‌بنیان

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت توجه به ارتقای بیش از پیش بهره‌وری در همه فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف از جمله صندوق توسعه نوآوری اظهار داشت: قانون حمایت از جهش تولیدات دانش‌بنیان قانون خوبی است که مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته و لذا ما برای صیانت از این قانون و جلوگیری از هر اقدام و تصمیمی که به تضعیف آن بیانجامد، مسئولیت سنگین و جدی داریم. یکی از الزامات حمایت از کسب و کارها حفظ ثبات در تصمیم‌گیری است و لذا باید از ثبات این قانون نیز صیانت کرد.

رئیسی در پایان از تلاش‌های صورت گرفته برای برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قدردانی کرد و این اقدام را باعث ایجاد امید و نشاط در میان جوانان دانست.

تصویب آیین‌نامه جدید ارزیابی و شیوه‌نامه حمایت‌های مالیاتی از دانش‌بنیان‌ها

در ابتدای جلسه امروز، گزارش مختصری از یک سال اجرای قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» و همچنین پیشرفت مصوبات دو جلسه قبلی شورا توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و نائب رئیس شورا ارائه شد.

در ادامه این جلسه «آیین‌نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان»، «شیوه‌نامه تخصیص حمایت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان» و «شیوه‌نامه برخورداری قراردادهای تحقیق و توسعه صنعت و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه» ارائه و به تصویب رسید.

بر مبنای دسته‌بندی جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان به سه دسته نوپا، فناور و نوآور دسته‌بندی می‌شوند که متناسب با میزان فروش شرکت‌ها و میزان و تمرکز کاری آنها بر محصولات دانش‌بنیان نامگذاری شده‌اند.

همچنین بر مبنای آیین‌نامه‌ها حمایت‌های مالیاتی، مزیت‌های مالیاتی برای دسته‌های گوناگون شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین همکاری‌های صنعت و دانشگاه مشخص شد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبرآنلاین
دکمه بازگشت به بالا